Martin_B
Sågade med bordssågen ner ett tiotal stora (ca. 2,4m x 1,2m) masonitskivor häromdagen, förmodligen från 60- eller tidig 70-tal, i små bitar. På skivorna fanns det kvar gamla mattlimrester, dock ej svartlim, utan något grått, då det har suttit plastmatta på det tidigare.

Stod väl med det en halvtimme eller så, inomhus, dessvärre oventilerat och utan andningsmask så klart, idiot som jag är :banghead:

Kläderna var alldeles orange efteråt och luften var så klart också full av masonitdamm såg jag sedan.

Nu hostar jag en hel del.

Finns det något farligt i gammal masonit som kan vara farligt att andas in?
 
Tror inte det är farligare än annat damm men damm i sig är farligt att andas in i större mängd under lång tid.
 
Martin_B
Tror masonit bara innehåller trä och lim, men kan ju ha fel. Det gamla mattlimmet är nog kanske inte det bästa dock.
Börjar hosta upp lite mer slemmigt nu, ....så det kanske rensar sig självt. Hoppas det :) ...man vill ju inte ha kvar massa damm i lungorna för evigt liksom.
 
Martin_B Martin_B skrev:
Sågade med bordssågen ner ett tiotal stora (ca. 2,4m x 1,2m) masonitskivor häromdagen, förmodligen från 60- eller tidig 70-tal, i små bitar. På skivorna fanns det kvar gamla mattlimrester, dock ej svartlim, utan något grått, då det har suttit plastmatta på det tidigare.

Stod väl med det en halvtimme eller så, inomhus, dessvärre oventilerat och utan andningsmask så klart, idiot som jag är :banghead:

Kläderna var alldeles orange efteråt och luften var så klart också full av masonitdamm såg jag sedan.

Nu hostar jag en hel del.

Finns det något farligt i gammal masonit som kan vara farligt att andas in?
Lite sent svar jag vet, men. Jag jobbade ett tag med engelsmän, och hos dom var det ej tillåtet att såga i masonit skivor, de sorterade in masonit i samma kategori som asbest och sa att fibrerna i dammet har liknande egenskaper.
 
S
Martin_B Martin_B skrev:
Sågade med bordssågen ner ett tiotal stora (ca. 2,4m x 1,2m) masonitskivor häromdagen, förmodligen från 60- eller tidig 70-tal, i små bitar. På skivorna fanns det kvar gamla mattlimrester, dock ej svartlim, utan något grått, då det har suttit plastmatta på det tidigare.

Stod väl med det en halvtimme eller så, inomhus, dessvärre oventilerat och utan andningsmask så klart, idiot som jag är :banghead:

Kläderna var alldeles orange efteråt och luften var så klart också full av masonitdamm såg jag sedan.

Nu hostar jag en hel del.

Finns det något farligt i gammal masonit som kan vara farligt att andas in?
Jag har en regel som jag går efter, ska jag såga något som inte är obehandlat trä så har jag mask. Lungorna ska man vara försiktig med, visst är det ibland jobbigt med mask. Men köper man en bra bekväm modell så kommer man nog vilja använda den också.
 
Innerväggarna är i mitt hus av masonit.
Dammar nå otroligt när man sågar, har alltid mask på när man håller på river dom.
Visste dock inte att fibrerna var som asbestfibrer :surprised::sweat:
 
Skulle nog vilja ha en bättre källa på det än "några engelsmän".
 
Damm från masonit består av organiskt material (trä) som bryts ner. Damm från asbest är mineraler som inte bryts ner.
Jag skulle också vilja se en trovärdig källa på påståendet att masonit har liknande egenskaper som asbest.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
S Screew skrev:
Jag har en regel som jag går efter, ska jag såga något som inte är obehandlat trä så har jag mask. Lungorna ska man vara försiktig med, visst är det ibland jobbigt med mask. Men köper man en bra bekväm modell så kommer man nog vilja använda den också.
Man ska nog inte dra i sig obehandlat trädamm heller i onödan. Olika träslag är olika hälsofarliga. Ek t.ex är inte nyttigt. Vissa exotiska träslag är ännu värre.
Vad gäller masonit består det väl bara av träfiber som expanderats med ånga och sedan sammanpressats. Tillsatser som olja förekommer för att öka fukthärdigheten.

Jag "river runt" i ett gammalt hus nu och Det är P3-mask på hela tiden. En bra mask stör inte så mycket. Man vet ju inte vad man stöter på. Musspillning, skadedjursbekämningsmedel bland annat 100-årigt damm.
Vid dagens slut är luften full av damm i LED-strålkastarens sken. P3-filtret också. :)
 
Jag tror inte heller på att masonit skulle bete sig som asbest i lungorna. Rent allmänt är träfibrer större än asbestfibrer och når därför inte lika långt in i lungorna. Samtidigt som de i motsats till asbest bryts ned över tid eftersom de är organiska.

Å andra sidan så finns det nyare forskning som har visat att hårda träslag ger finare damm som an nå in ganska djupt även om det inte är lika fint som asbest. Om man har ständigt tillförsel av sådant trädamm så det kommer in nytt hela tiden innan det gamla bryts ned då kan trädamm ställa till stora skador även om det inte är lika illa som asbest.
Fördelen är att vanliga munskydd av hygglig kvalitet skyddar mot trädamm.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Skulle nog vilja ha en bättre källa på det än "några engelsmän".
Håller med om att det var lite luddigt. :) och har inte så mycket mer att säga om dem än att de var tjänstemän på ett sjukhusbygge. De blev förvånade över hur vi svenskar inte tog dammproblematiken på allvar.

Själv har jag ingen koll på fiberstorlekar eller dyl men valde att tro på det de sa och är försiktig med damm oavsett källa.
 
Ett bra munskydd är aldrig fel i miljöer med byggdamm.
 
Dammutsug skall alltid användas vid sågning. Detta för att dom minsta partiklarna kan vara skadliga. Detta är vad som gäller för alla seriösa byggföretag
 
K KakelDaniel skrev:
Ett bra munskydd är aldrig fel i miljöer med byggdamm.
Finna det bra munskydd?
 
H huggan skrev:
Finna det bra munskydd?
Om man med munskydd innefattar filtermasker.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.