Vad var det för konstigt med att ha el och vatten i samma rum? Vad har ni för kök, badrum och tvättstugor? Bastu?

I det klassiska pannrummet var det i högsta grad el och vatten blandat. Tänk en gammal trippelpanna! Vatten, el, olja, ved och ELD!
 
Personligen är jag inte bekymrad över vattnet vs el, men tvättstuga/pannrum är mitt varmaste och periodvis fuktigaste rum och där vill jag inte ha servrar och nätprylar. Dessa vill jag ha torrt och svalt.
 
  • Gilla
HeineA
  • Laddar…
K
Vi har tekniken på badrummet, vår elektriker var lite orolig för el och vatten, men han gjorde som det var projekterat. Ingen annan har klagat... Vi har mest vatten i tekniken ;)
 
MathiasS MathiasS skrev:
Personligen är jag inte bekymrad över vattnet vs el, men tvättstuga/pannrum är mitt varmaste och periodvis fuktigaste rum och där vill jag inte ha servrar och nätprylar. Dessa vill jag ha torrt och svalt.
Det känns inte speciellt vanligt att kombinera dessa?

Det är tvättstugan du inte vill ha server i, inte pannrummet.

Att du sedan råkar ha dessa kombinerade gör ju inte andras pannrum olämpliga :p

Om min server skulle flytta ner i källaren så är det garanterat pannrummet den skulle må bäst i!
Torraste rummet, så långt ifrån tvättstugan det går att komma.
 
MathiasS MathiasS skrev:
I min värld är teknikrum och pannrum två olika saker.....vad som är praxis i nomenklatur vet jag dock inte.
Men om du har servrarna i teknikrummet vad ska du då ha i serverrummet? ;) Om du dessutom har tillräckligt många servrar kan överskottsvärmen värma huset och du slipper ha både pannrum och teknikrum :rofl:
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Men om du har servrarna i teknikrummet vad ska du då ha i serverrummet? ;) Om du dessutom har tillräckligt många servrar kan överskottsvärmen värma huset och du slipper ha både pannrum och teknikrum :rofl:
Jepp hitta en gammal SUN E10k ... den drar som mest 15kW/h och 99.9% blir värme.
Det borde kunna värma det mesta ... att du sen har en elräkning som en hel mindre stad själv ... jaja ;)
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Jag har tvättmaskinen i serverrummet, förlåt teknikrummet :rofl:
 
I ett nybygge kan man kringgå kravet på golvbrunn där det finns vvb och moderna pannor genom att helt enkelt kalla det teknikrum? Vad vi kallar rummen i äldre befintliga byggnader är ointressant men vid nybyggen kan det göra skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.