Hejsan

Jag funderar lite på vad det finns för eventuella regler kring markarbetet för ett trädäck som är "inomhus", i detta fallet ett uterum (ej vinterbonat). Som mycket annat så misstänker jag att det säkert finns olika rekomendationer och en hel del tycke och smak :)

Har anlitat en firma för att dra bort det gamla trädäcket, lägga nytt och göra ett uterum för vår/sommar.

Det första jag reagerade på var att de lade bärlinorna i sand, vilket i mitt tycke inte är ok.
Det är den gamla sanden som låg under plattorna tidigare som de fått gräva upp för att få plats.
Annnars är de fästa i huset och på plintar, så inget konstigt.

Blött tryckt virke som är "inomhus" är för mig att betrakta som en tryckt blöt syll förr i tiden - det kan (förutom fukten) avge en mindre angenäm doft.

Den biten är åtgärdad efter lite diskussion - men jag undrar om det finns några andra konkreta regler (byggnormer) här att luta sig mot?

Skall man, eller bör man, preppa marken bättre (ex. med makadam), cellplast ovanför etc?

Personligen hade jag både preppat med makadam, och sen cellplast - men som egen hemmafixare är man ju oftast petigare än många andra och gör saker onödigt krångligt för att vara på den säkra sidan :)

Tankar?

Delvis uppbyggt trädäck på sandbotten med bärlinor och kablar, under konstruktion i ett framtida uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sand som underlag är helt ok. Men sanden ska inte ha kontakt med virket.

Har golvreglarna som går ut från huset några plintar som stöd?
Ser bara plintar under bärlinan i framkant?
 
  • Gilla
mystiqu
  • Laddar…
Tack för snabbt svar.

Yes, bärlinorna är fästa i husets betonggrund så de skall kunna bli lite fritt utrymme där också till marken/sanden.
 
För att det inte ska bli några missförstånd:
Du har en främre bärlina på plintar
En bärlina som är fäst i huset
Mellan bärlinorna ligger det golvreglar.

Golvreglarna ser för klent dimensionerade ut om dom inte har stöd under i form av plintar eller plattor. Dom ska inte bara ligga i sanden som stöd.
 
Du har en främre bärlina på plintar
En bärlina som är fäst i huset
Exakt så ja.

Och golvreglar (som jag felaktigt också kallar bärlinor ;) ) skruvade mellan bärlinorna, cc60.
Både bärlinor och golvreglar är 45x145.

Det är ett litet uterum, djupet är totalt 250cm,
Och där har vi kanske nästa punkt - spännvidden på golvreglarna är 240cm, vilket känns på gränsen.
Jag vet dock inte hur exakt man behöver vara (man vill ju inte ha svikt), eller om det finns en maxgräns.

På mitt egenbyggda trädäck tog jag i för kund och fosterland, 1.5m spännvidd mellan stödpunkterna, 45x220, cc60 ;) får jag någonsin besök av ett gäng elefanter så är jag safe :D
 
Redigerat:
Det sista man vill är ju att grogglasen skallrar när nån går på altanen.

Testa om golvreglarna sviktar nu om du hoppar lite på den. Gör den det så tycker jag att det ska läggas en markplatta under varje på mitten.

När jag bygger altan brukar jag inte titta på spännviddstabeller. Jag går mer på känsla och sunt förnuft :D
 
haha, nä fy tusan - det vore riktigt illa om groggen hamnar på trädäcket :D

Stort tack för hjälpen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.