HOBBY ARCHITECT
Ursäkta en nyfiken novis, men på en del planlösningar finna det ett litet rum som kallas teknik. Vad exakt är det man har där, är detta ett nytt modernt fenomen och hur många kvm brukar behövas...
 
Det är väl det som förr i tiden hette pannrum? Dvs där man ställer värmepumpen och tillhörande utrustning.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det bör väl vara "Pannrum" med ett modernt ord?
 
Serverhall :D Router, patchpanel, switch, larm, hemautomation,... massvis med kablar
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Jepp Teknikrum = pannrum
dvs där värmepumpen med tillbehör och ev extra VVB står.
 
HOBBY ARCHITECT
Så man har inget med vatten att göra i ett teknikrum?
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Så man har inget med vatten att göra i ett teknikrum?
Jo om det är vattenburen värme bör det vara vatten inblandat.

Även kylningen i min serverhall :p
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Så man har inget med vatten att göra i ett teknikrum?
"Teknikrum" är ingen exakt definition. Du bestämmer själv vad du vill ha i teknikrummet, eller till och med OM du vill ha ett teknikrum eller inte.

Jag tycker det är ett bra sätt att ha all möjlig teknik både lätt åtkomlig och dold. Du kan klämma in värmepump, ventilationsaggregat, reservkraft, ackumulatortankar, router, elcentral, fördelare till golvvärme, fördelare för tappvatten, vattenmätare etc etc.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Låter lite läskigt att blanda vatten och el, men det är kanske ingen risk att vattnet läcker.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Låter lite läskigt att blanda vatten och el, men det är kanske ingen risk att vattnet läcker.
Då ska det väl vara en golvbrunn i teknikrummet.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Låter lite läskigt att blanda vatten och el, men det är kanske ingen risk att vattnet läcker.
El finns väl i alla rum med vatten?
 
  • Gilla
Allman och 4 till
  • Laddar…
I min värld är teknikrum och pannrum två olika saker.....vad som är praxis i nomenklatur vet jag dock inte.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
I min värld är teknikrum och pannrum två olika saker.....vad som är praxis i nomenklatur vet jag dock inte.
Håller med, men om man kollar på planlösningar över nya hus så finns inget pannrum längre, det är omdöpt till teknikrum. Troligen för att det oftast är en värmepump och inte en panna nuförtiden
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Ett pannrum med serverrack och patchpanel = Teknikrum
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ett pannrum med serverrack och patchpanel = Teknikrum
Känns som en skum kombination. Brukar man göra så?

Verkar mer naturligt att pannrum och tvättstuga sammanfaller och jag vill iaf inte ha servrar etc i ett våtrum....
 
  • Älska
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.