För nio år sedan i samband med inflytt till huset så satte vi genom en byggfirma igen ett gammalt fönster. Jag såg aldrig detta arbete när det gjordes. Nu renoverar jag köket och jag passade då på att lossa den gipsskiva som satt över fönstret som de hade satt igen. I hålet låg isolering intryckt hela vägen in mot ytterpanelen, sedan hade de bara skruvat gipset över :(. Ingen vindpapp, luftspalten igensatt av isoleringen som låg mot panelen och ingen diffusionsspärr.

Jag rev ut all isolering från hålet och tror att jag klarat mig ganska bra iaf. Kände med fingrarna och tycker inte att det är fuktigt men jag ser en del mörka fläckar på virket. Skulle vilja ha feedback från ett tränat öga här som kan se om det verkar normalt eller början på skada? Vänligen se de bifogade bilderna, ångrar att jag inte tog bättre bilder.

Jag satte igen hålet från insidan enligt modellen för hur väggarna varit uppbyggda tidigare, satte fast några smala ribbor mot panelen för att bibehålla luftspalten sedan 50mm isolering mot dem, vindpapp häftade jag fast mot reglarna. Reglade upp en liten ram 70mm på insidan reglarna, för att kunna fästa gipset samt diffusionspärren i, sedan 100 mm isolering till samt plastfolie över det. Hoppas denna hobbylösning funkar, annars får jag öppna från utsidan till sommarn.

Mvh
 
  • Inuti en vägg med träpanel och synlig isolering där ett igensatt fönster varit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet vägghål där gammalt fönster varit med synlig träpanel, isolering och några mörka fläckar på trävirke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning i vägg med synlig träpanel, isolering och spår av potentiell fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så där har det sett ut där jag har tagit ur fönster, så fläckarna kan väl ha funnits där innan det sattes igen?
 
useless useless skrev:
Så där har det sett ut där jag har tagit ur fönster, så fläckarna kan väl ha funnits där innan det sattes igen?
Garanterat så. Inte så snyggt jobb ändå...
 
useless useless skrev:
Så där har det sett ut där jag har tagit ur fönster, så fläckarna kan väl ha funnits där innan det sattes igen?
Hej, ja så kan de absolut vara, jag var inte på plats och såg hur det såg ut när det gjordes. Jag såg bara detta nu då i efterhand.

Jag undrar, ser det okej ut? Då kan jag släppa det och gå vidare? Eller behöver detta annan åtgärd? Ser det för ett tränat öga ut som mögel eller annat?
 
A A.Sjoberg skrev:
Hej, ja så kan de absolut vara, jag var inte på plats och såg hur det såg ut när det gjordes. Jag såg bara detta nu då i efterhand.

Jag undrar, ser det okej ut? Då kan jag släppa det och gå vidare? Eller behöver detta annan åtgärd? Ser det för ett tränat öga ut som mögel eller annat?
Slär bort gipset runt om, isolera och tejpa på plast. Sätt på nytt gips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.