En 5 års gammal Siemens tvättmaskin har börjat låta som att den håller på att skära ihop sig när den centrifugeras har sänkt från 1400 varv till 1200 varv låter lite bättre men det känns som att den har gjort sitt Undrar om jag kan göra något själv eller ?
 
Jag har en Ariston (billigare modell än din troligen) som också låter som ett tröskverk. Jag tog av remmen mellan motor och trumma och då blev det uppenbart att lagret i trumman är kasst, riktigt kasst. Vi bytte maskin eftersom maskinen ändå var 7-8 år, men en Bosch på 5 år är kanske mer att satsa på. Om den yttre plasttrumman är delbar och inte helgjuten/svetsad kan det gå att byta lager på ett vettigt sätt, men är den (som min) hel så har jag förstått på andra här att det inte är tänkt att lagret ska gå att byta. Även om ditt lager är utbytbart så är det ganska mycket jobb att plocka ner alla delarna skulle jag tro.

/Fredrik
 
A
Lagerfel är troligt
Är det in IQ700 och inte allt för gammal kan man byta trumma komplett.
Annars är det inte lönt då det tar minst två timmar at byta delen som kostar runt 3.500.-
 
X
electroluxaren skrev:
Lagerfel är troligt
Är det in IQ700 och inte allt för gammal kan man byta trumma komplett.
Annars är det inte lönt då det tar minst två timmar at byta delen som kostar runt 3.500.-
Vet någon om karet om trumman på siemens IQ700 är delbar, dvs man kan plocka ur trumman o rengöra?
 
A
X Xious skrev:
Vet någon om karet om trumman på siemens IQ700 är delbar, dvs man kan plocka ur trumman o rengöra?
Behöver en modellbeteckning för attve
 
X
electroluxaren skrev:
Behöver en modellbeteckning för attve
E-Nr: WM14W447DN/09
FD: 9610
Type: WNM64 WM14W447DN
 
A
det är en komplett trumma och balja i denna (svetsad)
 
X
electroluxaren skrev:
det är en komplett trumma och balja i denna (svetsad)
Tack så mycket för upplysningen, såg
det är en äldre IQ700 men hade hoppats på att den nyare också var delbar. Det var synd, jag har unken lukt i maskinen och misstänker att det är mögel i trumman, för jag har rengjort de andra delarna. Har kört flera ggr med citronsyra+askorbinsyra, vinäger, ättika men inte går bort lukten så då får jag nog slänga maskinen tyvärr.
 
A
har du kollat slangarna till och från baljan samt bälgen luckan går mot?
 
A
du kan ju kolla på baljan om du har den delbara varianten inte omöjligt bara öppna på locket så ser du om du har ett bultförband eller svetsfog
 
X
electroluxaren skrev:
du kan ju kolla på baljan om du har den delbara varianten inte omöjligt bara öppna på locket så ser du om du har ett bultförband eller svetsfog
Öppnade locket men såg inga skuvar i fogen så den är tyvärr svetsad. Har kollat slangen till pumpen och rengjort den, men var inget konstigt där. Bytte gummibälgen för ca en vecka sedan då den hade mögel på sig och såg då en rödprickig "massa" på trummans utsida (det man kunde se mellan karet och trumman när man tagit bort gummibälgen). Jag lyckades "skrapa"bort en del men man kommer ju bara åt en begränsad del av trumman och gissar att detta finns på hela trummans utsida, skulle tro att det är rödmögel. Det finns fortfarande sådana här röda prickar kvar på trummans utsida trots 3 körningar på 90 grader med citronsyra+askorbinsyra, ättika, vinäger. Så känns som det inte går att få bort utan mekanisk åverkan, vilket ju blir omöjligt när man inte kan öppna karet.
 
X
Finns det någon tillverkare som fortfarande har delbara kar? Kollade på t.ex. Electrolux men de verkar ha svetsad, går alla mot det?
 
A
X Xious skrev:
Finns det någon tillverkare som fortfarande har delbara kar? Kollade på t.ex. Electrolux men de verkar ha svetsad, går alla mot det?
de som använder plast i baljorna svetsar
plåt som vissa miele och askos maskiner går ju att dela.
 
A
X Xious skrev:
Öppnade locket men såg inga skuvar i fogen så den är tyvärr svetsad. Har kollat slangen till pumpen och rengjort den, men var inget konstigt där. Bytte gummibälgen för ca en vecka sedan då den hade mögel på sig och såg då en rödprickig "massa" på trummans utsida (det man kunde se mellan karet och trumman när man tagit bort gummibälgen). Jag lyckades "skrapa"bort en del men man kommer ju bara åt en begränsad del av trumman och gissar att detta finns på hela trummans utsida, skulle tro att det är rödmögel. Det finns fortfarande sådana här röda prickar kvar på trummans utsida trots 3 körningar på 90 grader med citronsyra+askorbinsyra, ättika, vinäger. Så känns som det inte går att få bort utan mekanisk åverkan, vilket ju blir omöjligt när man inte kan öppna karet.
det röda är enligt en microbiolog en bakterie med mycket hög överlevnadsförmåga som distribueras via vattnet
 
X
electroluxaren skrev:
det röda är enligt en microbiolog en bakterie med mycket hög överlevnadsförmåga som distribueras via vattnet
Ok, men hur får man död på den? Finns ju risk att den kommer i en ny maskin med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.