Jag kommer att bygga en fristående bastu nu under våren och vill gärna ha ett stort fönster för få utsikt mot sjön. Dimensionen på fönstret är tänkt att bli ca 220x140cm. Prismässigt är härdat enkelglas 8mm klart billigast, ca 2 500kr, följt av isolerglaskassett med härdat 2x6mm ca 5 000kr och dyrast är fast 3-glas fönster ca 10 000kr.

Frågan är om enkelglaset kommer ge alldeles för stor värmeförlust vid de här dimensionerna? Det finns ju ingen information kring hur isolerande en sådan ruta är, inte ens från de tillverkare jag har pratade med. Någon som har erfarenheter här?

Förstår montaget är en faktor vid enkelglas/kassett, har fått instruktioner från tillverkarna hur det ska göras.

Så här är det tänkt att se ut:
3D-rendering av en bastu interiör med stora fönster, träbänkar och en svart vedugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser fint ut och jag kan bara bidra med vad jag gjort själv: i bastun nere vid sjön (friggebod) sågade jag upp hål om drygt 100x100 cm i innerväggen mellan bastu och förkammare mitt för ytterdörren för att kunna se ut. Monterade härdad glasruta (egentligen glasskiva plockad från Jula:s glasstaket - kalla mig "el'Cheapo") i en egensnickrad ram (laxade hörn, fräst spår för glaset och silikonsträng längs med glaskanten på både insida och utsida). Funkar riktigt bra både sommar och vinter. Visst immar fönstret med mycket vatten på stenarna men enkelglaset är lätt att svepa av på båda sidorna - eller bara vänta så försvinner det.

Det härdade staket-glaset (minns inte 6 eller 8mm tjocklek) känns stadigt och verkar inte påverkas märkbart av värmeskillnaden i bastun mot förkammaren. Möjligen får Du större tempskillnad om fönstret är direkt ut.

Observera att jag inte har någon annan värme i bastu-friggan så energiförluster när bastun inte används spelar ingen roll för min del.

Är Ditt bastuutrymme huvudsakligen otempererat bör enkelglas räcka fint - i annat fall tillkommer kostnad för energiförlust och minst tvåglas är väl att rekommendera. Hur luft/gasspalten mellan glasen isåfall påverkas av bastutemperaturen kanske skall kollas - synd att få imma inuti kassetten varför argonfyllt kunde vara lämpligt, men det har jag varken kunskap eller erfarenhet av.
 
Det är väldigt trevligt med fönstervägg i bastun, speciellt när man har vacker utsikt, som även jag har. Nu är min bastu integrerad i huset och med vanlig kassett och med elaggregat så det är inte helt jämförbart. Räkna dock med att golvet under vinterhalvåret känns mycket kallt så det blir att man studsar upp på laven:p!
 
  • Gilla
Strandh86
  • Laddar…
Tack för era svar, det känns som en svår avvägning det här. Är inte precis finsnickare och jag vill ogärna att hela besparingen äts upp för att jag måste ta in någon som lägger extrajobb på att få glaset schysst monterat.

Lutar kanske åt kassett ändå men jag undrar hur man ser till att det blir bra från utsidan ur fuktsynpunkt?
 
Har du inte inte värme i bastun när den inte används så fungerar nog 8 mm glas. Finns många bastun med hela väggar i 8mm glas. Dock är dom flesta inomhus. Det kan säkert kyla en del på vintern vilket troligen kräver längre uppvärmning av bastun och troligen ett större aggregat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Kassett är nog bra om det är en del av huset. Ofta är det bra rabatt på något märke - jag köpte två st 210x80 treglas med 40% rabatt på bygghemma.se, levererades på pall 3 månader (!) senare och jag monterade dem bredvid altandörrarna i utsågade hål. Är inte heller finsnickare men med rediga 45x190-plankor som ram runt, så karmskruv, lite isolering som expanderar och lister runt sitter de fint där det tidigare var vägg.

På utsidan har mina kassetter en alulist från glaset och ner över träkarmen, den torde ta hand om eventuell fukt.

Ditt fönster är ännu större så Du får ta hjälp att lyfta in det, men annars är det bara att fylla det rektangulära hålet :)
 
  • Gilla
Strandh86
  • Laddar…
J
Beställde 170x100 cm härdat dubbelglas för 4000kr inkl frakt men utan ram. Det blir betydligt mindre imma (eg ingen alls) på detta fönster med dubbelglas än på bastudörren med enkelglas vid mycket vattenkastning. Dvs utsikten påverkas inte. Dubbelglaset har samma energivärde som vårt timmer 45mm, och då oisolerade bastubodar kan kräva mycket eldning och överdimensionerad kamin vid minusgrader är dubbelglas i varje fall inte fel...
 
  • Gilla
Strandh86 och 1 till
  • Laddar…
Tack för all bra input! Hittade nu ett 2-glas fönster på Bygghemma för 6500 kr ink. frakt, känns som att det blir det ändå.
 
  • Gilla
ErikLtz
  • Laddar…
Jag har ett 120x90 6mm enkelglas rätt ut i det fria. Efter att ha kört några gånger så är värmeförlusten minimal genom fönstret. Eller säg så här, det blir djäkligt varmt i bastun i allafall. Sedan om aggregatet får jobba häcken av sig vet jag inte, men jag tror inte det.
Men, precis som någon skrev tidigare, det blir (självklart) massor av imma. Har provat att stryka på Biltemas Imfritt, men det funkade så där. Skall prova att behandla båda sidor för att se om effekten blir annorlunda.
 
  • Gilla
Strandh86
  • Laddar…
Härdat glas glömde jag skriva
 
J JRMKJRM skrev:
Beställde 170x100 cm härdat dubbelglas för 4000kr inkl frakt men utan ram. Det blir betydligt mindre imma (eg ingen alls) på detta fönster med dubbelglas än på bastudörren med enkelglas vid mycket vattenkastning. Dvs utsikten påverkas inte. Dubbelglaset har samma energivärde som vårt timmer 45mm, och då oisolerade bastubodar kan kräva mycket eldning och överdimensionerad kamin vid minusgrader är dubbelglas i varje fall inte fel...
Hej. Får jag fråga varifrån du beställde? Lutar också mot dubbelglas. Dock försöker jag hitta ett ställe som erbjuder tonade måttbeställda alternativ.
 
D DanneDarko skrev:
Hej. Får jag fråga varifrån du beställde? Lutar också mot dubbelglas. Dock försöker jag hitta ett ställe som erbjuder tonade måttbeställda alternativ.
Hej,

Det blev nedan 2-glasfönster från Bygghemma. Har funkat mycket bra de här första två åren. Glad att jag inte valde 1-glas, tror det hade blivit immigt.
 
  • Svensk text som beskriver egenskaper hos "Diverse Nordiska Fönster". Inkluderar specifikationer som glastyp och U-värde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
DanneDarko
  • Laddar…
J
D DanneDarko skrev:
Hej. Får jag fråga varifrån du beställde? Lutar också mot dubbelglas. Dock försöker jag hitta ett ställe som erbjuder tonade måttbeställda alternativ.
glasnet, var ju några år sen nu…
 
J JRMKJRM skrev:
Beställde 170x100 cm härdat dubbelglas för 4000kr inkl frakt men utan ram. Det blir betydligt mindre imma (eg ingen alls) på detta fönster med dubbelglas än på bastudörren med enkelglas vid mycket vattenkastning. Dvs utsikten påverkas inte. Dubbelglaset har samma energivärde som vårt timmer 45mm, och då oisolerade bastubodar kan kräva mycket eldning och överdimensionerad kamin vid minusgrader är dubbelglas i varje fall inte fel...
Jag förstår inte härdat dubbelglas glas utan ram. Var det en isolerglaskasett? Om inte hur satte du in dem i en "fönsterkarm"? Har det bildats permanent imma mellan glasen?
 
J
A Antropocen skrev:
Jag förstår inte härdat dubbelglas glas utan ram. Var det en isolerglaskasett? Om inte hur satte du in dem i en "fönsterkarm"? Har det bildats permanent imma mellan glasen?
Ingen imma, funkar bra efter 7 år. Tror jag frågade efter ram/profil (kassett?) för montering men inte fick något bra svar. Satte det på en pappremsa på en plåt bara. Väggen var 45mm tjock och fönster var samma så jag bara tryckte fast det med fönsterfoder från bägge håll, sågade ut med 15 mm på varje sida o lite mer upptill. Men givetvis inte som man ”ska” göra...
 
  • Gilla
Antropocen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.