J jonaserik skrev:
Först vad är det för fläkt som du provat med, inte alls ovidkommande för fortsatt arbeta, gärna foto på den.
Jag har en gammal fläkt som suttit i en basstation som egentligen drivs med 54 v som jag driver på 22 v för att få ner suget...

Det går inte att köpa precis den här fläkten jag har testat med så det går inte att hitta något datablad på nätet.
 
Enligt bygglovet ska det finnas 15 cm singel under (hus från -73), sen om det finns det i verkligheten är oklart :)

Hur länge hade du haft igång fläkten för att få det värdet? Och vad startade du på?

Satte igång min fläkt igen och provade att ha ett lock öppet, har sjunkit från ca 850 till 450 fram till idag (2 dygn), har planat ut något men går fortfarande nedåt. Så har fortfarande en bit kvar ned till 200, men ska avvakta lite till och se vad som händer. :)

För detta test har jag bara en enkel kanalfläkt som sitter i ett ventilationsrör, borrade ett hål för sladden (anslutningen kom ut nedåt på fläkten) till fläkten, så den håller fläkten på plats i röret. Annars är det ju bara att borra in en skruv eller liknande så den inte glider nedåt i röret.
Osäker om det skulle gå att sänka ned den fläkten du länkar till.

Sen gällande att bygga in fläkten hade jag försökt integrera det med omgivningen så bra det går. Antigen att man försöker bygga in något mer funktion i "huset", sittplats, förvaringen, trappa etc., alternativt ett litet hus med tak och ribbor runt.
 
Att då köpa det du länkat till är klart överkurs och kapitalförstörning och den fläkten är för kraftig oavsett om den körs på så lågt varv som är möjligt utan att bli överhettat. Har inte läst från början i tråden, vilken diameter är det på brunnen ? Det finns plastlock som passar och ett 110 - rör med muff kan sättas i uppifrån, då hänger röret kvar och i det kan en sådan jag visade sättas i. Ett litet kraftigare hus byggs ovanför med en 90 graders vinkel med ett nät på ut genom en vägg fungerar bra. 230 dras ut och en motordimmer ( IP-44 Jula har en ) justerar du farten med och inget oljud eller ljuddämpare behövs Du kn få en enkel skiss om du vill.
 
Det blir ett mycket bättre inlägg om du faktiskt föreslår en fläkt med t ex länk än att bara säga att den fläkt jag funderar på är:

"Att då köpa det du länkat till är klart överkurs och kapitalförstörning och den fläkten är för kraftig oavsett om den körs på så lågt varv som är möjligt utan att bli överhettat."

Det ger liksom ingen mer information.
 
H Hemada skrev:
Enligt bygglovet ska det finnas 15 cm singel under (hus från -73), sen om det finns det i verkligheten är oklart :)

Hur länge hade du haft igång fläkten för att få det värdet? Och vad startade du på?

Satte igång min fläkt igen och provade att ha ett lock öppet, har sjunkit från ca 850 till 450 fram till idag (2 dygn), har planat ut något men går fortfarande nedåt. Så har fortfarande en bit kvar ned till 200, men ska avvakta lite till och se vad som händer. :)

För detta test har jag bara en enkel kanalfläkt som sitter i ett ventilationsrör, borrade ett hål för sladden (anslutningen kom ut nedåt på fläkten) till fläkten, så den håller fläkten på plats i röret. Annars är det ju bara att borra in en skruv eller liknande så den inte glider nedåt i röret.
Osäker om det skulle gå att sänka ned den fläkten du länkar till.

Sen gällande att bygga in fläkten hade jag försökt integrera det med omgivningen så bra det går. Antigen att man försöker bygga in något mer funktion i "huset", sittplats, förvaringen, trappa etc., alternativt ett litet hus med tak och ribbor runt.
Det svarar väldigt fort i just mitt hus:

Söndag 14 mars kl 17 - startade fläkt - Radonvärd 240
Måndag kl 17 radonvärde 81
Tisdag kl 16 stänger lock på baksidan - radonvärde 44
Onsdag kl 12 stänger av fläkten och återställer brunnen, radonvärde 36
Torsdag kl 9 radonvärde 161.

Väldigt bra ide med sittplatsen!
 
  • Enkel ritad skiss som visar en installationsplan för en fläkt med motor, dimmer och rörledning i anslutning till en brunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fördelen med Flexit 100 DFM är att den är tyst: 36 db(A) 3m
K 125 EC sileo 3 m (20m² Sabin) 46 dB(A)

Enligt sidan 10 i:
https://www.flexit.no/globalassets/...kter-avtrekksvifter-kanalvifter-bv_94302.pdfF

är Flexit 100 DFM en inomhus fläkt och då vill inte jag ha den utomhus.

Har du ett förslag på utomhusfläkt så kollar jag gärna på den.

Jag är inte så väldigt kostnadskänslig löser jag mitt radon problem för under 3000 kr känns det helt ok. För mig är det viktigast med en lösning som inte surrar eller låter då jag är känslig för sådant.

Därför använder jag gärna en ljuddämpare.
 
Det kommer alltid att bli lite kondens vid sug från underjorden och med en fläkt i galv så kommer den att rosta rätt bra. Jag har en Flexit 100 DFM, som gått 5 år på samma sätt i rör nu och nerdragen fart på. Det är det ständiga vacumet som verkar. Nu drar jag från undersida plattan, med röret och fläkt inomhus i källaren och rakt ut i himlen, men är ingen skillnad för ditt montage. då fläkten sitter i röret. Det bara susar lite lätt från den och mät radonen så du kan ställa in draget, fläkten ska inte gå på minimum, men 50 % är inget problem.
 
Det låter ju som att din fläkt sitter inomhus?
Det är nog mest kylan som blir problemet med inomhusfläktar, tror jag.

Ska jag montera fläkten utomhus vill jag att det står i databladet att den är gjord för det. Andra människor får gärna göra som dom vill - det är helt ok för mig.
 
Ja du nu kan jag inte säga mer om markradon och radonbrunn, så valet är ditt vad du använder för material, har bara framfört sätt som jag och ev andra har utfört en radonförminskning med och på vilket sätt, du fick bra värden och får arbeta med en radonsug efter de resultaten, det är bra att få ner värdena Lycka till.
 
J jonaserik skrev:
Ja du nu kan jag inte säga mer om markradon och radonbrunn, så valet är ditt vad du använder för material, har bara framfört sätt som jag och ev andra har utfört en radonförminskning med och på vilket sätt, du fick bra värden och får arbeta med en radonsug efter de resultaten, det är bra att få ner värdena Lycka till.
Det är ju inte så att jag frågar precis dig nånting (om nu ditt namn inte är med i frågan), det är öppna frågor för vem som helst att svara. Eller inte svara på.

Jag tycker att det är bra med ett diskussionsforum för att få lite nya ideer men eftersom jag inte känner någon av de som är med i tråden måste jag fatta egna beslut. Precis som du påpekar.
 
Har ett till förslag. Leta reda på brunnen inne i husets källare. Troligtvis är det obehandlad betong i väggarna på brunnen och så är det en smal metallist rutt kanten där brunslocket i plåt är fastskruvad. Här behöver radonet inte gå igenom många cm innan radonet kommit in i källaren. Mitt råd är att du köper en bit plåt hos Biltema och klipper till 30 cm breda remsor och limmar som du svetsar etter limmar fast i plåtprofilen som sitter fastgjuten i källargolvet..I det här rummet och köket ovanför blev det en rejäl sänkning av radonhalten.

Var någon i en tidigare tråd som funderade på vad som finns under källargolvet mitt hus som byggdes 1966 har en blandning av sand och stenar med en storlek av upp till 5 cm. Det här gör att det kan ta flera veckor innan radonhalten minskar..

Tog en funderare över varför jag fick upp avloppslukt och kom på att vi har billigare taxa om vi istället leder ut takavvattningen till gräsmattan eller en trädgårdsdamm och så ligger mitt hus ganska högt vilket resulterade i att vattenlåset torkade ur.. Spolade ner ca 20liter vatten och vipps så försvann lukten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.