Jag ska sätta upp solskydd på min pergola som jag kan dra ut fram och tillbaka. Jag har tänkt att fästa en stålwire utmed långsidorna som tyget kan glida på. Tänkte sätta Öljetter i kanten på tyget som Wiren kan dras igenom. Jag undra om någon har tips på hur jag ska fästa snöret så jag kan dra tyget fram och tillbaka på ett smidigt sätt. Måttet är ca 210x 350 på facket. Det är tre fack och jag ska ha ett tygstycke i varje.

Någon som har gjort något liknande. Tacksam för råd och tips.
 
Gör enkel skiss vad du har och tänker, det finns lösningar.
 
  • Gilla
Daniel Anton
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Gör enkel skiss vad du har och tänker, det finns lösningar.
 
  • Handritad skiss av pergola med måttangivelser och komponenter som reglar och stolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill kunna dra in tyget tiil husväggen men också att det stannar kvar när det är utdraget. Jag tänker att jag ska ha 20 cm mellan öljetterna.
 
Tänker du att det ska dras från höger till vänster då, så att det är ett helt flak på 6 meter eller ska det vara 3 st .. Det med att ha något mellan vajrarna kan vara lite tokigt, det går inte att spänna upp så hårt att det blir slätt, utan kommer att hänga som en säck ner och börjar det regna så blir det en tung sjö ovanför huvudet. Vad för lutning blir det ut från vägg. Vatten måste kunna rinna av. Oavsett hur det utförs så blir det säck på tyget och då måste det vara en viss lutning
 
  • Gilla
Daniel Anton
  • Laddar…
Jag tänker tre olika stycken som har sin bas under taknocken och som kan dras fram och tillbaka. Har inte funderat så mycket på lutningen, men ska beakta det. Funderar på hur jag ska kunna förflytta tyget smidigt, få det att stanna kvar om stållinan sackar och att det också ser bra ut.
 
tommib
Du sätter en rulle eller motsvarande i "framkant" och drar sedan en till vajer eller en flaggstångslina i en loop runt den. Den ena skänkeln drar du genom öljetterna tillsammans med bärvajern, den andra över eller under. Baktill så sätter du ett block eller en rulle till så du får ner loopen vertikalt för manövrering. Där kan du också sätta en knap eller en broms så att du kan spänna din lina/vajer. Tyget fäster du i linan/vajer i framkant. Nu kan du dra ut och in tyget med slingan av lina/vajer.

Jag håller med jonaserik i att det blir svårt att få det spänt och det kommer samlas vatten om du lämnar det ute när det regnar.

Dina dimensioner, ffa längden på facken (3500 mm) gör att du måste få en rejäl spänning i bärvajern. Detta kan du åstadkomma med t.ex. vantskruv. Infästningar är måste också vara sådana att de tål spänningen. Jag tänker direkt genomgående ögleskruv med rejäl fyrkantsbricka. Tänk på att denna spännanordning tar en del plats på längden som du inte kan dra upp tyg på. Du kan också böja av med en ögla i endera änden och spänna i 90 graders vinkel mot längsriktningen men då får du en till infästning som måste tåla draget.
 
  • Gilla
Daniel Anton
  • Laddar…
tommib
En mycket dyrare lösning är pergolamarkiser. Det blir mer slimmat.
 
tommib tommib skrev:
En mycket dyrare lösning är pergolamarkiser. Det blir mer slimmat.
Vi har samma funderingar till den pergola vi ska bygga i vår men när jag tittar på pergolamarkiser går de enbart att köpa med tillhörande stålställning. Känns inte på långa vägar lika trevligt som en pergola i trä.
Finns det färdiga lösningar till med heltäckande markis till en träpergola eller är det Hornbach solsegel eller wave shades beställt från kontinenten som gäller?
Det finns en uppsjö av olika försäljare av "wave shades" utomlands som fäst under eller mellan överliggarna men hittar enbart Hornbach i Sverige trots att vi har massor med markisföretag.
 
tommib
https://dittsolskydd.se/bygg-specialmarkis

Kolla på Takmarkis Capri. Det är samma som pergolamarkisen med samma namn men utan ställningen. Det är dock två balkar som måste monteras uppe på reglarna.
 
Jag kapar tråden med några funderingar på mitt bygge.

Tänkte ersätta min gamla markis med 3st solsegel 4x2m som jag tönkte låta löpa på vajrar så man kan dra bort om man vill ha sol/regnar för mycket.

Till vänster husvägg, höger ett förråd och staketet med överliggare finns i dagsläget. Tänkte fästa 6st vajrar från husväggen ut till förråd och ut till regel som jag tänkte använda för att göra en pergola över sista delen.

Antar att man kan lösa infästning av vajer med några kraftigare öglor i vägg och sen använda vantskruvar.
2mm vajer borde räcka va? Sen slå I öljetter i seglen så dom löper lätt.

Hur dimensionera man pergolan?Stående 45x170? Tryckat virke?
Hur löser jag det snyggast på den sidan (höger) där jag redan har en liggande regel?
Funderar på vajer istället för tvärribbor, spannet är väl ca 2m.blir det dumt att spänna en vajer hårt mot väggen om man inte har några ribbor på tvären i pergolan?

Hoppas jag varit tydlig nog
 
  • 3D-modell av ett bygge med solsegel, husvägg, förråd och pergolastruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.