Jag fick beskedet att det inte behövdes varken anmälan eller bygglov och jag sa att både kök och badrum skulle sättas in. Det finns vatten draget nu och halva garaget är redan gästrum. Handläggaren menade att det fortsatte vara en komplementbyggnad.
 
E
M Miamiaria skrev:
Jag fick beskedet att det inte behövdes varken anmälan eller bygglov och jag sa att både kök och badrum skulle sättas in. Det finns vatten draget nu och halva garaget är redan gästrum. Handläggaren menade att det fortsatte vara en komplementbyggnad.
Ja, du måste söka bygglov!
Gissar jag..

Ifall du fått klara besked från handläggaren skulle denna tråd inte existerat?
 
Det stämmer. Jag fick olika besked från olika handläggare först men det senaste svaret jag fick var det ovan. Det svaret fick jag när jag redan startat denna tråd och uppdaterade med den infon.
 
Intressant. Jag gjorde ungefär samma ombyggnad men jag var tvungen att köra en anmälan om "bygglovsbefriad åtgärd" för ändrad användning från garage till gäststuga. Om jag förstår paragraferna korrekt så är det kutym att göra så. Oftast behöver även VA-enheten ge klartecken till till bygglovsnämnden då badrum/kök oftast innebär en ny anslutning i VA, även om avlopp är inom tomt och inkommande vatten efter befintlig vattenmätare.
Ska man koka ner det är det alltid ok om man har två av tre av följande: WC, dusch samt KÖK. Ska man ha alla dessa tre installationer krävs ofta nyanslutningsavgift av VA i form av typ 40 000 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.