Fairlane
Det råder fri prissättning på varor om man är tydlig med priset, så ja man kan ta man kan ta 5000 kr för en liter mjölk om man vill.

Det som komplicerar saken är dock när man utnyttjar ett kunskapsövertag och när kunden hamnar i en form av beroendeställning (får inte fixa med el själv). En vanlig svensson kan nog förväntas ha koll på att en liter mjölk för 5000 kr är orimligt. En vanlig svensson kan inte förväntas ha koll på vad alla delar till/i en elanläggning kan tänkas kosta. En vanlig svensson känner till att det sitter en elcentral någonstans i huset och ett antal eluttag. En vanlig svensson har nog ingen aning om vad FK är, eller kopplingsplint eller anslutningsklämma och ska inte direkt behöva bry sig om det heller. Det innebär inte att det är ok att ta 5000 kr för en anslutningsklämma (exempelvis 221). Det är heller inte hela frågeställningen här. Det är snarare om arbete ingår i de 9000:- eller inte, och leverantörern var inte tydlig, så då har ju lekmannen tolkningsföreträde...
 
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Ett tips, när man hänvisar till en lag så bör man ha läst på innan. Det blir bättre.
Och innan du hittar på massa roligt om mig fundera på om jag kanske hittar på för att ge exempel. Det riskerar att bli mindre pinsamt för dig.
Det var en smart idé med med större skor. Då kan jag ha ett par extra strumpor och slipper frysa
Det är förståeligt att Byggodjuret fått kalla fötter , en framgång , grattis.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Det här har blivit enormt komplicerat. Ska man ta hänsyn till allt som skrivit i den här långa tråden så vågar man inte beställa nåt överhuvudtaget.
 
S Spikin skrev:
Det är förståeligt att Byggodjuret fått kalla fötter , en framgång , grattis.
Kan inte ni två sluta chatta i tråden?
Att Byggdjuret har så fel så att man skäms spelar ingen roll, ingen av er kommer ändra åsikt, det är ju tydligt.
 
  • Gilla
  • Haha
Robin Wahlman och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
En vanlig svensson kan inte förväntas ha koll på vad alla delar till/i en elanläggning kan tänkas kosta. En vanlig svensson har nog ingen aning om vad FK är, eller kopplingsplint eller anslutningsklämma och ska inte direkt behöva bry sig om det heller. Det innebär inte att det är ok att ta 5000 kr för en anslutningsklämma (exempelvis 221). Det är heller inte hela frågeställningen här. Det är snarare om arbete ingår i de 9000:- eller inte, och leverantörern var inte tydlig, så då har ju lekmannen tolkningsföreträde...
Exakt detta har alla "vi har faktiskt fri prissättning, så det är är OK att ta 1000 kr för en meter FK bara man informerar om det"-agitatorer missat. Det är precis samma som historierna med taxichaufförer som blåser turister som behöver taxi från flygplatsen till city med hittepå-taxor. Någon naiv turist som landat i Sverige för första gången och inte informerat sig om att resan mellan Arlanda och Stureplan ska kosta runt 500 spänn luras att betala 5000 kr. Turisten kanske inte ens vet hur mycket 5000 SEK är i sin egen valuta.

Av just denna anledning har de stora taxibolagen tydlig information i bilarna om vad olika resor kostar, så inte bedrägliga chaufförer ska kunna blåsa kunderna som hoppar in i bilen. Hantverkarbranschen agerar precis motsatt; de har dolda prislistor hos grossister som i praktiken uppmuntrar hantverkarna att fiffla med påslagen.

Detta är alltså inte OK! Och nej, det går inte att skylla på att kunden inte informerat sig, är korkad eller utvecklingsstörd...man får som företagare inte utnyttja kundens tillkortakommanden.
 
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Och nej, det går inte att skylla på att kunden inte informerat sig
Nej, speciellt inte om man står över axeln på kunden och hetsar om att maila en beställning nu på direkten :p

Jag kan bara föreställa mig hur kränkt elektrikern skulle blivit om han fick ett "vänta, ska bara in på google och informera mig om skäliga prisnivåer" tillbaka.


(Inte ALLA elektriker)
 
  • Haha
  • Gilla
David-O och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
P Paxman skrev:
Av just denna anledning har de stora taxibolagen tydlig information i bilarna om vad olika resor kostar, så inte bedrägliga chaufförer ska kunna blåsa kunderna som hoppar in i bilen. Hantverkarbranschen agerar precis motsatt; de har dolda prislistor hos grossister som i praktiken uppmuntrar hantverkarna att fiffla med påslagen.
En annan skillnad är att de seriösa taxichaufförerna aldrig i livet skulle försvara dessa dessa fulkörare som tog 10 ggr mer betalt.
Tittar man på hantverkarsidan är det några som gör som taxichauförrerna, dvs kan inte drömma om att försvara stolpskotten som blåser vanligt folk. En väldigt stor andel tycker det är helt ok, och en stor grupp säger "Jag försvarar inte dessa enorma påslag", medan de ändå anser att det är kundens fel så i praktiken accepterar man det.
 
  • Gilla
David-O och 4 till
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Nej, speciellt inte om man står över axeln på kunden och hetsar om att maila en beställning nu på direkten :p
Det finns väl inte en hemägare som inte kan vittna om åtminstone någon hantverkares sliriga sätt att sälja in sina tjänster. Yrkeslingo, "det där behöver vi inte skriva något om...det fixar jag ändå", "jag ska se till att du får bra rabatt hos grossisten på materialet" osv. osv.

Fairlane Fairlane skrev:
En annan skillnad är att de seriösa taxichaufförerna aldrig i livet skulle försvara dessa dessa fulkörare som tog 10 ggr mer betalt.
Tittar man på hantverkarsidan är det några som gör som taxichauförrerna, dvs kan inte drömma om att försvara stolpskotten som blåser vanligt folk. En väldigt stor andel tycker det är helt ok, och en stor grupp säger "Jag försvarar inte dessa enorma påslag", medan de ändå anser att det är kundens fel så i praktiken accepterar man det.
Det är ju inte länge sedan en stor byggvarukedja körde en kampanj som idiotförklarade privatkunder, uppenbarligen riktad till hantverkarna som har det så jobbigt med kunder som ställer krav för att de inte vill råka ut för emotionell våldtäkt på sina hem och sin privatekonomi.

(Vila i frid Adam Alsing...:cry:)
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Kan inte ni två sluta chatta i tråden?
Att Byggdjuret har så fel så att man skäms spelar ingen roll, ingen av er kommer ändra åsikt, det är ju tydligt.
Du får gärna skämmas för mig. Det gör mig ingenting. Du får fortsätta gå i tron att jag har så fel. Jag vet inte riktigt vad du bygger din tro. Men det är upp till dig.
 
S Spikin skrev:
Dumhet behöver inte besvaras eller förklaras , fråga någon granne som känner dig.
Jag ser en person som gett sig ut på svag is och nu ligger i en vak och skriker på hjälp som
inte kommer , dock har ingen lurat ut personen på svag is utan det är självförvållat.
Tänk att du kan se så fel...
Jag ser ingen alls på isen.
Istället för att svara på frågan om brb så börjar du yra om annat. Det är tydligt tecken på att du inte kan eller vill svara.
Om du nu är så duktig som du säger, varför håller du en sådan otrevlig ton mot mig?
Är det kanske för du blir stressad av mig?

Det är bra att du har din svans så du kan fortsätta med din tro så fortsätter jag med min tro.


Förresten skickar över en livboj så slipper du drunkna...
 
B Byggdjuret skrev:
Tänk att du kan se så fel...
Jag ser ingen alls på isen.
Istället för att svara på frågan om brb så börjar du yra om annat. Det är tydligt tecken på att du inte kan eller vill svara.
Om du nu är så duktig som du säger, varför håller du en sådan otrevlig ton mot mig?
Är det kanske för du blir stressad av mig?

Det är bra att du har din svans så du kan fortsätta med din tro så fortsätter jag med min tro.


Förresten skickar över en livboj så slipper du drunkna...
Nu är jag som sagt inte intresserad av att lägga mig i er chattdiskussion, men här har du ett svar från en jurist istället från någon random person (som både du och jag är) https://lawline.se/answers/oskaligt-pris-vid-kop-av-tjanst
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
.
Som framgår av texten är denna notis riktad till företagare .Notisen avser prisinformationslagen som
man måste förstå hur och förutsättningarna för att den kan användas . Om det finns annan lag om
prisinformation avseende köpet gäller den före prisinformationslagen t.ex avtalslagen, avtalsvillkorslagen
och övriga konsumentlagar . Prisinformationslagen används endast vid omedelbara köp som inte
föregåtts av någon förhandling och skall helst vara skriftlig och skall ge en tydlig och korrekt
prisinformation och beräkningsgrunderna för priset samt ett jämförelsepris . T.ex 1 lit. svensk komjölk
pris 5000 kr / l, jämförelsepris 15 kr / l . Vilket även visar till begreppet oskälig prissättning .
Det finns ingen Fri prissättningslag . Uttrycket fri prissättning är egentligen ett dåligt begrepp som lätt
missförstås , vilket debatten här verkligen visar . Bättre är Fri prissättning i avtal om köp som visar till
att det finns ett underliggande avtal som regleras av konsumentlagarna .
Tråden avser påstått avtalat pris där grunderna även för prisinformationslagen inte har uppfyllts och
absolut inte övriga konsumentlagar . Ett köp startar alltid med en offert som vid accept blir ett avtal.
tttomten tttomten skrev:
.
 
T TobiasStockholm skrev:
Nu är jag som sagt inte intresserad av att lägga mig i er chattdiskussion, men här har du ett svar från en jurist istället från någon random person (som både du och jag är) [länk]
Håller med juristen med tillägget att hantverkaren kan tvingas visa sin inköpsfaktura till styrkande av
skäligheten i sin prissättning av materialet . 15 % är ett skäligt påslag.
Juristen visar på vikten av att samråda innan offerten .
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Exakt detta har alla "vi har faktiskt fri prissättning, så det är är OK att ta 1000 kr för en meter FK bara man informerar om det"-agitatorer missat. Det är precis samma som historierna med taxichaufförer som blåser turister som behöver taxi från flygplatsen till city med hittepå-taxor. Någon naiv turist som landat i Sverige för första gången och inte informerat sig om att resan mellan Arlanda och Stureplan ska kosta runt 500 spänn luras att betala 5000 kr. Turisten kanske inte ens vet hur mycket 5000 SEK är i sin egen valuta.

Av just denna anledning har de stora taxibolagen tydlig information i bilarna om vad olika resor kostar, så inte bedrägliga chaufförer ska kunna blåsa kunderna som hoppar in i bilen. Hantverkarbranschen agerar precis motsatt; de har dolda prislistor hos grossister som i praktiken uppmuntrar hantverkarna att fiffla med påslagen.

Detta är alltså inte OK! Och nej, det går inte att skylla på att kunden inte informerat sig, är korkad eller utvecklingsstörd...man får som företagare inte utnyttja kundens tillkortakommanden.
Håller med , tydlig prisinformationen i bilen är tvungen enligt Prisinformationslagen annars väntar vite
Dock bör tydligheten ökas genom jämförande cirkapriser i stora valutor . Vid bokad taxi skall priset
tydliggöras med SMS eller liknande för att bli bindande avtal. Det är alltid upp till leverantören att
tillse att köparen förstått vad den köper och vad priset är innan avtal.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Konkurrensverket.
" grundläggande principen om fri prissättning"
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.