Hej! Det är så att vi är ute efter att bredda öppningen in till vardagsrummet för att kaminen ska kunna värma huset bättre och få en större helhet.

Försöker luska igenom alla ritningar vi har men hittar inget som tyder att det ska bli ett problem.

Kan ni hjälpa mig att titta på ritningarna här och säga om de blir ett problem att öppna upp öppningen med ca 30cm?

Arkitektritning av husplan med markerad öppning som potentiellt ska breddas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal handritad byggnadsritning med mått och anteckningar, eventuellt för en väggöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mats-S
Hej, kanske fel på mina ögon, men jag kan inte läsa dina foton så noga som det behövs. (för litet även när jag kollar på bilderna genom att klicka på dom)
Kan du ta bilderna rakt ovanifrån, samt dela upp den översta i 2 bilder så att du kommer närmre?

Vad är det för typ av hus, 1½ plans trähus?

Jag har en liknande 30cm grov "stump" på mitt hus (1½ plans "Nyckelhus") bottenvåning och den är garanterat bärande. Din stump ser misstänkt tjock ut, vilket kan betýda att den är bärande.
Vet du hur bottenvåningen är tillverkad, kan den ha kommit i 2st kompletta delar som ställdes bredvid varandra?
 
Huset är ett lättbetong hus, säkert bärande men mer fundersam om de sitter någon balk av något slag i dörr öppning eller om de är möjligt att knacka upp

Övervåning
Teknisk ritning av en byggnadsplan med måttangivelser och betongkonstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av husplan där dörröppning utan synlig balk diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggdetaljplan för ett hus med måttangivelser för fönster, dörrar och vindsluckor på en papperssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bottenvåning
Detaljerad ritning av en husplan med måttmarkeringar som visar layouten av sovrum och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning över en byggnadsplan som visar en plans layout med mått och rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen bygghandbok med tekniska ritningar och tabeller för ett hus byggt av Ytong lättbetong visar mått och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källaren
Arkitektritning av en husplan som visar rumsuppdelning och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett hus med markerade rum som tvättstuga och hobbyrum, text och måttangivelser syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggritning med tabell och mått för fönster, dörrar och källarplan på ett lättbetonghus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom huset har en övervåning är väggen du vill ta bort garanterat bärande. Normalt kan man ersätta en bärande vägg med en balk och två pelare. Kring murstocken kan man utgå från att övervåningens bjälklag är avväxlat på något sätt. Innan du går vidare bör du undersöka hur detta är gjort. Sedan bör du kontrollera att pelarna som ska bära upp avväxlingsbalken kan få stöd på en källarmur.
 
Har undersökt och rådfrågat så jag kommer mura in en i balk i öppningen.

Men har ytterligare en fråga då.
Ska balken ytbehandlas på något sätt innan man murar in den med murbruk etc?
T.ex grundmåla/slipa bort ytrost/
Och nederkanten på balken kommer ju vara "fri" så inget bruk eller sådant kan lossna och falla. Kommer kläs in med trävalv och är sugen på att ha infällda led spottar i den öppningen

Rostig stålbalk som står vertikalt med murade väggar och olika föremål och maskiner i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.