Davidbagare
Vi ska köpa ett hus. 1,5 plans med källare. Vi vann budgivning, men med kalusulen att det skulle mätas radon i 10 dagar för att få ett riktvärde.
Idag var mätningen klar, vilket visade på ett snitt på 80bequerel. Jag frågade då vart mätningen gjorts, och det var i vardagsrummet. Jag tyckte det var lite konstigt att de inte mätt i källaren, då jag tänker att om det finns markradon så borde det vara där värdena är som högst. Jag trodde också att de skulle sätta in mer än en mätdosa i huset.
Är detta ett korrekt sätt att mäta radonet i ett hus? Om man ber om en mätning, borde den inte mäta där det är störst risk för radon?
Tacksam för alla tankar..
Mvh
 
1 dosa/puck per plan är normalt. Dom ska hängas en bit från vägg och tak.
 
Davidbagare
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
1 dosa/puck per plan är normalt. Dom ska hängas en bit från vägg och tak.
Men borde de inte satt den enda pucken de mätte med i källaren istöllet för ett plan upp i vardsgsrummet då?
 
Nej man mäter ju där man håller till mest.
 
H
Finns de inga boytor i källaren typ sovrum så brukar man inte mäta där.
 
Davidbagare
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Nej man mäter ju där man håller till mest.
Köper den förklaringen! Tror inte att jag har nåt att oroa mig för. Anledingen till min fråga är mest för att det var mäklaren som tipsade om företaget som utförde mätningen, och efter att ha bott i stockholm för många år så är jag misstänksam mot alla... :)
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Om du tänker bo i källaren så finns det ett intresse att det mäts där, själv hade jag nog varit mer intresserad av värdet i sovrum om man nu måste göra en sån kort mätning, dom verkar iallafall ärliga med vart burken varit den hade lika gärna kunnat stått utomhus. Är det ett känt radonhus?
 
80 är ju i princip noll. Man ska inte va så rädd för allt, det är ett gift. :D
 
[QUOTE = "Davidvervaart, post: 4134300, member: 328530"] We are going to buy a house. 1.5 floors with basement. We won bidding, but with the calculus that radon would be measured for 10 days to get a guideline value.
Today, the measurement was complete, which showed an average of 80bequerel. I then asked where the measurement was made, and it was in the living room. I thought it was a little strange that they were not measured in the basement, as I think that if there is ground radon, it should be where the values are highest. I also thought they would put more than one measuring box in the house.
Is this a correct way to measure the radon in a house? If you ask for a measurement, should it not measure where there is the greatest risk of radon?
Grateful for all the thoughts ..
Regards [/ QUOTE]
Hello,
Hope its ok to answer in English :)
We bought similar house 4 months ago and just finished the 3 months measurements last week ... so here is what i learned :
- You are right, usually its recommended to take the measurement from both floors and best if its same point in both floors to have similar air flow
- Since its a gas, so the numbers wont deviate a lot between both floors, its all depend on the ventilation system you have in the house and how its functioning
hope that helps in anyway
 
Davidbagare
Stort tack för alla snabba svar och tankar! Första trådstarten och jag är så imponerad av hur snabbt folk ger en svar!
 
@
Davidbagare Davidvervaart skrev:
Vi ska köpa ett hus. 1,5 plans med källare. Vi vann budgivning, men med kalusulen att det skulle mätas radon i 10 dagar för att få ett riktvärde.
Idag var mätningen klar, vilket visade på ett snitt på 80bequerel. Jag frågade då vart mätningen gjorts, och det var i vardagsrummet. Jag tyckte det var lite konstigt att de inte mätt i källaren, då jag tänker att om det finns markradon så borde det vara där värdena är som högst. Jag trodde också att de skulle sätta in mer än en mätdosa i huset.
Är detta ett korrekt sätt att mäta radonet i ett hus? Om man ber om en mätning, borde den inte mäta där det är störst risk för radon?
Tacksam för alla tankar..
Mvh
Funderar hur det fungerar att göra en radon mätning då säljarna bor i huset.... Skulle du inte själv passa på att vädra lite extra om du skulle mäta mängden radon i samband med försäljning? :thinking::thinking:
 
Davidbagare
@ @ndreas skrev:
Funderar hur det fungerar att göra en radon mätning då säljarna bor i huset.... Skulle du inte själv passa på att vädra lite extra om du skulle mäta mängden radon i samband med försäljning? :thinking::thinking:
Huset står tomt, så misstankar om vädring har jag uteslutit. Men tack för tanken!
 
H
M Mazen80 skrev:
- Since its a gas, so the numbers wont deviate a lot between both floors, its all depend on the ventilation system you have in the house and how its functioning
hope that helps in anyway
That is simply not true. For example, we have around 80 bq/m3 in the basement and 3-400 in the two floors above. This is due to different construction materials between the floors.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.