Hej,


Planerar att bygga min första altan med insynsskydd framför huset och funder lite över min lösning. Tomten lutar runt 45 cm på 4.5m från huset och idag är asfalterat. Tänker att behålla asfalten så mycket som möjligt och gräva in plintar och sätta plattor vid huset. På en sida finns en förråd.

Storlek på altan är 4.3 x 4.1 m och inte infäst i huset.

Eftersom det är inte plats att lägga mitten bärlina under golvreglar tänker att kappa golvreglarna och fasta de i bärlina med 2st 6x10mm träskruv på en sida och på andra sida med balksko. Se bild.

Vid förråd 195cm bärlinorna kommer att ha en överhäng av 20-25cm med en golvregel i slutet.
Jag tänker att fasta bärlinorna till stolpar med 2st M12 vagnsbultar. Stolparna är 90cm och kommer att bli 2.2m högt för att sätta upp soltak på sommar.


Trallvirke är 28x120
Bärlina bredvid huset 45x145 med 4st stöd
Bärlina i mitten och i slutet av altanen 45x195 med 3st stolpar det blir 2m cc.
Golvreglar 45x145 med 60cc
Plintar 4” 50cm


Jag är lite osäker med lösningen för mitten bärlina och överhängen vid förråd.
Kommer det att hålla med 2st träskruv eller ska jag använda balksko på båda sidorna?
Är det inte mycket 20-25cm överhäng för en 195 bärlina vid förråd ?
3D-modell av en obebyggd altan med insynsskydd och stolpar framför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spontant känns det som om det vore bättre att göra en liknande lösning för den yttre bärlinan som de andra. Det är (såklart) bättre om bärlinan vilar på en regel som i sin tur vilar i stolpskon och plinten.
 
Tanken på att bärlina ligger under golvreglarna är få bättre support för golvreglar och infästning till stolpar för insynsskydd (kortare) som kommer att sitta mellan stora stolpar.
 
  • 3D-modell av ett byggnadsstomme med bärlinor, golvreglar och stolpar för insynsskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O Opus_i skrev:
Tanken på att bärlina ligger under golvreglarna är få bättre support för golvreglar och infästning till stolpar för insynsskydd (kortare) som kommer att sitta mellan stora stolpar.
Jo, den biten har jag inga synpunkter på. Det jag menade var att det är bättre om den främre bärlinan vilar på stående reglar som bärs upp av plintarna, istället för att hänga i skruvar som är dragna i stolparna. Alltså precis som du verkar ha tänkt på de två inre bärlinorna.
 
Har undersökt möjligheterna om hur ska jag bygga så att bärlina villar på stople och kom på att jag kan få stolpar av 2st 45x95 pu limat. Jag köpt betong plintar och nu sitter jag och funderar om jag behöver bytta de. På första rad fransk skruvar kommer att vara melan de två reglar om jag inte rotera plintan 90grad.
Vad säger ni, gå till justerbar plintar med flera skruv? eller rotera befintliga plintar? 3D-modell av limmade stolpar som vilar på betongplintar, planerad för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.