Renovering av köket och det blir i princip bara att byta ut allt mot nytt. Det enda som kommer skilja sig i elväg är att det kommer vara en induktionshäll och en inbyggd ugn mot dagens fristående 400V spis.

Är detta något som går att göra själv någorlunda enkelt? Går och inte får?
 
Du behöver kontrollera om du har nolla framdraget i eluttaget till spisen. Annars behöver det göras.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
K Kane skrev:
Du behöver kontrollera om du har nolla framdraget i eluttaget till spisen. Annars behöver det göras.
Tack! Kollade och det hade jag i mitt perixel-uttag. Eftersom att nuvarande spisen är på 400V kan jag vara säker på att det är tillräckligt för kommande grejer eller behöver jag kolla hur det är säkrat också?
 
E
E Emilius skrev:
Tack! Kollade och det hade jag i mitt perixel-uttag. Eftersom att nuvarande spisen är på 400V kan jag vara säker på att det är tillräckligt för kommande grejer eller behöver jag kolla hur det är säkrat också?
Allt behöver du Kontrollera.

Om du inte vill att det första din nya spis ska göra är att explodera i miljontals bitar?
 
E El-Löken66 skrev:
Allt behöver du Kontrollera.

Om du inte vill att det första din nya spis ska göra är att explodera i miljontals bitar?
Kommer anlita elektriker för detta isåfall om det är så avancerat och farligt. Och för att inte glömma olagligt
 
E
E Emilius skrev:
Kommer anlita elektriker för detta isåfall om det är så avancerat och farligt. Och för att inte glömma olagligt
Det är inte avancerat och farligt.

Men du behöver kontrollera.

Har du en ordentlig spänningsprovare?

Du har ett Perilex idag.

Troligen med 3 gaser, 1 nolla samt 1 jord.

Det du vill ha imorgon är det Perilexuttaget plus ett vanligt Schuckouttag för ugnen.

Alternativt 2 Perilex.

Alternativt koppla bägge fast i dosa.

Kolla din gruppförteckning.

Mät i hålen. Fundera är vilka kombinationer det kan finnas samt förväntade resultat.

fas-fas, fas-fas, fas-fas, fas-nolla, fas-jord, nolla-jord

Vilka siffror tycker du?

Steg två. Vad är nollpotentialerna för något?
Finnes jordfelsbrytare?
Är nolla och jord skiftade?
Är jorden fuljordad från nollan?
Är nollan fullnollad från jorden?

Hur kollar du detta?
 
E Emilius skrev:
Tack! Kollade och det hade jag i mitt perixel-uttag. Eftersom att nuvarande spisen är på 400V kan jag vara säker på att det är tillräckligt för kommande grejer eller behöver jag kolla hur det är säkrat också?
Då har du grunden lagt, förutsatt att du kontrollerat att perilexuttaget har en neutralledare som är unik (skild från skyddsledaren) och kopplad korrekt i elcentralen. Om du enbart tittar i perilexuttaget och ser att N-plinten har en blå ledare som inte är sammankopplad med skyddsledaren så tycker jag det är en tillräcklig kontroll.

Om dina befintliga säkringar har räckt till för den gamla spisen så kommer de att sannolikt räcka för den nya spisen. Nya spisar är dock 230 V och belastar enskilda faser värre än den Svenska spisarna på 400 V, så du kan få problem med att huvudsäkringar / mätarsäkringar löser ut. Men det problemet kan lösa vid behov efterhand.
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då har du grunden lagt, förutsatt att du kontrollerat att perilexuttaget har en neutralledare som är unik (skild från skyddsledaren) och kopplad korrekt i elcentralen. Om du enbart tittar i perilexuttaget och ser att N-plinten har en blå ledare som inte är sammankopplad med skyddsledaren så tycker jag det är en tillräcklig kontroll.

Om dina befintliga säkringar har räckt till för den gamla spisen så kommer de att sannolikt räcka för den nya spisen. Nya spisar är dock 230 V och belastar enskilda faser värre än den Svenska spisarna på 400 V, så du kan få problem med att huvudsäkringar / mätarsäkringar löser ut. Men det problemet kan lösa vid behov efterhand.
Nu är det ingen spis utan en ugn samt en häll.

Ingen barnlek att fixa detta ifall det är första gången.
Heller inte omöjligt.

Men ta någon kunnig till hjälp är en bra start, futta allt och lägg upp.
 
E El-Löken66 skrev:
Det är inte avancerat och farligt.

Men du behöver kontrollera.

Har du en ordentlig spänningsprovare?

Du har ett Perilex idag.

Troligen med 3 gaser, 1 nolla samt 1 jord.

Det du vill ha imorgon är det Perilexuttaget plus ett vanligt Schuckouttag för ugnen.

Alternativt 2 Perilex.

Alternativt koppla bägge fast i dosa.

Kolla din gruppförteckning.

Mät i hålen. Fundera är vilka kombinationer det kan finnas samt förväntade resultat.

fas-fas, fas-fas, fas-fas, fas-nolla, fas-jord, nolla-jord

Vilka siffror tycker du?

Steg två. Vad är nollpotentialerna för något?
Finnes jordfelsbrytare?
Är nolla och jord skiftade?
Är jorden fuljordad från nollan?
Är nollan fullnollad från jorden?

Hur kollar du detta?

Finns ingen gruppförteckning i mitt hus och det är en äldre central utan JFB.

Min mätare ser ut såhär och säger CATIII/690V

Elma 1500B spänningsprovare med tydliga markeringar för olika spänningsnivåer på en textilbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en elektrisk spänningsmätare med tekniska specifikationer, inklusive CAT III/690V och märkningar om nollpotential.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

rxUg
rxU1

Nolla mot fas = 230V
Nolla mot jord = 0V
Nolla mot fas = 230V
Fas-Fas = 400V?
OBS detta är svar på din fråga inte min faktiska mätning som jag inte gjort ännu då jag är osäker på om min mätare klarar Fas-fas?

Dina frågor:
Steg två. Vad är nollpotentialerna för något?
Är nolla och jord skiftade?
Är jorden fuljordad från nollan?
Är nollan fullnollad från jorden?

Kan jag inte svara på då jag inte förstår frågan och inte besitter kunskapen.

Perixeluttaget har en blå ledare utan spänning som BÖR vara nollan då det finns en jordkabel gröngul på jordplinten.
 
E El-Löken66 skrev:
Troligen med 3 gaser, 1 nolla samt 1 jord.
Oj, då blir det jobbigt att installera elektrisk häll/ugn.....:surprised:
 
  • Gilla
Emilius
  • Laddar…
E Emilius skrev:
Nolla mot fas = 230V
Nolla mot jord = 0V
Nolla mot fas = 230V
Fas-Fas = 400V?
Rätt.
Kolla vilka säkringar du har för spisen också.
Dina bilder syns inte i inlägget.
 
K Kane skrev:
Rätt.
Kolla vilka säkringar du har för spisen också.
Dina bilder syns inte i inlägget.
Nu ska de synas. Fixar mätaren Fas-Fas som jag är mest orolig för?
 
E
E Emilius skrev:
Finns ingen gruppförteckning i mitt hus och det är en äldre central utan JFB.

Min mätare ser ut såhär och säger CATIII/690V

[bild] [bild]
[bild]
[bild]

Nolla mot fas = 230V
Nolla mot jord = 0V
Nolla mot fas = 230V
Fas-Fas = 400V?
OBS detta är svar på din fråga inte min faktiska mätning som jag inte gjort ännu då jag är osäker på om min mätare klarar Fas-fas?

Dina frågor:
Steg två. Vad är nollpotentialerna för något?
Är nolla och jord skiftade?
Är jorden fuljordad från nollan?
Är nollan fullnollad från jorden?

Kan jag inte svara på då jag inte förstår frågan och inte besitter kunskapen.

Perixeluttaget har en blå ledare utan spänning som BÖR vara nollan då det finns en jordkabel gröngul på jordplinten.
Jordfelsbrytare bör sticka ut i din central ifall det finns.

Kat II låter lågt, är det inte Kat III vid 600V?

De siffror du har låter bra, du får såklart lite fler värden då du mäter alla hål.

Men i ärlighetens namn måste jag ändå rekommendera dig att tillkalla elektriker, det hade varit sin sak om du bara skulle ha en spis, nu är det två enheter som ska kopplas in och då behövs även ingrepp göras i den fasta installationen.
 
E Emilius skrev:
Är detta något som går att göra själv någorlunda enkelt? Går och inte får?
Arbetet är behörighetskrävande så du får inte. Men den viktiga frågan är om du kan dvs har de kunskaper, färdigheter och verktyg som behövs. Perilexuttaget behöver kompletteras med ett uttag för ugnen vilket i praktiken brukar betyda att ledningen behöver fördelas i en dosa. Det finns färdiga enheter att köpa om det underlättar.

Perilexuttag som behöver kompletteras för ugnanslutning enligt diskussion i forum.

Och då det innebär att man rotar i perilexdosan så kan man där visuellt inspektera att neutralledaren är en egen tråd ifrån centralen. Om den aldrig varit använd kan det vara bra att kontrollera att den sitter rätt även i centralen och eventuellt dra åt nån skruv där.

Principen för mätning har du uppfattat rätt. För att vara helt säker bör man mäta mot alla tre faser, och mellan alla tre faser, tre mätningar vardera. Ditt mätinstrument är godkänt. Du kan även använda det i elcentralen men inte i mätarskåpet enligt klassningen.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Arbetet är behörighetskrävande så du får inte. Men den viktiga frågan är om du kan dvs har de kunskaper, färdigheter och verktyg som behövs. Perilexuttaget behöver kompletteras med ett uttag för ugnen vilket i praktiken brukar betyda att ledningen behöver fördelas i en dosa. Det finns färdiga enheter att köpa om det underlättar.

[bild]

Och då det innebär att man rotar i perilexdosan så kan man där visuellt inspektera att neutralledaren är en egen tråd ifrån centralen. Om den aldrig varit använd kan det vara bra att kontrollera att den sitter rätt även i centralen och eventuellt dra åt nån skruv där.

Principen för mätning har du uppfattat rätt. För att vara helt säker bör man mäta mot alla tre faser, och mellan alla tre faser, tre mätningar vardera. Ditt mätinstrument är godkänt. Du kan även använda det i elcentralen men inte i mätarskåpet enligt klassningen.
Troligen. Om det nu verkligen är en Cat III.
Men om detta vet ju mindre än noll och inget. Så tills vi vet bättre är det max i uttag som gäller och med extrem varsamhet.

Men köp en riktig, är mitt råd. Nu känns det för mig som att detta råd kanske inte riktigt är för TS men kanske kan någon kunnig inom bekantskapskretsen komma till hjälp?


Cat II: Uttag med långa anslutningar och många förgreningar.
För mätning i apparatmiljö vilket innebär att instrument av denna klass kan användas för mätningar
på nät i hem och kontorsmiljö så länge spänningsklassningen är tillräckligt hög.

Cat III: Mätning med många förgreningar, mätartavlor, samt större apparater, maskiner och
ljussystem i stora lokaler.
För mätning i distributionsnät. Dessa instrument är lämpliga för industrimiljö så länge spänningsklassningen är tillräckligt hög för mätuppgiften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.