Vi funderar på att bygga en altan som skulle gå ut från baksidan på vår 70-talsvilla, hade hoppats att slippa bygglov eftersom den inte blir särskilt hög, runt 60 cm max och täcker ett dräneringsdike så att den från alla håll utom ett kommer att se ut att ligga helt i markplan.
Problemet är att gaveln på vårt hus ligger 2,5 m från skog så även om altanen inte byggs ut åt det hållet så hamnar ju de första 2 metrarna närmare än 4.5.
Är det lika bra att dra in med 2 meter från kant direkt eller vad kan ett bygglov kosta för 36m2 där typ 7 påverkar bygglovet?
 
Om du har grannens medgivande så behövs inget bygglov. Vem är det som äger skogen?
 
Är den bara 60 cm hög behövs väl vare sig bygglov eller grannens tillåtelse? Praxis är väl nu ca 120 cm?
 
useless useless skrev:
Om du har grannens medgivande så behövs inget bygglov. Vem är det som äger skogen?
Det är nog kommunen tyvärr, annars hade jag ju frågat direkt.
 
Sidan säger ju just att en låg altan inte kräver bygglov. Och om något inte kräver bygglov krävs inte heller grannens godkännande. Se artikeln på BH från den 1 mars.
 
Läs sidan igen och fundera på skillnaderna på exempel 2 och 3. Är den närmare gränsen än 4,5 meter och man inte har eller kan få grannens medgivande så kan det behövas bygglov.
Har man grannens medgivande behövs aldrig bygglov (om övriga krav är uppfyllda).
 
Vårt huvudproblem är väl att det är kommunens mark och det enda sättet att be "grannen" om lov är att ansöka om bygglov, hade hoppats på något slags specialare eftersom de uppenbarligen byggt huset från början så att det ligger 2,5 från gräns.
 
P
Att den får vara max 360 cm har jag totalt missat, får väl såga av lite :)
 
1 16386 skrev:
Börja med att läsa artikeln: [länk]
Jo, men den sidan eller Altan - Boverket måste ju ha fel, jag hittar ingenstans där de 4,5 metrarna från yttre gräns går att ignorera om det är gräns mot ej privat mark.
 

Bästa svaret

Av någon anledning litar jag mer på informationen på Boverkets hemsida än den på byggahus.se...

Men som det står hos Boverket så är det inte säkert att bygglov behövs, utan det är upp till kommunen att bedöma, så börja med att fråga din kommun vad som gäller på den exakta platsen.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Det håller jag med om, och självklart ska man fråga kommunen i förväg istället för efteråt/för sent. Men jag har för mig att 120 cm refererar till ett beslut i domstol.
 
Det här fick jag som svar från min kommun (Gävle) om det är till någon hjälp. Hade nämligen precis samma fundering förra året.

En del altaner har krävt lov och andra inte. För de som krävt lov enligt praxis har det införts en lovbefrielse enligt den du citerade. Precis som du är inne på behöver man dock inte bry sig om det undantaget för de som i alla fall inte kräver lov. Där finns även en skiss på altanen i rättsfallet MÖD 2017-11-28 mål nr P1042-17. Utifrån det kan man anta att allt under 1,2 antagligen inte kräver lov.

Även om det inte kräver lov kan en altan ha byggnadsarea om den är över 60 cm hög. Det blir problem i nyare detaljplaner, men för er är det inget ni behöver bry er om då ni är utanför detaljplanerat område.

Inget i PBL förbjuder er uttryckligen från att bygga närmre än 4,5 meter. Kommer ni för nära tomtgräns får byggnadsverket inte vara en betydande olägenhet bara. Det bör inte vara något problem med er skiss.

Räcken på altaner kan dock räknas som plank om det är för höga, men det hade du bra förklaringar på i tidigare länkar från boverket med ritningar.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Ej bygglov på altaner om det inte är en viss höjd, du kan ha en altan på hela tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.