Hej,
Undrar om någon har erfarenhet eller råd kring följande stativ.

Köpte stativet Bosch BT 250 från Proffsmagasinet.
När jag fick stativet glappade det dock rejält i fästet där stativhuvudet är fäst i stativet.
Eftersom stativet är tänkt till precisionsverktyg som linjelasrar etc tyckte jag det var oacceptabelt.
Jag reklamerade stativet och fick efter närmare 2 månader ett nytt(de hade det inte spå lager utan fick skicka efter ett nytt från Bosch).

Nu har jag iaf fått det nya stativet och det glappar på samma sätt!
Det kan väl inte vara ok att det skall vara så?
Någon annan som har liknande erfarenhet?
Bifogar film på hur glappet ser ut nedan.


 
Hej. Jag har ett BT 250 stativ som är stabilt i den del som Du visar på filmen men jag har ett annat problem på samma stativ och det är att den lösa snabbfästet på toppen glappar och inte kläms åt av spännarmen. Jag köpte stativet för utejobb med högt staket på en slänt. Så man kan bli riktigt missnöjd med toppdelen av detta annars mycket stabila stativ. Jag har också gamla gröna stativ som följt med på köpet när jag köpt laserpekare och dessa billiga stativ har identiska toppdelar som BT250 så Bosch har gått riktigt vilse för detta Blå stativ.
Men summerat så är ditt stativ feltillverkat
 
Tack vare din fråga om BT250 så löste jag mitt problem med låsarmens glapp nu när jag jämförde min med mitt gamla "gröna gratisstativ". Det gamla stativets låsarm har mycket större tollerans på låsytan mot snabbfästet så jag skiftade mellan stativen och nu är glappet borta. Fortfarande kvarstår min kritik mot den billiga lösningen på BT 250 toppdelen som är det sämsta jag någonsin noterat på någon av mina blå verktyg.
 
  • Gilla
Skalhamn
  • Laddar…
Hej. BT350 har en helt annan konstruktion för inspänning golv till tak så jag ser inga risker med det. Har själv gröna TP320 som funkar utmärkt med BM1 och till 1/3-del av priset för BT350. BT250 är fristående med 250cm maxhöjd
 
Stefan N Stefan N skrev:
Nån som vet om 350 har samma problem? [länk]
BT150 och 250 är "klassiska" fotostativ. Jag har BT150 och där är det inget glapp.
BT350 är ett bra teleskopstativ, som inte är jämförbart med ovanstående, med helt annan infästning av laserenheten.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Nån som vet om 350 har samma problem? [länk]
Jag tycker 350 är sådär, inte mycket bättre än en billig teleskopstötta. Tror Hiltis variant kostar ungefär samma och skulle nog chansa på den istället om jag kunde ångra.
 
F Freee123 skrev:
Förlåt för trådkapning men ingen med erfarenhet av Ironsides variant? Killgissar att det är ett stativ och en "stämp-variant" i ett...
[länk]
Ingen erfarenhet av just den men frågan som inställer sig är varför? Har svårt att se några fördelar med kombinationen.
 
I helgen utnyttjade jag Clas Ohlson-kampanjen med 20% rabatt vid köp av tre produkter.
Bland annat köpte jag en teleskopstötta — Bessey — för 263 kr, ordinarie pris 329 kr. Stöttan kan bli 290 cm och känns stabil.

Bessey teleskopstötta köpt på Clas Ohlson-kampanj, maximal längd 290 cm, tillbehör för krysslaser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska jag bara göra ett fäste till min krysslaser så har jag fått samma funktion någon tusenlapp billigare än ett dedikerat teleskopstativ. :)

//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.