Hur många apparater går på +/-380VDC? Det är vad FerroAmps hub skickar ut. Blir det inte omvandling för alla DC apparater som inte går att ansluta direkt till DC nätet?

Frågan är också hur mycket förluster det blir på vintern när man behöver omvandla AC till DC för att kunna driva alla sina nya DC apparater?

Lär också vara minst lika mycket som behöver omvandlas från AC till DC då det är den energislukande tiden på året som solen inte ger så mycket.

Vem har beställt rapporten från RISE? FerroAmp?
 
  • Gilla
fsn och 6 till
  • Laddar…
Så man kan förbättra energiförlusten.

OM man bygger om all el i husen.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Vem har beställt rapporten från RISE? FerroAmp?
Ytterst relevant vem som är uppdragsgivare
 
  • Gilla
NICHOLAS J och 4 till
  • Laddar…
Va?? Bara för at man transformerar om strömmen till växelström och sen tillbaka till likström till standard 80-85% effektivitet var så förlorar man 30% ?!?!? Imponerande att de kunde räkna ut detta......
:crysmile::rofl::crysmile:
 
  • Haha
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Och hur stora är dessa energiförluster som man kan minska med 30 %?
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Va?? Bara för at man transformerar om strömmen till växelström och sen tillbaka till likström till standard 80-85% effektivitet var så förlorar man 30% ?!?!? Imponerande att de kunde räkna ut detta......
:crysmile::rofl::crysmile:
Jag tolkar det som att förlusten blir 30% mindre, inte att man har en förlust på 30%.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Lite osäker på hur man ska ska tolka vad men min anläggning på 6kw och säg 96% effektivitet skulle då förlora 240w och isåfall skulle 70w av dessa kunna räddas.
Och med sol under 10timmar så skulle det på en dag innebära ca 0.7kwh.
På ett helt år tror jag det skulle kunna innebära runt 70kwh för min del.
Men eftersom panelerna presterar från februari till november så är antagligen den oönskvärda spillvärmen inte så stor som 70kwh.
Utan nog närmare 40-50kwh
Under förutsättning av elen används direkt där hemma. Ska den lagras så försvinner där lite där med.
 
  • Effektivitetskurva och teknisk specifikation för Fronius Symo solinverterar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Jag har tittat en del på både sol och vind för eget bruk hemma. Det absolut energieffektivaste sättet att tillvarata energin är att göra varmvatten av den. Får man ett överskott när man tillverkat varmvatten, då är det naturligtvis effektivast att använda det för att driva likspänningsutrustning.

Jag har själv en liten "serverhall" med fibermodem, hårddiskar, ett par datorer mm som med lätthet skulle kunna drivas på 12V vilket också är något jag fortsätter att fundera på. Men om man tittar på förbrukningen i hemmet mitt så är det varmvatten, köksutrustning och laddning av elbilen som är det som faktiskt drar mycket energi. Inget av det är möjligt att driva på likspänning idag.

Det hindrar inte mig från att fortfarande vara intresserad av att dra ett likspänningsnät i huset. Främst dock för att jag skulle kunna bli oberoende av elnätet för viss utrustning om elnätet går ned...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Inget av det är möjligt att driva på likspänning idag.
Det går väl alldeles utmärkt att köra en elptron på likspänning?
 
useless useless skrev:
Det går väl alldeles utmärkt att köra en elptron på likspänning?
Inte utan att bygga om pannan. Det jag tittat på är att ha en likspännings elpatron kopplad till en separat ackumulatortank i så fall. Det innebär inte att garantin på pannan påverkas, men det kostar.
 
Om man behöver bygga om beror på vad det är för panna. En ren varmvattenberedare med elpatron(er) och termostat funkar rakt upp och ner på likström (möjligen får man koppla in någon form av gnistsläckare så inte kontakterna i termostatern bränns sönder i förtid).
Det största problemet brukar vara att reglera effekten.
 
Hela rapporten...

Ett stycke jag fastnade för: "Resultaten från modelleringen av
Forskningsvillan för AC- och DC-drift visar att energibehovet kan minskas med
omkring 150 kWh/år för ett DC-system med solel och batteri installerat, vilket
enkelt översatt innebär 300 kr/år i besparing4
. Så, för att få ekonomi i en sådan
investering får mervärdeskostnaden för investeringen i ett DC-system inte
överskrida 300 kr/år, utslaget över byggnadens livslängd."
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Hela rapporten...

Ett stycke jag fastnade för: "Resultaten från modelleringen av
Forskningsvillan för AC- och DC-drift visar att energibehovet kan minskas med
omkring 150 kWh/år för ett DC-system med solel och batteri installerat, vilket
enkelt översatt innebär 300 kr/år i besparing4
. Så, för att få ekonomi i en sådan
investering får mervärdeskostnaden för investeringen i ett DC-system inte
överskrida 300 kr/år, utslaget över byggnadens livslängd."
Plus besparingen som du får om du inte behöver en växelriktare för nätansluting alls, de är inte billiga.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Plus besparingen som du får om du inte behöver en växelriktare för nätansluting alls, de är inte billiga.
Du får lägga till en fet likriktare i stället...
 
  • Gilla
knauer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.