9 395 läst · 5 svar
9k läst
5 svar
Nattsänkning elradiatorer
Hej,
har precis flyttat in i mitt nya hus. 1-plan, 109 kvm, direktverkande el. För några år sedan installerades luftvärmepump. I och med detta behöver alltså elradiatorerna bara gå på "sparvärme".
Jag vill nu byta några av radiatorerna mot nyare och då kommer frågan: vad ska jag välja, eftersom nuvarande system är styrt från en centralenhet (kopplingsur) som sköter nattsänkningen. Systemet verkar ha 2 utgående styrkanaler och elementen är 1-fas fördelade på 2 st 3-fas grupper. Antingen välja avancerad styrenhet och ointligenta element eller en enklare styrenhet och låta varje element sköta sig själv.
OBS också att centralenheten idag inte tar hänsyn till temperatur, utan är endast en klocka som styr nattsänkning och att platsen för enheten idag är mitt i luftflödet från värmepumpen.
Hur göra?
MVH
WSP
har precis flyttat in i mitt nya hus. 1-plan, 109 kvm, direktverkande el. För några år sedan installerades luftvärmepump. I och med detta behöver alltså elradiatorerna bara gå på "sparvärme".
Jag vill nu byta några av radiatorerna mot nyare och då kommer frågan: vad ska jag välja, eftersom nuvarande system är styrt från en centralenhet (kopplingsur) som sköter nattsänkningen. Systemet verkar ha 2 utgående styrkanaler och elementen är 1-fas fördelade på 2 st 3-fas grupper. Antingen välja avancerad styrenhet och ointligenta element eller en enklare styrenhet och låta varje element sköta sig själv.
OBS också att centralenheten idag inte tar hänsyn till temperatur, utan är endast en klocka som styr nattsänkning och att platsen för enheten idag är mitt i luftflödet från värmepumpen.
Hur göra?
MVH
WSP
Hej!wsp skrev:Hej,
har precis flyttat in i mitt nya hus. 1-plan, 109 kvm, direktverkande el. För några år sedan installerades luftvärmepump. I och med detta behöver alltså elradiatorerna bara gå på "sparvärme".
Jag vill nu byta några av radiatorerna mot nyare och då kommer frågan: vad ska jag välja, eftersom nuvarande system är styrt från en centralenhet (kopplingsur) som sköter nattsänkningen. Systemet verkar ha 2 utgående styrkanaler och elementen är 1-fas fördelade på 2 st 3-fas grupper. Antingen välja avancerad styrenhet och ointligenta element eller en enklare styrenhet och låta varje element sköta sig själv.
OBS också att centralenheten idag inte tar hänsyn till temperatur, utan är endast en klocka som styr nattsänkning och att platsen för enheten idag är mitt i luftflödet från värmepumpen.
Hur göra?
MVH
WSP
Jag bor oxå med direktel och värmepump, har dock 230 m2 att värma upp.
Hur som helst, i mitt förra hus på 55 m2 så funkade nattsänkning (och all annan sänkning när man inte var hemma) hur bra som helst då det gick snabbt att värma.
I nuvarande huset har vi, tex, ett sovrum på 30m2 och att nattsänka det rummet för att sedan värma upp är inte ekonomiskt försvarbart. (Det ligger dessutom på nedervåning= svåruppvärmt).
Så, min erfarenhet av detta (som sträcker sig 5 år tillbaka i tiden och daglig koll) så lönar det sig inte att nattsänka. Det "nattsänks" iaf då man slutar röra sig.
Huset är för stort och det blir en helt annan tröghet i värmen.
Tex: 22 grader varmt när alla är hemma och rör sig, 19 grader varmt när man inte rör sig/på morgonen trots samma utetemp.
Däremot, så är det viktigare ur ekonomisk vinning, att ha elektroniska termostater, det är det absolut viktigaste.
Sen kan nämnas, att om du sänker din reletiva luftfuktighet så kan du oxå sänka innetempen utan att uppleva det kallare.
Där gör det stor skillnad på att ha oljefylda eller direktverkande radiatorer.
En direktverkande torkar luften mycket snabbare och du upplever värmen än om du kör med oljefylda.
Tänk bara på termostaten= elektronisk.
Många element idag med elektronisk har en 230v extra tamp som gör att elementet sänker sig ca 4 grader under inställd temp, denna kan du ansluta till din central, säkerligen, eller ett separat kopplingsur, om du nu vill köra nattsänkning iaf.
Med separat ur kan man köra dagsänkning oxå, eftersom man kanske inte befinner sig i sovrummet på dan.
En fråga: Varför vill du byta dina radiatorer mot nyare?
Jag bytte mina gamla plåtisar mot nya fina för ca 6000:- totalt.
Hade jag tänkt efter så hade jag endast bytt termostaterna mot elektroniska och sparat en hel del slantar...
/B
Byt till moderna element med elektronisk termostat. Strunta i centralautomatik. Huvudbehovet av värme tillgodoser du ju ändå med luftvärmepumpen. Själv har jag bara element på i badrum och sovrummet längst från värmepumpen.wsp skrev:Hej,
har precis flyttat in i mitt nya hus. 1-plan, 109 kvm, direktverkande el. För några år sedan installerades luftvärmepump. I och med detta behöver alltså elradiatorerna bara gå på "sparvärme".
Jag vill nu byta några av radiatorerna mot nyare och då kommer frågan: vad ska jag välja, eftersom nuvarande system är styrt från en centralenhet (kopplingsur) som sköter nattsänkningen. Systemet verkar ha 2 utgående styrkanaler och elementen är 1-fas fördelade på 2 st 3-fas grupper. Antingen välja avancerad styrenhet och ointligenta element eller en enklare styrenhet och låta varje element sköta sig själv.
OBS också att centralenheten idag inte tar hänsyn till temperatur, utan är endast en klocka som styr nattsänkning och att platsen för enheten idag är mitt i luftflödet från värmepumpen.
Hur göra?
MVH
WSP
Huset är 200 kvm.
Jag håller med ovan "skrivare" men att du inte behöver byta hela elementet utan bara termostaten. En jämn temperatur får du om du har direktverkande el, inte oljefyllda, för dom är snabbare. Men oavsett, köp bara hela element om dom gamla är så dåliga att dom är farliga, eller om du tycker dom är fula
Hej och tack för era svar!
Vill byta ut vissa radiatorer för att dessa inte är oljefyllda, och ser fula och gamla ut. 6 av 11 behöver bytas.
Glömde också nämna förut att styrklockan verkar defekt, kan alltså nu inte välja nattsänkning med klocka utan endast antingen full drift eller sänkning 3/6 grader.
Låter på er som att jag ska investera i element med elektronisk termostat och koppla ur klockan, mmm vi får väl se...
Vill byta ut vissa radiatorer för att dessa inte är oljefyllda, och ser fula och gamla ut. 6 av 11 behöver bytas.
Glömde också nämna förut att styrklockan verkar defekt, kan alltså nu inte välja nattsänkning med klocka utan endast antingen full drift eller sänkning 3/6 grader.
Låter på er som att jag ska investera i element med elektronisk termostat och koppla ur klockan, mmm vi får väl se...
Som jag sa, så skulle den enda anledningen till byta vara att dom är fula/farliga, att dom inte är oljefyllda ser jag som ett plus
Jag ansåg att oljefyllda va bättre förr, men efter att ha provat det mesta så är elektronisk termostat med ett icke oljefyllt element bäst, tycker jag iaf
Oljefyllda tar inte bort fukt, det gör dom andra.
Se detta ang "torrbollen":
Så som jag ser det är det ur ekonomisk synpunkt bättre med icke oljefyllda.
Jag ansåg att oljefyllda va bättre förr, men efter att ha provat det mesta så är elektronisk termostat med ett icke oljefyllt element bäst, tycker jag iaf
Oljefyllda tar inte bort fukt, det gör dom andra.
Se detta ang "torrbollen":
Torrbollen
Så som jag ser det är det ur ekonomisk synpunkt bättre med icke oljefyllda.
Liknande trådar
-
Golvvärme, furugolv 30mm. Argument med sambo som hatar elradiatorer
Utbyggnad och tillbyggnad -
Söker tips vid Byte av värmesystem Elradiatorer till Golvvärme
Värme allmänt -
Behöver jag elradiatorer i fritidshuset?
Värme allmänt -
Hur ska man tänka gällande elradiatorer?
Olja & El -
Är mina elradiatorer rätt installerade?
Värme allmänt