K kajsalajsa skrev:
Jag vill koppla in ledlisten över diakbänken till två olika strömbrytare (en sitter vid diskbänken och en vid dörren mot hallen). Dessa strömbrytare ska dessutom vara med dimningsfunktion med knapp, ej vred.
Är det inte bara att att koppla två återfjädrande brytare med tändtrådarna mot en trafo som har dimmerfunktion och som driver dina LED-lister? Men de blir då inte trådlöst styrda, men är det tvunget, ser inte direkt behovet för bänkbelysning.
Förstår nog inte riktigt varför du vill ha 230V matning av LED-listerna om jag tolkat dig riktigt?
Som tips med IKEA runda fjärrkontroller så kan man sätta blindlock där väggbrytaren suttit och montera hållaren där, blir som en brytare och byglar fas-tändtråd i dosan.
 
K kajsalajsa skrev:
Jag vill koppla in ledlisten över diakbänken till två olika strömbrytare (en sitter vid diskbänken och en vid dörren mot hallen). Dessa strömbrytare ska dessutom vara med dimningsfunktion med knapp, ej vred.

En av elektrikerna som har varit för att göra offert visade en ledlist från Ahlsell (heter de va?). Men som privatperson kan jag väl inte beställa av dem? Har fått en offert från en firma där priset lät väldigt högt och då blev jag nyfiken på vad saker kostar. Samt att jag vill jämföra priset på andra, men av bra kvalitet.
Dimningsfunktionen med knapp, genom att trycka kort släcker/tänder man, eller hålla intryckt för att dimma upp/ned kallas hos vissa tillverkare som SwitchDim, Tridonic har nog de bästa drivare. Men tyvärr så säljs de inte till privatpersoner. Kan din elektriker beställa så rekommenderas starkt. Har själv haft olika fabrikater, brukar handla LED-lister med alu-profiler både i Sverige och tex på TME, men alla drivers som säljs till privpersoner kan inte jämföras med proffsiga grejer. Som du säger, priserna är också höga, men produkterna håller länge och är stabila och pålitliga, brummar inte som en billig drivare från Ahlsell (har haft deras just ovanför köksbänken, och den lät när den var neddimmrad).
Glöm inte att kolla CRI på LED-listerna du tänker köpa :) Den ska ligga över 80, helst över 85.
 
Själv ska jag sätta omlopp precis som i exemplet i tråden. Glöm inte att fuktspärra snittytan den itugsågade täcksidan med silikon, särskilt i närheten av vask och spis.

Jag ska ha en plejdlösning med dimmer(tryck) vid ingången till köket och sen en trappkopplad trådlös brytare med dimmer vid bänken. Inga problem enligt min elektriker. Jag förstår inte riktigt vad trådstartarens problem är?
 
Är dom inte dom här omlopp-listerna lite ljussvaga? Jag såg att någon nämnde 300 lumen på 60cm? Det låter väldigt klent tycker jag. Hittar dock inga uppgifter på ikea.se
 
Johan Kurarl Johan Kurarl skrev:
Själv ska jag sätta omlopp precis som i exemplet i tråden. Glöm inte att fuktspärra snittytan den itugsågade täcksidan med silikon, särskilt i närheten av vask och spis.

Jag ska ha en plejdlösning med dimmer(tryck) vid ingången till köket och sen en trappkopplad trådlös
brytare med dimmer vid bänken. Inga problem enligt min elektriker. Jag förstår inte riktigt vad trådstartarens problem är?
Nu är installationen klar, och jag får revidera lite. Ikeas drivare till LED-listerna fungerar inte med Plejds trådlösa brytare. Men det fixades lätt med ny drivare, som elektrikern fixade kvickt. Nu har jag Omlopp med dimmer från Plejd, både fast och en trådlös brytare. Dessutom kopplat mot Google Home via Plejds Gateway. Nu kan jag tända och dimma med hjälp av Google assistent. :)
 
Johan Kurarl Johan Kurarl skrev:
Nu är installationen klar, och jag får revidera lite. Ikeas drivare till LED-listerna fungerar inte med Plejds trådlösa brytare. Men det fixades lätt med ny drivare, som elektrikern fixade kvickt. Nu har jag Omlopp med dimmer från Plejd, både fast och en trådlös brytare. Dessutom kopplat mot Google Home via Plejds Gateway. Nu kan jag tända och dimma med hjälp av Google assistent. :)
Nu har det gått ett tag, är du fortfarande nöjd med lösningen? Tillräckligt ljust?
Körde du med Ikeas trådfridrivare eller vanlig?
Sitter i samma sits nämligen, behöver ledlister till köket, men behöver inte trådfri. Skulle bara vilja koppla dem till en brytare på väggen och sen dimma med en z-wave- eller wifipuck.
Går det att lösa med Ikeas Skydrag eller Strömlinje?
 
N nortish skrev:
Nu har det gått ett tag, är du fortfarande nöjd med lösningen? Tillräckligt ljust?
Körde du med Ikeas trådfridrivare eller vanlig?
Sitter i samma sits nämligen, behöver ledlister till köket, men behöver inte trådfri. Skulle bara vilja koppla dem till en brytare på väggen och sen dimma med en z-wave- eller wifipuck.
Går det att lösa med Ikeas Skydrag eller Strömlinje?
Hej,

Ikeas Omlopp är kanske inte de ljusstarkaste, men jag upplever de som fullt tillräckliga. Hur starkt ljus man behöver beror ju lite på vilket avstånd man har mellan bänk och överskåp, och på hur mycket ljus bänken absorberar. Vi har vit bänkskiva och ljus klinker som stänkskydd.

Ikeas trådfria drivare fick stryka på foten, då den inte funkade med Plejds trådfria brytare. Krasst så är ju ledlisten, spotten eller vad du nu väljer, samma sak oavsett vilken leverantör du väljer. Det kanske är lite dumt att köpa Ikeas lösning om man ändå ska kassera drivaren, För mig rymdes bytet av drivare inom elektrikerns offert. Dessutom uppdagades problemet vid installationen. Elektrikern frågade helt enkelt ”Vill du köra på Ikeas trådlösa brytare(Den fula runda), eller ska vi fixa en annan drivare så du kan använda Plejd(Schneider)s brytare?” Så det var ett enkelt val. Det blev jävligt bra till slut. Använder dock nästan aldrig den trådfria som sitter vid köksbänken. Står man vid bänken, så är det ”Hey Google, tänd bänkbelysningen!” som gäller.
 
A AndersS skrev:
[bild] [bild]
Hej Anders,

Snygg lösning! Hur gjorde du för att gömma sladdarna?

/Johan
 
Kör urfrästa i mitt kök, snyggt och stiligt. Köpta från Ballingslöv.
Kök med urfräst LED-belysning under överskåp, vita kakelplattor och grått bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad kör du med för driver? Relä pucken med 0-10v styrningen eller dimmer pucken som plejd har?

Har själv en krondim tänkt i köket en del för tak. Och den andra för vägg och skåpbelysning, ikea mittled Fd omlopp
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.