Nr 1 är ju läget.
Nr 2 är läget.
Nr 3 är läget.

Sen duger det med tält... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
romerome och 25 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nr 1 är ju läget.
Nr 2 är läget.
Nr 3 är läget.

Sen duger det med tält... ;)
vilket är ditt ultimata läge då? någon konkret plats
 
Håller med Dan_Johansson.

Det enda du inte kan fixa i efterhand är läget.

Nästa fråga är ju då precis som du undrar, "vad är bästa läget?"

Det är såklart subjektivt men i min mening är det:
- Tillräckligt nära vatten (gång/cykelavstånd)
- Möjlighet till kvällsol
- Naturnära (obviously)
- Inte mycket trafik i närheten

Jag tror inte alla håller med om listan ovan, men jag tror de flesta anser att det måste vara en fristad där man kan koppla bort och bara vara. Alla har olika vägar dit
 
  • Gilla
Maria T och 11 till
  • Laddar…
N Nickelito skrev:
Håller med Dan_Johansson.

Det är såklart subjektivt men i min mening är det:
- Tillräckligt nära vatten (gång/cykelavstånd)
- Möjlighet till kvällsol
- Naturnära (obviously)
- Inte mycket trafik i närheten

Jag tror inte alla håller med om listan ovan, men jag tror de flesta anser att det måste vara en fristad där man kan koppla bort och bara vara. Alla har olika vägar dit
Jag håller helt klart med på den listan men vill ändå lägga till en liten sak;

- Utsikt

Sen är resten sekundärt och går att förändra...
 
  • Gilla
Blåsalvia och 1 till
  • Laddar…
LÄGET så klart men där väger jag även in:
”NÄRA MEN ÄNDÅ PRIVAT” Dvs nära kommunikationer, affärer osv (cykelavstånd) men ändå privat/avskärmad.

”Nära” även till där du bor permanent, så till vida att du kan åka dit ofta, pendla med visst besvär, åka och släppa in hantverkare, hämta/skjutsa tonåringar som hellre vill vara hemma, åka klippa gräs efter jobbet, hämta något du glömt hemma osv.

PRIVAT, vill inte ligga och sola till allmän beskådan. Vill kunna lämna verktyg/projekt utomhus utan ”insyn”. Vill inte ha uteplatsen 5m från grannens grillfest.

Fritidshus och permanentboende ger lite olika fokus. Tänk alltså på att du kanske i framtiden vill bo permanent i fritidshuset!

Så tillgänglighetsregler och att det är smidigt ta sig själv/bilen nära huset.

Vi har en supertrevlig stuga med sjötomt MEN en sluttning/trapp ner till stugan. Inga problem nu men krångligare om vi vill bygga om för att bo permanent på ålderns höst.
 
  • Gilla
Måålis och 2 till
  • Laddar…
harry73
Läget såklart.

Vill kunna bada, så fin badstrand eller badklippa. Gärna med möjlighet att dyka från högre klippa eller så.
Insynsskyddet är viktigt. Jag vill kunna bada naken och gå runt naken utan att behöva ta hänsyn till grannar eller passanter.
Bastu nära vattnet är också viktigt och tomten ska vara rymligt och kräva lite (eller inget) underhåll.

Sedan spelar det mindre roll om det är utedass, slitet, litet kök mm
 
Sen beror det ju på vilken standard man vill ha.
Personligen kommer jag ha "åretruntstandard" i fritidshuset vi precis fått bygglov för. Diskmaskin och golvvärme är självklart. Men jag vet dom som gärna vill bo utan WC och el när dom ska koppla av.

Annars håller jag med om att jag vill bo naturskönt, lugnt och med fin utsikt.
 
  • Gilla
Flipbed
  • Laddar…
Håller med om att det är läget som är det viktiga. Det ska också vara "lagom" nära permanentbostaden. Det ska ändå kännas att man kommer bort när man kommer dit.

Själva huset får gärna vara så enkelt som möjligt, iaf om det är något man bara använder sommartid. Man vill ju inte lägga halva semestern på att underhålla huset..
 
  • Gilla
Blåsalvia och 1 till
  • Laddar…
harry73
G Gabbe1 skrev:
Personligen kommer jag ha "åretruntstandard" i fritidshuset vi precis fått bygglov för. Diskmaskin och golvvärme är självklart. Men jag vet dom som gärna vill bo utan WC och el när dom ska koppla av.
Om läget är bättre kan man (jag i alla fall) acceptera en mycket lägre standard.
Sedan behöver utedass inte vara en stor minskning av standarden (om man bortser från att man ibland behöver tömma hinken)
 
  • Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
Tystnad.
Skog,
Berg,
Promenadavstånd till vacker insjö.
Utsikt.

Jag fick bara de två första men å andra sidan är huset vackert och grannarna de bästa man kan tänka sig. :D
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke och 4 till
  • Laddar…
Vad som är bra läge är ju också avhängt på dina intressen. tex sol/bad vs vintersport.
mitt ideala läge för fritidsboende är ski-in/out och utsikt i kombination.
 
  • Gilla
sarsag och 2 till
  • Laddar…
Så långt från grannar
 
  • Gilla
Martin C O Ekblom och 1 till
  • Laddar…
Enkelt! Det ligger på västkusten!
 
  • Gilla
  • Haha
sarsag och 4 till
  • Laddar…
Hur långt är ett snöre säger jag.
Givetvis är detta en högst personlig fråga.
En del vi bort från folk och ut i naturen/in i vida skogar, andra vill till gemytligt folkvimmel i Visby eller trendig havsstad vid västkusten, eller enslig glest befolkad skärgårdsö som bara nås med båt.

En del kräver standard som hemma, andra trivs bäst med enkelheten och utedass.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.