Vi har tänkt att sprutlacka furuluckorna från 70-talet i väntan på att hela köket kan bytas ut. Har förstått att S0502-Y är en vanlig nyans av vitt om man inte vill ha helt kritvitt och det verkar funka för oss. Men nu är frågan - hur blank ska färgen vara? Det får ju bli nån olje- eller lösningsmedelsbaserad lackfärg om det ska funka att spruta (vattenbaserat funkade ej i sprutan) men ska den vara halvblank, blank eller högblank? Vad har ni för tips?

Tror ni det blir snyggt att måla bröstpanelen i köket i samma färg som vi sprutar luckorna med?
 
Personligen skulle jag välja halvblank färg. Snyggt, enkelt och lätt att torka av. Har sett just 70-tals luckor nylackade helblanka och det var inte snyggt.

Bröstpanelen blir fin med 0502-Y.
 
S 0502-Y och 20-glans. Titta på IKEAs vita Applådlucka så ser du slutresultatet.
 
Tack så mycket för tipsen! Nu blir det till att besöka färghandlaren ;-)
(fattade jag saken rätt att ikeas applåd är i den ovan nämnda nyansen, eller var det bara glans 20 den hade..?)
 
Jag tycker aldrig att man ska välja mer än halvblank då man målar om något. Min erfarenhet är att eventuella skavanker, spacklingar, penseldrag, spår från rulle etc syns bättre ju blankare färg man väljer. Nu skulle ju du iofs spruta men du utgår från gamla luckor.
 
När jag tänker efter är det nog 40-glans på IKEAs Applåd.
---------
Det stämmer! Både nyans och glans är enligt IKEAs Applåd. Har det nämligen själv och är jättenöjd. Vi har dessutom S 0502-Y som vitaste kulör. Inget råvitt S 0500-N någonstans. T.o.m. taket är 0502-Y
 
Om man väljer att lämna in luckorna till en lackerare (rätt billigt faktiskt) så brukar de köra glans 40. Vedum har en kökslucka med glans 15 tror jag, men den ser "snustorr" ut...
 
Ursäkta att jag snyltar på den här tråden, men vad är det vanligtvis för färg på vita vitvaror? Är det S0502 Y eller den vitare S 0500?
Jag är sugen på att köpa Applådluckor från Ikea och spruta dem i S 0500, frågan är bara om det skär sig mot vita vitvaror. Någon som vet?
 
Gamla vitvaror kan säkerligen ha gulnat något men mina vitvaror är vitare än mina luckor som är ~s0502-y. Eftersom det lätt ser åldrat ut om de är gulare än luckorna, och alla inte har s0502-y eller mörkare så vore det nog ödesdigert för en vitvarutillverkare att göra gula vit-varor...;)
 
Personligen tycker jag att S0502 Y är på tok för "gulnad" och har S0500 hemma på väggarna. Egentligen är det "Beckers vit" men den är väldigt lik S0500. Kolla in ett större förgprov innan du väljer S0502 Y tycker jag. Många gillar den men jag tycker den ser inrökt ut och inte alls trevlig. Smaken och baken du vet :)

Våra vitvaror är klart närmre S0500 än S0502 Y och likaså de färdigmålade listerna vi fick med huset.
 
  • Gilla
Hanna Hermanson
  • Laddar…
Vitvarors vita brukar motsvara S 0500-N, så även stommarna i köksinredningen.

Det där med att S 0502-Y är "på tok för gul" beror på vilka referenser man har i rummet. Boven är ofta takfärgen, som i princip alltid är S 0500-N om man inte bryter den.
 
Javisst beror det på referensen men vad är poängen med att lura ögat till att tycka att S 0502 Y är "vit"? Varför inte bara måla "vitt" från början?
 
OlaF skrev:
Javisst beror det på referensen men vad är poängen med att lura ögat till att tycka att S 0502 Y är "vit"? Varför inte bara måla "vitt" från början?
Den frågan skall nog ställas till arkitekter, inredare, myndigheter osv som har lanserat kalkvitt, Stockholmsvitt, S 0502-Y, you-name-it i svenska hem.
Antagligen ligger en landsomfattande undersökning från tidigt 60-tal om lämpliga färger i hemmen bakom denna konspiration.

:D ;)
 
Jag kan väl fråga dig som progagerar så starkt för S 0502-Y :) Varför ska man tvinga vitbalansen åt det gulare hållet istället för att använda vitt?
 
Jag kan ju förstå att effekten blir att man uppfattar det som vitt om man *bara* använder S 0502 Y men skulle man råka få in något vitt, typ ett kylskåp, i rummet så ser allt plötsligt gulnat ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.