Hej, är i valet och kvalet beträffande om jag ska välja järnfattigt (extra klart) glas eller inte till mitt trästolpräcke med 1,6 m breda sektioner. Jag tänkte fräsa spår både på stolparna och i en liggande regel, på trallen, under glaset. Jag vill absolut inte ha någon överliggare på ovansidan av glasräcket. Jag kommer att välja 10 mm härdat glas men vet inte om det är värt att köpa järnfattigt glas. Ser man någon skillnad på det järnfattiga jämfört med det vanliga glaset?
 
F Falken1 skrev:
Hej, är i valet och kvalet beträffande om jag ska välja järnfattigt (extra klart) glas eller inte till mitt trästolpräcke med 1,6 m breda sektioner. Jag tänkte fräsa spår både på stolparna och i en liggande regel, på trallen, under glaset. Jag vill absolut inte ha någon överliggare på ovansidan av glasräcket. Jag kommer att välja 10 mm härdat glas men vet inte om det är värt att köpa järnfattigt glas. Ser man någon skillnad på det järnfattiga jämfört med det vanliga glaset?
Ingen aning gällande järnfattigt glas - Min fundering är mest vad gäller enbart härdat glas!? Härdat glas går ju i tusen bitar när det ger sig. Vanligtvis väljer man härdat lamellglas till räcken som, om det spricker, ändå behåller sin form någorlunda. Dvs, något faller mot räcker att det inte bara rasar ihop i en hög och personen faller. Härdat Lamellglas spricker men håller ändå ihop.

Vi valde 8.76mm härdat lamellglas. Ingen speciellt om järnfattigt eller inte. Tycker det ser ut som glas... Dvs, stör mig inte alls.
Och tänk på vikten - 160cm blir rätt så tunga paneler. Våra är 1400x1000 och vägde in på cirka 28kilo stycket. (1000 då altanen är strax över 2m hög på sina ställen. Krav på 1100 höjd på räcket)

ingen underliggande, ingen överliggare, stolpar av tryckimpregnerad 90x90 limträ. (vrider sig inte och spricker inte i samma utsträckning)


Trädäck med klarglasräcke och utsikt över sjö, inramat av gröna träd under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Enligt den information som jag fått är 10 mm härdat glas mycket starkt. Krävs enligt uppgift stor kraft med ett vasst föremål för att det ska gå sönder. Om jag snubblar och kör mitt huvudet in i glaset så håller glaset. Då jag inte vill ha någon överliggare så är härdat glas ett bra val då laminerat ohärdat glas alltid bör ha en överliggare. Viktmässigt så väger mina glas ca 37 kg/st.
Med laminerat ohärdat glas är väl risken att de går sönder betydligt större även om de håller ihop och skyddar mot fallrisken. Laminerat härdat glas är nog det bästa men antagligen också det dyraste alternativet. Min egentliga fråga är om det järnfattiga glaset är värt sina pengar, blir det en betydligt bättre färgåtergivning av det man ser genom det järnfattigt glaset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.