Tänkte rensa upp lite i trädgården genom att elda och undrar om någon har ett bra tips på hur man kan få tag på ett oljefat? Har kollat på blocket, jula, lokala bensinstationen m.m. men inte hittat något lämpligt.
 
Mitt bästa tips är att åka till tippen. Åvc trädgård är överlägset om du bor nära (tror den är i hässelby numera). Då håller du dig väl med grannarna.

Kolla blocket annars, det finns en säljare i gladökvarn och en i nynäsjamn som säljer rätt ofta. Sök på eldningstunna
 
  • Gilla
NeLa1
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Mitt bästa tips är att åka till tippen. Åvc trädgård är överlägset om du bor nära (tror den är i hässelby numera). Då håller du dig väl med grannarna.

Kolla blocket annars, det finns en säljare i gladökvarn och en i nynäsjamn som säljer rätt ofta. Sök på eldningstunna
Kan kolla på ÅVC men min erfarenhet är att de inte släpper ifrån sig något som hamnat där.
 
N NeLa1 skrev:
Kan kolla på ÅVC men min erfarenhet är att de inte släpper ifrån sig något som hamnat där.
toolman menade nog att det är bättre att slänga på åvc. det kan ryka rätt bra när man eldar ris och grenar och det är inte allt för poppis för grannarna. eller dig själv beroende på vad vinden vill...
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
toolman menade nog att det är bättre att slänga på åvc. det kan ryka rätt bra när man eldar ris och grenar och det är inte allt för poppis för grannarna. eller dig själv beroende på vad vinden vill...
Det var precis så jag menade. Åk med riset till tippen i första hand det kommer gå snabbare och ryker mindre. Är det verkligen omöjligt att köra bort så överväg hämtning. I tredje hand att elda på tomten.
 
  • Gilla
NeLa1
  • Laddar…
Lite större bilverkstäder och framförallt lastbilsverkstäder brukar ha en del oljefat.

Gör lite lufthål i botten och på sidorna så drar det bättre.

Har man ordentlig eld så ryker det inte speciellt mycket. För egen del så går det oftast snabbare att elda upp det men så bor jag på landsbygden utan grannar riktigt nära.
 
  • Gilla
NeLa1
  • Laddar…
Köpte själv vattentunna ute i Sorunda - Dem säljer även eldningstunnor;

https://vatten-tunnor.com/

Kanske ett alternativ!?

Edit; lägger till att det var Corona säkert dessutom. Sladda in, ringa, Swish, lasta, åka. Smidigt....
 
Redigerat:
  • Gilla
NeLa1
  • Laddar…
Jag har börjat punktbehandla rölleka, veronica, maskrosor mm redan nu. Det fungerar fast inte lika bra som i slutet av maj
 
  • Gilla
Klockradio
  • Laddar…
Staffans2000
RandomHero RandomHero skrev:
Jag har börjat punktbehandla rölleka, veronica, maskrosor mm redan nu. Det fungerar fast inte lika bra som i slutet av maj
Med oljefat?
 
  • Haha
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Med oljefat?
Kör med 10l ryggburen tryckspruta eller en 1.5l handtryckspruta.
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Med oljefat?
Hahaha nu 7mån senare ser jag att jag råkat kommentera i fel tråd ber om ursäkt...
 
  • Gilla
  • Haha
faluröd och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.