Hej


Jag anlitade en firma för badrumsrenovering, hade en offert på ca 130k utöver kakel och inredning.

Efter de hade rivit upptäckte de diverse problem och behövde utfärda en tilläggsoffert. Den hamnade på 100k till. Jag kände inte att jag kunde godkänna den då den dels är fortsatt difus och har en punkt för "extra vvs arbete tillkommer efter uppbilning av golv".

Jag kom med ett alternativt förslag, och fick då en offert på timpris och löpande kostnad. Vilket inte heller kändes ok.


Jag tyckte då att eftersom vi inte kan komma överens, är det bättre att de lämnar så vi slipper slösa varandras tid.Jag fick då ett förslag på offert för hittils utfört arbete, på nästan 70 000kr. Vilket alltså är nästan hälften av orginalofferten. När de kanske utfört 10-20% av arbtetet. Är det rimligt? De har specat upp timmarna och det är väldigt många diffusa timmar om projektledning, tex 2 besök är fakturerade på 6timmar vardera, när de var här ca 1h.


Vad gör jag nu? Ber dom fakturera det dom vill utan att jag godkänner, och sen bestrider fakturan? Jag har helt tappat förtroendet för firman och vill få det överstökat.



Deras uträkning:
6 tim rivare x 750 kr = 12000 kr
Material: 1950 kr

4 tim vvs x 990 kr = 3960
Material: 850 kr


6 tim el x 990 kr = 5940
Material(ej gv): 995 kr

Projektledare besök 1, 6 tim x 1490 kr = 8940 kr
Projektledare besök 2, 6 tim x 1490 kr 8940 kr
Projektledare administration, checklista, ritning, order, uppläggning, admin, 8 tim x 1490 kr 11920 kr
Kvalitetskontroll 6 tim x 1490 kr = 8940



Rivarna stämmer nog i tid.
VVS var här i 2h
EL var här i ca 2h
Projektledarna var här i ~ 1h. Och kommer bara på ett besök.
Kvalitetskontrollen var 2pers som var här ca 1h.
Förstår att tiderna ökar lite iom restider etc. Men det känns väldigt saftigt för att riva ett badrum.
 
Vad stod det mer specifikt i offerten vad som skulle ingå? Dom har ju ändå lämnat en offert för jobbet och får ta smällen om något skulle vara dyrare, eller har dom rätt att kräva mer?


Tycker också det verkar lite lustigt med all projektledartid och administration. Speciellt om dom bara var där en timme. Men visst får han göra en del tid på kontoret men 12 timmar på plats?

Om du inte vill betala hela summan dom fakturerat, så betala det du tycker är rimligt och bestrid resten. Men håll inte in hela summan.

Hur långt in i processen kom dom fram till att dom ville ha mer betalt?
 
Det som stog i orginalofferten visade sig inte möjligt efter rivning:
"Uppmontering av godkända skivor på befintligt regelverk, alt. släta ut massiva väggar med puts."
Det fanns inget regelverk. Då mina väggar är av skum (https://www.multielement.com/). Så Då ansåg de att enda lösningen är att sätta upp stålreglar, vilket medför rivning av betongplattan då det är oklart var vattenburna golvvärmen går. Jag kan förstå offerten, men det blir för mycket. Jag kan inte betala nästan 300k för ett badrum, jag måste göra mer själv då.

Jag känner att ta betalt nästan hälften av totala renoveringen när man bara rivit känns sjukt.
 
De kan ju drömma om de timpriserna... 990 spänn för el/vvs?! 1490 för PL?! och sen 6*750 != 12000....
Mer rimligt är storleksordningen 450-750 /h beroende på yrkeskategori. Och orimligt med så mycket projekledningstid, admin m.m.
 
Normalt sett så ingår ju TO (timomkostnad) i kostnaden för hantverkaren och man fakturerar inget extra för projektledning och administration.
Man sätter timpriset på hantverkaren efter vad man har för TO.
Där jag jobbar har vi ett TO på ca 250kr och debiterar mellan 6-900kr för hantverkare inkl. moms.
 
Vilka sjuka priser och kostnader. Man kan tro att de är där och utför hjärtoperationer.

Det behövs max en timma för att se jobbet och en timma på kontoret för att skriva ihop arbetet. Fortsätt absolut inte med det här företaget iaf.
 
I offerten brukar det väl stå hur mycket timkostnaden är för arbete utanför det som är beskrivet? Vad står det i offerten/avtalet?
 
G Glofinken skrev:
Vilka sjuka priser och kostnader. Man kan tro att de är där och utför hjärtoperationer.

Det behövs max en timma för att se jobbet och en timma på kontoret för att skriva ihop arbetet. Fortsätt absolut inte med det här företaget iaf.
Ja jag försöker ta mig ur så att säga, utan att bli allt för ruinerad.
oshu oshu skrev:
I offerten brukar det väl stå hur mycket timkostnaden är för arbete utanför det som är beskrivet? Vad står det i offerten/avtalet?
Det är inte speccat.
 
Hej!

Jag är tyvärr i exakt samma sits. Ett företag i Stockholm som anlitar arbetskraft som utför ett riktigt dåligt jobb! Det kom dessutom en ytterligare offert efter rivning.... De tar också 990kr i timmen.

Jag vill inte fortsätta med denna oseriösa firma. Förstår efter att ha läst ditt inlägg att det kommer kosta orimligt mycket att bli av med dem.... Hur kan man gå vidare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.