Nu blir det nog robot hos oss oxå...
Men vilken djungel - det finns ju hur många olika som helst...
någon som kan rekommendera en bra men samtidigt billig robot?

vi har en platt gräsmatta med några träd, studsmatta mm men på två sidor av huset så är det asfalterat... så den måste klara att gå över asfalten (eller om man måste bära över den till andra sidan?!)

tomten är på ca 1000kvm

vill inte lägga mer än 10,000:-

gärna tips om du vet någon hemsida som har erbjudande :)
 
Gardena och Husqvarna är två bra märke. Kan vara svårt att uppnå kravet på max 10 000 kr.
Är klippytan 1000 m2 eller ska hus mm räknas bort?
 
Husqvarna Automower är det klart mest populära serien, men vill man komma undan lite billigare så är mcculloch i samma koncern som HQ.

https://automower.husqvarna.com/sv/index.html - Här är en köpguide från Husqvarna du kan använda. Kom ihåg att storleken på tomten är orelevant, det du behöver veta är hur stor gräsyta du har som måste klippas.
Jag fick rådet när jag tänkte köpa en att ta en som klarar det jag behöver + ganska mycket mer. Då har du möjlighet att nyttja gräsmattan oftare på ett sätt som man vill. Man vill ju inte ha en gräsklippare som är ute och kör konstant med kortare pauser för laddning. :)

Jag valde istället för robotgräsklippare att köpa en mer avancerad cylinderklippare, vilket är nåt jag inte ångrar. Är ändå rätt kul att hålla på, men det är ju inte för alla. ;)
Gräsmattan blir bra med robot, men du kan aldrig få den kvalité som man kan uppnå om man håller på själv.
 
Såg denna på rea nu.... men verkar bara vara el-gig.. som säljer just denna modellen?! Svårt att jämföra priser då!
Någon som har denna o kan ge respons?

Vår tomt är uppdelad med asfalt på kortsidorna (se bild)
Funkar det att dra kabel ändå? Eller är bästa alternativet att skaffa TVÅ mindre robotar??
 
  • Reklambild för Gardena Smart Sileno+ 1600 robotgräsklippare med texten "GARAGE PÅ KÖPET!" och rea-pris samt besparingsinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Luftfoto över en tomt med markerade asfaltsytor och handskrift, för diskussion om robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Att skära ner kabeln i asfalten eller lägga den ovanpå skulle inte jag gjort, om det nu var det du menade.

Men det ser ut som det är stenläggning mellan den understa asfaltsytan och huset. Då kan du lyfta på stenarna och lägga ner kabel där under.

Den klipparen har guidekabel så om det bara går att få en bred nog passage över stenen så bör det inte vara några problem att ha en klippare till båda ytorna.
 
Jeg har en Worx på 4 år. Kører som en drøm.

Men jeg vil anbefale eks. Gardena. Den kan spules med vandslange, som er nem rengøring. Klippeskiven veksler også omdrejningsretningen, så man skal ikke bytte/vende knivene så tit.

Jeg synes I tager en rigtig beslutning med en robot. Der bliver lagt mange, alt for mange for mig, timer på græsslåning. En time om ugen er for meget for mig, men jeg ser også græsslåning som en pligt. Lokker børnene til det. Ville være rart hvis jeg bare så det som rekreerende tidsfordriv. :rofl:
 
Lutar åt en Automower 310 (då jag förstått att den har "guidekabel" som vi kan fräsa ner i asfalten.....
Men jag vill känna att jag gör en bra affär ;) VART hittar man en Husqvarna Automower 310 billigast? Någon som har den på kampanj?
Tar tacksamt emot tips - TACK
 
Var man hittar en klippare billigast? Tja ett tips är att du kollar prisjämförelsesiterna. Då får du en uppfattning om vad du kan förvänta för prisnivå.

Ingen återförsäljare är intresserad av att priskriga/prispressa på en säsongsaktuell produkt.
Generellt lär du hitta lägst pris hos näthandlare. Att köpa över disk hos en lokal åf kan kosta lite mer, men har fördelen att hantering av ev. problem kan bli enklare.
 
Jag har två optimow 1000 (som egentligen är en greenworks 10) som såldes på jula och fortfarande finns på bauhaus (där den heter powerworks)som jag tycker fungerar bra. Den har också guidekabel som den kan följa för att hitta in och ut till olika ytor.

Husqvarnas patent på guidekabel har gått ut och greenworks har värvat över ingenjörer som implementerat samma funktion i greenworks klippare

Har köpt båda när det varit säsongsutförsäljning på hösten och betalat halva priset.

https://greenworkstools.eu/se/sv/products/robotgrasklippare-optimow
https://www.bauhaus.se/robotgrasklippare-powerworks-p10-1000m
 
Växjö123 Växjö123 skrev:
Lutar åt en Automower 310 (då jag förstått att den har "guidekabel" som vi kan fräsa ner i asfalten.....
Men jag vill känna att jag gör en bra affär ;) VART hittar man en Husqvarna Automower 310 billigast? Någon som har den på kampanj?
Tar tacksamt emot tips - TACK
Har själv ingen gräsklippare men börjat reka av området för när husbygget är klart.
Mitt tips är att överväga den nya Husqvarna Automower 405X som jag tror har många mer funktioner och är inte så mycket dyrare. Men kanske är att din tomt är för stor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.