En ej bygglovspliktig komplementsbyggnad för pannrum och tvättstuga uppfördes för ca 12 år sedan men efter att huvudbyggnaden visade sig ha så stora brister att den nog ska rivas så utrustades den lilla komplementsbyggnad med kök, toa och sovrum.
Efter skilsmässa 2016 är den bebodd och borde ha ett bygglov antar jag. Och få avloppsanläggning godkänd.
Hur tar jag bäst tag i detta för att slippa skyhöga straffavgifter? ( Det borde gjorts en anmälan om ändrad användning av byggnaden innan den gjordes om till bostad.) Tacksam för lite erfarenheter, tips och råd. Om någon vet nivåer på viten också?
 
Sanktionsavgiften ligger nog runt ett halvt prisbasbelopp.
 
Beror nog lite på vilken kommun du bor i. I den kommunen jag jobbade som handläggare så var vi alltid sjyssta. Kom vi på ett svartbygge så uppmanade vi att söka lov i efterhand, utan extra avgifter eller viten.
 
  • Gilla
Åsa Sjögren
  • Laddar…
H huggan skrev:
Sanktionsavgiften ligger nog runt ett halvt prisbasbelopp.
Kan det bli aktuellt med sanktionsavgifter även om bygget är mer än 10 år gammalt? Man behöver ju inte berätta att man ändrade användning för 4 år sedan, det kan ju vad man kan minnas varit så sen 2010 kanske?

Det kan ju bli en del i bedömningen av ett nytt bygglov men inte förrän då?
 
  • Gilla
Åsa Sjögren
  • Laddar…
Sanktionsavgiften jag angav är för ändrad användning. Det är som du säger tt det preskriberas efter 10 år så man kan hävda det och komma undan.
 
  • Gilla
Åsa Sjögren och 1 till
  • Laddar…
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Beror nog lite på vilken kommun du bor i. I den kommunen jag jobbade som handläggare så var vi alltid sjyssta. Kom vi på ett svartbygge så uppmanade vi att söka lov i efterhand, utan extra avgifter eller viten.
Tack för svar. Är det en helt komplett bygglovsansökan jag gör? Som för ett planerat nybygge, med alla detaljer som ska vara i denna? Är lite nervös för avloppet samt att det ska krävas någon form av handikappanpassning av tex toalett som inte är genomförbar i denna lilla stuga om 50 kvm. Har hört att alla nybyggen måste vara handikappanpassade.
 
Å Åsa Sjögren skrev:
Tack för svar. Är det en helt komplett bygglovsansökan jag gör? Som för ett planerat nybygge, med alla detaljer som ska vara i denna? Är lite nervös för avloppet samt att det ska krävas någon form av handikappanpassning av tex toalett som inte är genomförbar i denna lilla stuga om 50 kvm. Har hört att alla nybyggen måste vara handikappanpassade.
Kan ju lägga till att du kommer få en miljösanktionsavgift pga avloppet. Vilkor för lov i efterhand kan komma men det ska vara skäliga villkor med hänsyn till byggnaden. Det är inte skäligt att du river den invändigt för att få till tillgänglighet i badrummet eller i vissa passager. Men att taket ska klara av relevant snölast.
 
  • Gilla
Åsa Sjögren
  • Laddar…
M mrZnake skrev:
Kan ju lägga till att du kommer få en miljösanktionsavgift pga avloppet. Vilkor för lov i efterhand kan komma men det ska vara skäliga villkor med hänsyn till byggnaden. Det är inte skäligt att du river den invändigt för att få till tillgänglighet i badrummet eller i vissa passager. Men att taket ska klara av relevant snölast.
Tack för svar, puh, min kommun är visserligen ökänd vad gäller bygglovshandläggning men jag håller tummarna att det är som du skriver. Mvh Åsa
 
Å Åsa Sjögren skrev:
Tack för svar. Är det en helt komplett bygglovsansökan jag gör? Som för ett planerat nybygge, med alla detaljer som ska vara i denna? Är lite nervös för avloppet samt att det ska krävas någon form av handikappanpassning av tex toalett som inte är genomförbar i denna lilla stuga om 50 kvm. Har hört att alla nybyggen måste vara handikappanpassade.
Det bästa är om du kontaktar din kommun och fråga vilka handlingar som de kräver.

Finns det stora huset kvar eller är det rivet?
 
M MetteKson skrev:
Det bästa är om du kontaktar din kommun och fråga vilka handlingar som de kräver.

Finns det stora huset kvar eller är det rivet?
Det står kvar ännu. Tjänar som förråd....
 
M MetteKson skrev:
Det bästa är om du kontaktar din kommun och fråga vilka handlingar som de kräver.

Finns det stora huset kvar eller är det rivet?
Ja det står kvar, och jag ville bara kolla lite innan jag kontaktar kommunen, så jag inte drar på mig uppmärksamhet från dem innan jag är klar över vad det innebär. Kanske en bra väg vore att söka förhandsbesked/bygglov på ett nytt större hus och i samband med det få avloppstillstånd som även kan användas av den lilla stugan. Men det är en stor apparat att söka bygglov om man inte verkligen är säker på att bygget av det nya huset kommer igång inom, vad är det, 2 år från bygglovs/startbesked? Det är ännu så länge bara på drömstadiet och planen är ett klimatneutralt hus så det krävs extra mycket research.
 
  • Gilla
Marcus.M75
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.