El, dricksvatten och utsikt.
 
Ski in Ski out.
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Nästan var som helst bara jag slipper folk.
 
  • Gilla
  • Haha
romerome och 3 till
  • Laddar…
Uppvuxen på västkusten och det perfekta läget för mig vore första parkett mot havet. Strandtomt är olösbart, likaså enorm, privat tomt. Att kunna gå 2 min i morgonrock och tofflor till bad i vad många anser vara Sveriges enda badbara vatten vore total livskvalitet för mig.
 
Jag har hellre mitt vanliga hus i de perfekta läget. Då behöver jag inte underhålla 2 fastigheter eller åka timmar i bil.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
anthill anthill skrev:
Uppvuxen på västkusten och det perfekta läget för mig vore första parkett mot havet. Strandtomt är olösbart, likaså enorm, privat tomt. Att kunna gå 2 min i morgonrock och tofflor till bad i vad många anser vara Sveriges enda badbara vatten vore total livskvalitet för mig.
Och ännu fler än många anser att det finns minst lika bra badbart vatten än på muppkusten....
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Läget såklart. Nära permanentboendet men ändå så det är ordentligt avkopplande så det går att vara där utan krav. Plus om det är totalmörkt och tyst om kvällarna så man kan sitta och njuta av natthimlen.

Lagom fint med bekvämligheter som el, internet? Och vatten. Gärna ett badrum iallafall. Såpas välutrustat att det går att bo där permanent när man vill.
Huset skall vara av modell med låga underhållskrav, samma med tomten. Fint men kravlöst.
Byggt så det kan kallställas utan vidare och gärna en vedspis :)
 
När jag var liten hade vi ett falurött torp där man eldade för att få värme, lagade mat på två plattor och hämtade vatten från brunn. Utedass inte att förglömma. Pappas stora fritidsintresse var att på helger och semestrar leva som "förr" han ville hugga ved, slå åkern med lie, putsa på lagården.
Mitt eget fritidshus är också byggt i timmer men har bekvämligheter som golvvärme, diskmaskin och bastu samt ligger vid en badvänlig sjö och nära skidbacke och längdspår.
Milsvidd skillnad men båda är skapade för att vara platser där man kan njuta och ta tillvara sina intressen.
Tror pappa säkert gillat att vara vid mitt fritidshus men snart hade han nog börjat snegla efter en vall att slå en vedkubb att klyva.
Så det ultimata fritidshuset är den plats där du kan utföra de fritidsysslor du gillar bäst. Om det så är att sola, snickra eller gräva i ett land.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Läget är ju allt, men jag som bor i Norrlands inland och har intressen som jakt, fiske, skoterkörning hade behövt fritidshus för de olika årstiderna och de hade fått hålla olika standarder:
Vår, fjällstuga, el och bastu prioriterat.
Sommar, vid kusten med hög standard (året runt)
Höst, mitt i skogen, kan vara en skogskoja utan rinnande vatten och el men vid någon kallkälla och krav är att det finns vedeldad bastu :)
 
  • Gilla
nochl och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Och ännu fler än många anser att det finns minst lika bra badbart vatten än på muppkusten....
Ja, det är tur att vi gillar olika; västkusten är redan överbelamrad som det är :p
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Beror ju på vad som avses med fritidshus :) Jag har vänner som köpt ett hus med permanentstandard dryga timmen från sin bostadsrätt i stan. Mest fastboende på fastigheter runt huset (även om det finns klassiska fritidshusområden i närheten). I "fritidshuset" bor de all ledig tid, året runt. Ena parten kan delvis arbeta hemifrån, så är andra parten ledig kan de åka ut "till landet".
Så fritidshus och sommarstuga kan betyda två helt olika saker :)
 
Cheesen
Jakträtt.
Fiskerätt.
Båtplats.
Väg.
Ja sen får det väl se ut hursomhelst...
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
harry73
Vi hade segelbåt i en småbåtshamn mitt i smeten i Malmö.
Då kunde vi på helgerna övernatta i stan.
Det kändes lite omvänd men var faktiskt trevligt
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Några tips / reflektioner utöver det som skrivits ovan:

* Bygg så du förstår hela huset, eller sätt dig in i huset om du köper ett existerande - så du inte måste riva ut dyra hantverkare som måste åka långt för att fixa saker

* Vatten och avlopp - om du har bra lösningar på detta, eller ej, kommer påverka din upplevelse av huset enormt mycket; vi kör enskilt avlopp och vatten för att det inte finns kommunalt men skulle inte tveka lägga ett par hundra tusen på det om det erbjöds

* Uppvärmning med luft-luft-värmepump - kräver rimligt öppen planlösning men har då som bonus att du kan köra kylning av luften på sommaren när det blir varmt, vilket ett nybyggt hus blir :)

* Planlös och bygg så du kan bygga till i framtiden utan allt för stora ingrepp i huset - t.ex. genom att byta fönster till dörr eller genomgång till ett tillbygge; när barnen blir större eller ni kommer på att ni vill bo där året om ändras också behoven av utrymmen
 
  • Gilla
Martin C O Ekblom
  • Laddar…
Martin C O Ekblom Martin C O Ekblom skrev:
Jag är ute efter din erfarenhet av det ultimata fritidshuset ni vet. Det kan vara design:cool: , funktion:geek:, material val eller liknande. Posta på :D
Är du eller jag puckad?
Vet ett ställe i norra Västerbotten med egen sjö, skapad på 70-talet, med vatten som pumpas från närliggande å (älv). Stort permanent boende, 2 våning med källare ca 1920-tal och gäststuga (4 bäddar) m kök året runt standard+ bastu, stora uthus( fd ladugård) samt några hektar tomt blandat gräsmatta, slåtteräng, skog/buskage. Om det är till salu??? Ingen aning....
Vad ska DU ha fritidshuset till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.