Vi har nyligen köpt en fastighet med ett högt berg på. Huvudbyggnaden, som finns på en platå 7 m upp från marken behöver bindas ihop med toppen som är ytterligare 10 m upp.

Idag behöver man gå runt berget för att komma till toppen, eftersom det på framsidan är en brant klippvägg.

Är det någon som har erfarenhet av att göra en trappa längs en vertikal klippvägg? Gjuta in armeringsjärn i två nivåer, för att få till en 45° vinkel under trappan? Dimension? Fabrikat? Andra tankar?

Se klippväggen på bild, liksom altanen där trappan avser börja.
 
  • Snötäckt landskap med brant, vertikal klippvägg och träd ovanpå, tänkt startpunkt för trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brant klippvägg med mossa och trädbuskar vid foten, intill en träaltan, potentiell start för trappbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
harry73
Kul :)
Vill ha, vill ha, vill ha
 
Så fantastiskt!

Lite inspo på trappa vid berg:

claus20130717_191112_thumb%25255B1%25255D.jpg

claus20130717_192649_thumb%25255B1%25255D.jpg

Kanske inte lika högt berg här på bilderna.. men, kan nåt sånt vara utvecklingsbart på nåt ställe där det kanske inte är allra högst och mer lägligt?

Bilder: august 01, 2013 Claus Dalby
 
Person blickar uppåt mot tre branta trästegar på en klippvägg i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
harry73 och 3 till
  • Laddar…
RACS RACS skrev:
Så fantastiskt!

Lite inspo på trappa vid berg:

[bild]

[bild]

Kanske inte lika högt berg här på bilderna.. men, kan nåt sånt vara utvecklingsbart på nåt ställe där det kanske inte är allra högst och mer lägligt?

Bilder: august 01, 2013 Claus Dalby
Tack RASC för inspiration. Jag tänker mig nog någon form av fackverk av trä, en stabilt räcke av trä mm Med någon trygg infästning i bergväggen.
 
A
En ”svävande” trappa som sticker ut från berget, hade det inte kunnat bli snyggt? Fast då får man nog kunna jobba i metall, eller ha råd att torka sig med hundralappar...
 
Coloumbo Coloumbo skrev:
Tack RASC för inspiration. Jag tänker mig nog någon form av fackverk av trä, en stabilt räcke av trä mm Med någon trygg infästning i bergväggen.
Absolut mer vanligt, säkrare också i ett sånt brant naturläge. Var ju som sagt.. mer som inspo.
 
RACS RACS skrev:
Absolut mer vanligt, säkrare också i ett sånt brant naturläge. Var ju som sagt.. mer som inspo.
Mycket fin trappa! Tack för inspiration
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.