Hej, vi ska snart påbörja projekt fasadbyte. Huset vi bor i är ett funkishus från 40-talet som från början var putsat men som man senare valt att belägga med eternit. Då lät man såklart putsen, hönsnäten och halmen sitta kvar.

Det vi nu ska göra är att tilläggsisolera och lägga en liggande panel på huset. Eterniten som sitter på huset idag kommer att plockas ner. Men frågan är hur man gör med det som gömmer sig bakom. Alltså putsen och det som bär den. Är det nödvändigt att plocka bort den eller bedömer någon kunnig att det går lika fint att skruva igenom den? Min farhåga är att det kommer blir en väldigt ojämn slutprodukt om man skruvar mot putsens och det underlaget.
De finns tre alternativ att göra

1. Låta putsen vara kvar och skruva genom den
2. Plocka bort putsen, vassen och hönsnäten och skruva mot den diagonalställda panel som håller putsen (ni ser på bilden)
3. Ta en cirkelsåg och köra igenom putsen och den diagonalställda panel och bryta loss den med kofot. Så att man kommer ner till plankväggarna.

Tar tacksamt emot tips, tack på förhand / Sebastian
 
  • En delvis borttagen fasadbeklädnad avslöjar gammal puts och hönsnät på ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis borttaget putsat lager med hönsnät och underliggande diagonala träspjälor på en husvägg vid renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av en fasad med borttagen eternit exponerar diagonalställda plank och rester av puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte vad du kan om eternit men man bör inte bryta av den utan ta bort den i hela bitar.

Att knacka bort putsen går normalt väldigt fort, jag tog en hel gavel på mitt hus på en halv dag. Så det är inte så mycket jobb som man kanske tror. Jag hade bara hammare och kofot. Givetvis olika lite på grund av vilken puts man har också men de flesta är ganska lätta.
 
Staffans2000
H huggan skrev:
man bör inte bryta av den utan ta bort den i hela bitar.
Det är ibland lättare sagt än gjort. Med kofot går det iallafall fortare och eftersom jobbet av given orsak sker utomhus, är risken än mindre.

Staffan
 
  • Gilla
ss96
  • Laddar…
Rekommendationen vid rivning av asbest ute är mask, engångsoverall, handskar och att materialet vettenbegjuts.
 
  • Gilla
ss96
  • Laddar…
Staffans2000
H huggan skrev:
Rekommendationen vid rivning av asbest ute är mask, engångsoverall, handskar och att materialet vettenbegjuts.
Jag gjorde så i början. Använde mask och små tänger för att få ner plattorna hela. Efter några timmars svettande bakom mask och immiga glasögon, åkte kofoten fram och plattorna försvann som vattnet på en nybadad hund. Inte helt enligt rekommendationerna, men fort gick det!
th
Staffan
 
  • Gilla
ss96
  • Laddar…
H huggan skrev:
Vet inte vad du kan om eternit men man bör inte bryta av den utan ta bort den i hela bitar.

Att knacka bort putsen går normalt väldigt fort, jag tog en hel gavel på mitt hus på en halv dag. Så det är inte så mycket jobb som man kanske tror. Jag hade bara hammare och kofot. Givetvis olika lite på grund av vilken puts man har också men de flesta är ganska lätta.
H huggan skrev:
Vet inte vad du kan om eternit men man bör inte bryta av den utan ta bort den i hela bitar.

Att knacka bort putsen går normalt väldigt fort, jag tog en hel gavel på mitt hus på en halv dag. Så det är inte så mycket jobb som man kanske tror. Jag hade bara hammare och kofot. Givetvis olika lite på grund av vilken puts man har också men de flesta är ganska lätta.
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag gjorde så i början. Använde mask och små tänger för att få ner plattorna hela. Efter några timmars svettande bakom mask och immiga glasögon, åkte kofoten fram och plattorna försvann som vattnet på en nybadad hund. Inte helt enligt rekommendationerna, men fort gick det!
[bild]
Staffan[/QUOT
H huggan skrev:
Vet inte vad du kan om eternit men man bör inte bryta av den utan ta bort den i hela bitar.

Att knacka bort putsen går normalt väldigt fort, jag tog en hel gavel på mitt hus på en halv dag. Så det är inte så mycket jobb som man kanske tror. Jag hade bara hammare och kofot. Givetvis olika lite på grund av vilken puts man har också men de flesta är ganska lätta.
Tack för svaret! Tog du bort allt nät också eller bara själva putsen?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag gjorde så i början. Använde mask och små tänger för att få ner plattorna hela. Efter några timmars svettande bakom mask och immiga glasögon, åkte kofoten fram och plattorna försvann som vattnet på en nybadad hund. Inte helt enligt rekommendationerna, men fort gick det!
[bild]
Staffan
Som du säger så är det ett jäkla jobb att lossa de hela och fina. Men såklart försöker man med det så långt det går. Men har man P3 mask, engångsdräkt och handskar så borde man var väldigt safe :)
 
Staffans2000
ss96 ss96 skrev:
Men har man P3 mask, engångsdräkt och handskar så borde man var väldigt safe :)
För att ha någon realistisk risk att ta skada av asbest, krävs det årtionden av daglig exponering samt att man röker. Gör du ingedera, är du så säker (safe:D) man kan vara.

Staffan
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
För att ha någon realistisk risk att ta skada av asbest, krävs det årtionden av daglig exponering samt att man röker. Gör du ingedera, är du så säker (safe:D) man kan vara.

Staffan
Stämmer i 99% av fallen men det finns överkänsliga personer. Jag river själv utan skydd.
 
  • Gilla
ss96 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.