Eller så sätter du bara uttaget som du plockade bort och kopplar på samma sätt som tidigare.
Om du inte orkar åka och köpa grejor :rofl:
 
R
T Tompafix skrev:
Eller så sätter du bara uttaget som du plockade bort och kopplar på samma sätt som tidigare.
Om du inte orkar åka och köpa grejor :rofl:
Det är ju inte en jättedålig idé, men det är ur teknisk synpunkt bättre att signalen inte går via en onödig skruvskarv + kontaktblecken i uttaget. Jag tror faktiskt sockerbit med tvinnade ledare är bättre än att sätta tillbaka ett telejack.

Det finns (fanns?) en anledning till varför operatörerna säger (sa?) att xDSL-modem ska sitta i första jacket. Egentligen är det bästa om alla uttag bytas ut mot riktiga skarvar eftersom telefoni inte används.
 
R RoAd skrev:
Det är ju inte en jättedålig idé, men det är ur teknisk synpunkt bättre att signalen inte går via en onödig skruvskarv + kontaktblecken i uttaget. Jag tror faktiskt sockerbit med tvinnade ledare är bättre än att sätta tillbaka ett telejack.

Det finns (fanns?) en anledning till varför operatörerna säger (sa?) att xDSL-modem ska sitta i första jacket. Egentligen är det bästa om alla uttag bytas ut mot riktiga skarvar eftersom telefoni inte används.
Så är det absolut, men effekten av uttag innan betyder inte alltid så mkt. Minns (länge sedan över 20 år) när jag satt och lirade onlinespel på adsl. Varken loss eller choke förändrades när jag använde första eller fjärde jacket på slingan.
Kanske så sade dem så för att utesluta alla supportärenden för telejack som är hempulade och felkopplade.
 
T Tompafix skrev:
Eller så sätter du bara uttaget som du plockade bort och kopplar på samma sätt som tidigare.
Om du inte orkar åka och köpa grejor :rofl:
Testade detta men fick tyvärr ingen kontakt. Jag tog då bort uttaget A från sin plats och skruvade loss täckkåpan på uttag B.
Sedan kollade jag på bilden och skruvade fast varje sladd så som de var skruvade i uttaget innan de klipptes men det fungerade inte, fick ingen kontakt.
Hade jag kunnat skruva fast uttag A på uttag B istället för att ha kåpan där?
 
Hmm, skumt det borde funkat om du kopplade som på bilden. Prova att bara linda ihop kablarna som de ska kopplas och se om det funkar då. Annars måste det vara något annat som är fel. Kan ni orsakat att någon kabel i dosan har lossnat när ni tog bort kabeln?
 
Hmm, skulle jag vara i din situation skulle jag plocka ut "hela härvan" från dosan , så att du ser vad som är vad. Det känns inte helt osökt att det finns något ytterligare klippt par i det där som orsakar dina problem.

Om du tar fram allt och separerar dem ordentligt från varandra, så att vi ser dem tydligt och de inkommande ledningarna så tror jag att det löser sig.
 
Vilket uttag fungerar?

Kan vara någon av skarvklämmorna som felar efter ni ryckte bort sladden. Lila t.ex. ser inte ut att sitta korrekt.
Prov och klipp kablarna som visades tidigare och prova då. Funkar det inte då så får du börja nysta i härvan och utgå från det uttag som fungerar och jobba dig därifrån till uttag b.
 
Redigerat:
T Tompafix skrev:
Hmm, skumt det borde funkat om du kopplade som på bilden. Prova att bara linda ihop kablarna som de ska kopplas och se om det funkar då. Annars måste det vara något annat som är fel. Kan ni orsakat att någon kabel i dosan har lossnat när ni tog bort kabeln?
Hej, ja det är möjligt men jag var väldigt försiktig. Innan jag åker iväg till affären kan jag såklart testa att koppla bort dosa A och testa att koppla in den vid uttag B. Om jag vill få nätet att fungera på uttag C kan jag koppla in blåmarkerade sladdar i uttaget precis så som det var initialt i uttag A, dvs bilden längst ner.

Öppet eluttag med flera otillkopplade kablar och blå markeringar på vissa av dessa, beläget nära golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett öppet vägguttag med blåmarkerade sladdar delvis inkopplade, redo för test som beskrivits i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Tompafix skrev:
Vilket uttag fungerar?

Kan vara någon av skarvklämmorna som felar efter ni ryckte bort sladden. Lila t.ex. ser inte ut att sitta korrekt.
Prov och klipp kablarna som visades tidigare och prova då. Funkar det inte då så får du börja nysta i härvan och utgå från det uttag som fungerar och jobba dig därifrån till uttag b.
Det enda uttag som fungerar just nu är ett uttag på plan 1. Samtliga uttag på plan 2 har slutat fungera.
 
Boss89 Boss89 skrev:
Hej, ja det är möjligt men jag var väldigt försiktig. Innan jag åker iväg till affären kan jag såklart testa att koppla bort dosa A och testa att koppla in den vid uttag B. Om jag vill få nätet att fungera på uttag C kan jag koppla in blåmarkerade sladdar i uttaget precis så som det var initialt i uttag A, dvs bilden längst ner.

[bild]

[bild]
Ja precis så, alternativ tvinna ihop turkos+vit och blå+lila

Det var det jag menade tidigare när jag skrev om uttaget A. Alltså prova med uttaget från
A istället för kåpan plats B
 
Om du råkar kortsluta turkosa & lila eller blå & vit (beroende på vilken som kommer från telestationen) så kan det ta ett tag innan dslam:en återställs.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
R
T Tompafix skrev:
Så är det absolut, men effekten av uttag innan betyder inte alltid så mkt. Minns (länge sedan över 20 år) när jag satt och lirade onlinespel på adsl. Varken loss eller choke förändrades när jag använde första eller fjärde jacket på slingan.
Kanske så sade dem så för att utesluta alla supportärenden för telejack som är hempulade och felkopplade.
Som sagt, det lär fungera felfritt men det är en större risk för att det blir problem med kommunikationen än om man skarvar på rätt sätt.

Jag jobbade en gång i tiden med ett testprojekt i ADSLs begynnelse och redan i den begränsade omfattningen (ca 60 anslutna hushåll) så hände det några gånger att det blev problem för att modemen var anslutna via mellanjack som glappade. Antingen i kontaktblecken som bryter signalen om en telefon är inkopplad, eller i skruvanslutningen.

Jag tänkte bara nämna det, för om TS ändå är och rotar i uttagen är det ju lika bra att göra det på rätt sätt och undvika eventuella problem i framtiden.

T Tompafix skrev:
Kanske så sade dem så för att utesluta alla supportärenden för telejack som är hempulade och felkopplade.
Visst handlade det nog mestadels om att friskriva sig för hemmapul, och inte minst för att undvika att det satt telefoner inkopplade i mellanjacken, men det är som sagt en liten ökad risk för fel även i korrekta jack utan telefon i.
 
MultiMan
Leta upp inkommande telekabel utifrån och koppla sedan enligt följande bild, och lägg bara till eller ta bort jack beroende på antalet du har. Pilen visar anslutning för inkommande telekabel. xDSL föredrar så få skarvar och korta ledningar som möjligt, så rensa upp om det ligger massa extra kabel och onödiga skarvar, om möjligt.

img3.jpg
 
T Tompafix skrev:
Ja precis så, alternativ tvinna ihop turkos+vit och blå+lila

Det var det jag menade tidigare när jag skrev om uttaget A. Alltså prova med uttaget från
A istället för kåpan plats B
Testade detta precis och det verkar fungera bra! Stort tack för detta! Finns det någon fara, tex brandrisk med att ha sladdarna ihoptvinnade såhär eller kan jag låta det vara så tillsvidare?
 
  • Gilla
gmanhem
  • Laddar…
J
Boss89 Boss89 skrev:
Testade detta precis och det verkar fungera bra! Stort tack för detta! Finns det någon fara, tex brandrisk med att ha sladdarna ihoptvinnade såhär eller kan jag låta det vara så tillsvidare?
Det är ingen fara med det. Lite tejp runt är inte fel. Precis när någon ringer kan det bli lite högre spänning för signalen men, åtminstone förr var det nästan hundra volt men från en DSLAM knappast.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.