Hej

Har ett konstigt fel på min tvättmaskin. Kör jag Bomullsprogram 40 eller 60 så stannar den under tvätt sekvensen och blinkar som Paus sen stänger den av efter en stund. I detta läge går det inte att göra någonting, luckan är låst och vatten är kvar i maskinen. Jag får stänga av och slå på och köra tömning/centrifug för att få ur tvätten.

Kör jag däremot samma program i 90grader så fungerar maskinen som den ska. Och känner jag på glaset så är det varmt under 90 tvätten så den verkar värma vattnet.

Jag har naturligtvis kollat filter och avlopp men eftersom allt fungerar under 90 tvätt så borde alla grundfunktioner vara ok.

Kan nämna att det gjorde så här för några år sedan men efter 2st 90graders tvättar så blev den frisk igen...tyvärr verkar inte detta hjälpa denna gång.

Nån som har nån ide innan jag kastar ut maskinen ?
 
A
kanske NTC´n i elementet eller huvudkretskortet
 
electroluxaren skrev:
kanske NTC´n i elementet eller huvudkretskortet
NTC´n är det givaren som sitter i värmeelement? Tror jag såg den när jag hade ur elementet och gjorde rent i botten på trumman.
 
wmmajho wmmajho skrev:
NTC´n är det givaren som sitter i värmeelement? Tror jag såg den när jag hade ur elementet och gjorde rent i botten på trumman.
Plockade ut den och gjorde lite mätningar
20 grader = 6.1 kOhm
40 grader = 2.4 kOhm
60 grader = 1.2 kOhm
80 grader = 600 Ohm
90 grader = 450 Ohm

Jag tror den är hel.....
Då är det nog tyvärr styrenheten och då känns det som att det blir att kassera den.
 
A
nu vet jag inte vad maskin du har men de nyare har rätt dålig elektronik
och är det inte garanti så är det inte lönt att fixa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.