Hej!

Håller på och renoverar köket just nu och tänkte slipa ner och måla om de gamla köksmodulera. Läser man på sidor från USA om färgborttagning står det ofta om risken med bly i färgen om den är äldre än 1978.

Läst mig till att blyfärg även använts i Sverige in på 70-talet, men hur vanligt är det egentligen att det skulle använts inomhus på köksmoduler? Hur orolig bör jag vara? I USA då, verkar det finnas "testpennor" med färgindikator som kan påvisa blyhaltig färg. hittar inget dylikt att köpa i Sverige, och knappt någon form av möjlighet till blytest av färg över huvud taget. Hittade endast nån sida där man kan skicka in prov för en bra peng.

Detta får mig att fundera på om detta inte är ett lika vanligt förekommande problem i Sverige... Såg nånstans att blyfärg främst används utomhus på fasad i Sverige.

Förstår givetvis att denna fråga är svår att svara på, och bästa svaret är att använda full skyddsmundering/bekosta och vänta på ett blytest. Men tänkte höra mig för om någon har lite koll?
(Använder givetvis vanligt dammskyddsmask vid slipning hursom, men den är endast FFP2 standard)
 
Blyfärg användes väl mest som rostskyddsfärg resp bottenfärg. Oftast inom varvs- eller tung industri.
Så du kan lugnt slipa dina köksmoduler.
 
  • Gilla
BDM och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
J Jan_G skrev:
Blyfärg användes väl mest som rostskyddsfärg resp bottenfärg. Oftast inom varvs- eller tung industri.
Så du kan lugnt slipa dina köksmoduler.
Och överallt som rostskyddsfärg på hus. Balkonggolv, vindskiveplåtar, räcken ... Blymönjan var såpass bra att den inte behövde övermålas. Brandgul till färgen. För ditt lilla projekt skall du inte överdriva varken skyddsutrustning eller faran med färgen och för din egen skull: -Googla inte på asbest och svartmögel om du vill bli klar med dina projekt utan att kasta bort en förmögenhet:D.

Staffan
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker du ska googla...Vi behöver mer folk i rymddräkter som står och slipar köksmoduler i det här landet, om inte för hälsan så för humorns skull. :rofl:

Tänk på att det finns en hel saneringsbranch som lever på människors i många fall obefogade rädslor, vad ska de göra om alla börjar slipa hej vilt på köksmodulerna hemma i stugorna!!!

Flåt, kunde inte låta bli...)
 
  • Haha
BDM och 1 till
  • Laddar…
Låter ju som ett unisont svar här! Misstänkte väl nästan lite det
 
Ta en sup och slipa vidare...
 
  • Gilla
  • Älska
guggen och 1 till
  • Laddar…
Jag undrar samma, vi har en liten bebis här hemma och huset är byggt 1948. Det verkar vara några lager färg, men känns som de borde bytt foder sen dess? Jag körde värmepistol och skrapade bort färgen, sen slipade jag bort rester med maskin. Det är också något slags gulaktigt grundlager (Se bild), är det också färg eller något annat vidrigt? Planen nu är att bebis och mor sover hos svärmor några nätter medans jag går loss på fodren här hemma och "sanerar", dammsuger, dammtorkar osv.. borde väl inte vara någon fara eller vad säger ni? Hur nojig ska man vara?
Dörrfoder delvis skrapat med synliga lager av gammal färg och underliggande gulaktig grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
om inte bebisen ligger och kryper runt och äter på allt slipstoft så kan de nog lugnt bo kvar........Ska man tänka så där så ska man ju absolut inte utsätta de för vardagsluft med avgaser heller..........
 
Förr i tiden användes blyföreningar som blyvit även för målarfärger. Enligt en källa förbjöds det dock i Sverige 1927.
Du kan köpa test-sets här:
Shop - Bleitest
 
  • Gilla
BDM
  • Laddar…
Victor1987 Victor1987 skrev:
Jag undrar samma, vi har en liten bebis här hemma och huset är byggt 1948. Det verkar vara några lager färg, men känns som de borde bytt foder sen dess? Jag körde värmepistol och skrapade bort färgen, sen slipade jag bort rester med maskin. Det är också något slags gulaktigt grundlager (Se bild), är det också färg eller något annat vidrigt? Planen nu är att bebis och mor sover hos svärmor några nätter medans jag går loss på fodren här hemma och "sanerar", dammsuger, dammtorkar osv.. borde väl inte vara någon fara eller vad säger ni? Hur nojig ska man vara?
[bild]
"Grundlagret" kanske kan vara spackel eller någon form av grundfärg? Alternativt som sagt, bara färg, med dålig smak angående kulörval känns som olika färger beter sig lite olika med värmepistol också, kan ju vara någon äldre färg där den "smälta" konsistensen känns annorlunda än "moderna färger."
Just den där snusk-gula färgen känns inte som en helt ovanligt kulör i äldre hus.

Men nu gissar jag bara lite hejvilt!

(Men skönast för nojjans skull att ta det säkra framför det osäkra och stationera bebis hos svärmor tills det är sanerat. Kvalitetstid med mormor är väl inte helt fel det heller liksom Slipdamm i allmänhet är väl inte superhärligt att andas in överlag heller för den delen så. Man kan inte skydda från allt men för den sakens skull behöver man ju inte stoppa en kniv och tändstickor i spjälsängen bara för man kan.)
 
  • Gilla
Victor1987
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.