R
Boss89 Boss89 skrev:
Testade detta precis och det verkar fungera bra! Stort tack för detta! Finns det någon fara, tex brandrisk med att ha sladdarna ihoptvinnade såhär eller kan jag låta det vara så tillsvidare?
Kul att det fungerar.

Risk för brand är obefintlig. När det ringer läggs det förvisso på en växelspänning på runt 70 volt (så ha inte trådarna i munnen när du kopplar om du har ett telefonabonnemang, inte skönt kan jag berätta av egen erfarenhet), så just då kan det i teorin bli en liten gnista. Men du får ha något extremt lättantändligt i kontakt med dem för lyckas sätta eld på något. Så flytta undan de bensindränkta trasorna från uttaget så kan du sova lugnt :)
 
  • Gilla
Boss89
  • Laddar…
R
J Jocke Best skrev:
Det är ingen fara med det. Lite tejp runt är inte fel. Precis när någon ringer kan det bli lite högre spänning för signalen men, åtminstone förr var det nästan hundra volt men från en DSLAM knappast.
DSLAMen påverkar väl inte telesystemet? På medeltiden när jag pysslade med detta så gick telefonin opåverkad genom utrustningen i stationen för att sedan delas upp med filter i hushållet. Det borde väl vara likadant idag för annars riskerar man väl att vanliga sladd-telefoner inte fungerar som de ska.
 
Aha då jag inte använder telefonitjänsten utan endast bredband så borde alltså det vara noll risk att något oförutsett händer?:)
 
R
Boss89 Boss89 skrev:
Aha då jag inte använder telefonitjänsten utan endast bredband så borde alltså det vara noll risk att något oförutsett händer?:)
Ja.
 
R RoAd skrev:
Ja.
Perfekt då sover jag lugnt :)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Boss89 Boss89 skrev:
Perfekt då sover jag lugnt :)
Kul att det löste sig (y)
Köp kopplingsklämmor när du har tid så får du en bra koppling. Inge risk för glapp
 
J
R RoAd skrev:
DSLAMen påverkar väl inte telesystemet? På medeltiden när jag pysslade med detta så gick telefonin opåverkad genom utrustningen i stationen för att sedan delas upp med filter i hushållet. Det borde väl vara likadant idag för annars riskerar man väl att vanliga sladd-telefoner inte fungerar som de ska.
Jag är faktiskt osäker, den kanske går separat fortfarande. Men som sagt obefintlig risk om man kör utan bensin.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Kul att det löste sig (y)
Köp kopplingsklämmor när du har tid så får du en bra koppling. Inge risk för glapp
Tack det ska jag göra:) Än så länge är kopplingen stabil och går i samma toppfart som förr. Hoppas det håller sig tills jag får fiber om ett par månader :)
 
A AndersS skrev:
Det mest ironiska nu skulle vara att ts får ett meddelande att xDSL kommer att avslutas och tas bort.;)
Se annan tråd från den här veckan om det beskedet.
[länk]
haha jag har Telia men man vet aldrig :)
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Boss89 Boss89 skrev:
haha jag har Telia men man vet aldrig :)
Haha nej med de kan man aldrig veta :rofl:
När jag flyttade in i huset och skulle skaffa ADSL så gick det inte för Telia hade fullt i telestationen. Så det fick bli en konkurrent.
Fiber är grejer det. Tror jag tjänade in hela kostnaden på tre år för fibern var så mkt billigare per månad än ADSL. Tror jag sänkte månadskostnaden med 500kr.
 
R
Boss89 Boss89 skrev:
Tack det ska jag göra:) Än så länge är kopplingen stabil och går i samma toppfart som förr. Hoppas det håller sig tills jag får fiber om ett par månader :)
Ska du byta ut ADSL mot fiber inom kort och inte använder telefonin så tycker jag inte du ska bry dig om att göra något mer med kopplingarna. Fungerar det nu kommer det med all sannolikhet att fungera tills du avvecklar kopparn.
 
R RoAd skrev:
När det ringer läggs det förvisso på en växelspänning på runt 70 volt (så ha inte trådarna i munnen när du kopplar om du har ett telefonabonnemang, inte skönt kan jag berätta av egen erfarenhet)
Själv har jag bara haft dem i händerna när det ringt, men man låter tydligen lite irriterad när man svarar efteråt. :D
 
R
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Själv har jag bara haft dem i händerna när det ringt, men man låter tydligen lite irriterad när man svarar efteråt. :D
Som sagt, jag hade ledarna i munnen. Eller rättare sagt en ledare i munnen som jag skulle skala med tänderna (idiotidé redan där), och den andra låg antagligen mot kinden. Det är nog den i särklass otäckaste el-stöt jag fått i mitt liv.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.