Hej, nyfiken på hur det har gått. Vi har också problem med att folien gått upp.
 
Jag hyr ut radhuset och har inte gjort något åt folien, men innan jag säljer huset ska jag ta bort folien och lacka om alla luckor i samma färg. Återkommer när det är gjort.
 
L LBviking skrev:
Har ett snart 20 årigt IKEA kök, Ädel gul. Har i stort sett varit bra men för ca 3-4 år sedan har folien släppt på många ställen på luckor och skåp. Har försökt att limma med superlim, kontaktlim, trälim men det släpper efter ett tag verkar som MDF-ytan är fet. Är det någon som har erfarenhet att laga folie som har släppt.

Mina tankar är i prioriteringsordning är

1) Försöka laga folien

2) Ta bort folien från luckor och skåp och måla luckorna

3) Köpa nya luckor och skåp, några fabrikat som är bättre eller sämre? Vill ha samma färg eftersom täcksidor är i samma färg.

Tips emottages tacksamt. [bild]
Upptäcker samma sak på vårat kök ..som är Ädel från Ikea 16 år. Söker på vad kan man göra? Är ju supernöjd med det köket och vill helst inte byta
 
Marianne Hedlund Marianne Hedlund skrev:
Upptäcker samma sak på vårat kök ..som är Ädel från Ikea 16 år. Söker på vad kan man göra? Är ju supernöjd med det köket och vill helst inte byta
Sålde radhuset utan att lacka eller byta luckor.
 
Marianne Hedlund Marianne Hedlund skrev:
Upptäcker samma sak på vårat kök ..som är Ädel från Ikea 16 år. Söker på vad kan man göra? Är ju supernöjd med det köket och vill helst inte byta
Hej! Jag stötte på det här inlägget och undrar hur ni andra gjort. Jag har riktigt risiga luckor. Folien ramlar men jag kan just nu inte göra den dyra versionen och byta fullständigt. Har någon provat att ta bort folien och lackera/måla?
 
Tråden är några år gammal och flera med IKEA Ädel luckor märker att folien släpper. Jag har Ädel luckor som är ca 20 år gamla nu. Kan ha kvar kvitton men tror inte 25års garanti fanns på den tiden, snarare 5 eller 10 års garanti., Slitage skrev någon, nej, att folie släpper är inte slitage.

Mitt kök är knappt använt. Enmanshushåll och äter mycket ute. Pedantiskt skött utan att skvätta med vatten på luckorna. Luckorna är därför mycket fina, men jag märket att på några ställen har folien börjat släppa lite i "skarven" mellan dörrens baksida och dörrkant. Troligen är det bara folie på dörrens utsida o kanter, och insidan är målad.

Folien har mitt på en av luckorna lossnat, i en 5-kronas storlek. Detta i kanten på en "spegel" (nivåskillnad/dekoration). Bredvid ugnen har två luckor skadats, då värmen från öppen ungslucka smält folien.

Att måla denna folieplast går gissningsvis inte, men kanske med någon giftig primer innan :) Dock ser jag ändå ett problem om folien släpper från MDF. Då hjälper inte målning. Mina dörrar är ändå mestadels hela varför jag antar att strippa dörrarna från foliet kan bli en mardröm. Kanske en värmepistol kan underlätta foliespearering ?

Om MDF´n är fet så lär bara en oljemålning fungera (?)

Vore kul höra om någon lyckats renovera sina IKEA Ädel luckor!
 
Vi har också ikealuckor som fransar sig. Risk för skärskador om man inte är försiktig.
Jag gissar att det enda möjliga är att slita bort folien och sprutlackera luckorna. Hur länge det nu håller på mdf.
 
Senast jag var förbi IKEA, var det spånskiva i folieluckorna och MDF i de målade luckorna.
 
M magnu skrev:
Senast jag var förbi IKEA, var det spånskiva i folieluckorna och MDF i de målade luckorna.
Säkert är det så, det blir sämre o sämre o dyrare o dyrare på ikea. Jag har mdf i mina folierade Ädel luckor. Även stommarna var bättre förr.
 
L LBviking skrev:
Har ett snart 20 årigt IKEA kök, Ädel gul. Har i stort sett varit bra men för ca 3-4 år sedan har folien släppt på många ställen på luckor och skåp. Har försökt att limma med superlim, kontaktlim, trälim men det släpper efter ett tag verkar som MDF-ytan är fet. Är det någon som har erfarenhet att laga folie som har släppt.

Mina tankar är i prioriteringsordning är

1) Försöka laga folien

2) Ta bort folien från luckor och skåp och måla luckorna

3) Köpa nya luckor och skåp, några fabrikat som är bättre eller sämre? Vill ha samma färg eftersom täcksidor är i samma färg.

Tips emottages tacksamt. [bild]
Hej!
Jag undrar hur det gick för dig och dina dörrar?
Står inför samma dilemma som du gjorde.
Hittade detta forum idag.
Med vänlig hälsning
Ingmarie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.