Hej och hå!
Ska bygga en altan och har ett par snabba frågor.
Kan jag måla på tryckta reglar eller ska jag köra obehandlat innan målning? Optimalt???
Det kommer nog att hamna på 3.60-3.80 på djupet, vilken tjocklek på takreglarna? 45x120, 45-145.........
/Sunegnu
 
Du kan måla på tryckimpregnerat, men det behöver torka ordentligt. Det ästa är om du kan ge det ett år eller så.
 
Tack för ditt svar. Behöver färgen verligen torka i ett år? Varför?
Ingen som har något tips om takreglarna? Det ska bara ligga ett vanligt plasttak på dem.
/Sunegnu
 
Nej nej, jag menar inte att färgen behöver torka ett år, jag menar att virket behöver helst torka ett år innan du målar..:)

Var i landet bor du, kommer det bli stora snölaster? Utan större snölaster skulle det hur lätt som helst klara sig med 45x120, men det kan ju kännas lite klent. Jag tycker att du ska gå upp till 45x145 eller 45x170. Och då ser det ju inte så fasligt klent ut heller.
 
Perstorp, mitt i Skåne. Några större tyngder på snön blir det aldrig här.
45x145 lutar det åt, det borde väl hålla när det gäller längd på kanske 3.80.
/Sunegnu
 
Det kommer det definitivt göra.
 
Det beror också på takmaterial och c/c mellan takreglarna. Själv har jag c/c 600 mellan reglarna och de är på 50x100 (hemsågat, ej hyvlat) och är 3600 +utstick framåt. Bor i Umeå med en massa snö ibland, och jag går inte upp och skottar. Kanalplasten klarar c/c 1200 men jag har garderat upp mig med att regla på 600 just av den anledningen.
Instämmer med jon_h att tryckimpregneringen måste torka ut minst ett år, tveksam om färgen sitter bra ändå? En variant är att använda en bra grundolja på utsatta ställen och vanlig grundfärg på skyddade ytor, typ takreglar som sitter mitt under takskivorna.
 
Tänkte på en sak, finns det reglar i den längden som vi snackar om? Upp till nästan fyra meter?
Finns det några standardlängder och i så fall vilka?
/Sunegnu
 
Sunegnu skrev:
Tänkte på en sak, finns det reglar i den längden som vi snackar om? Upp till nästan fyra meter?
Finns det några standardlängder och i så fall vilka?
/Sunegnu
Reglar på 4 meter bör du nog få tag på nästan överallt, åtmistone hos byggbutiker/brädgårdar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.