Hej,

Har för tillfället ADSL via Telia och det har fungerat helt OK tills frugan för några dagar sedan tyckte att kabeln som går längs väggen i ena rummet bara störde och inte behövdes längre, så hon klippte kabeln.
Efter det slutade ADSL fungera i samtliga uttag på ovanvåningen.
Nu fungerar internet endast i ett uttag i nedanvåningen(det enda uttaget) men jag vill få igång uttagen på ovanvåningen igen då routern får dålig täckning där den är just nu.

Jag förstår inte hur detta hänger ihop och varför internet slutade fungera bara för man klippte kabeln som ledde in i ett uttag som inte hade något kopplat bakom sig.

Se bild. Tidigare fungerade mitt internet bra i Rum 2 uttag C där routern var kopplad. Frugan klippte då kabeln mellan uttag A och uttag B(är egentligen en täckkåpa) i Rum 1. Har skruvat loss uttag A för att se vad det är för kablar bakom men det är ett helt "dött" uttag, dvs finns bara vägg bakom det. Det är inte som uttag B som består av massa sladdar i väggen. Har sedan testat samtliga uttag på ovanvåningen utan resultat, det är helt dött i signalen som skall lysa grönt för bredband.
Kan jag själv lösa detta? Telia vägrar såklart skicka ut någon då de meddelar att ett uttag fungerar.

Schematisk bild av rum med avklippta kablar mellan ADSL-uttag A och B och markering i Rum 1.
 
Tack men tyvärr är sladden som klipptes borta och de 4 sladdar som satt i uttag A är slängda också. Vad är det i denna koppling som gör att adsl slutade fungera bara för att en kabel som inte gick någonstans klipptes
 
S
Boss89 Boss89 skrev:
Tack men tyvärr är sladden som klipptes borta och de 4 sladdar som satt i uttag A är slängda också. Vad är det i denna koppling som gör att adsl slutade fungera bara för att en kabel som inte gick någonstans klipptes

Telejack har signal in på nedre två stiften och signal ut på övre. Har du tur så är det dessa färger vit, blå, grön, lila

då kan du chansa o koppla ihop vit med grön o blå med lila.

anledningen att det inte fungerar längre är alltså troligen att returtrådarna i kabeln inte har signalen med sig tillbaks längre.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Tack för sva
S SueCia skrev:
Telejack har signal in på nedre två stiften och signal ut på övre. Har du tur så är det dessa färger vit, blå, grön, lila

då kan du chansa o koppla ihop vit med grön o blå med lila.

anledningen att det inte fungerar längre är alltså troligen att returtrådarna i kabeln inte har signalen med sig tillbaks längre.
Tack för svar då förstår jag varför det slutade fungera..
I uttag B har jag öppnat kåpan och skalat 4 kablarna, vit, grön, blå och lila så att kopparn syns. Menar du att jag ska tvinna ihop kablarna med varandra? Vit med grön och blå med lila? såhär såg uttag a ut med kablarna inkopplade tidigare det va alltså huvudkabeln till detta uttag som klipptes
 
  • Ett öppet vägguttag med skalade kablar i färgerna vit, grön, blå och lila exponerar koppartrådar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Boss89 Boss89 skrev:
Tack för sva

Tack för svar då förstår jag varför det slutade fungera..
I uttag B har jag öppnat kåpan och skalat 4 kablarna, vit, grön, blå och lila så att kopparn syns. Menar du att jag ska tvinna ihop kablarna med varandra? Vit med grön och blå med lila? såhär såg uttag a ut med kablarna inkopplade tidigare det va alltså huvudkabeln till detta uttag som klipptes
Hej!

Nej alltså. Det kan inte bara finnas en kabel mellan uttag A och B utan att A och B har förbindelse med något annat. Det jag menar är att din fru har klippt bort uttag B om jag förstår dig rätt. OM uttag B endast hade denna bortklippta kabel så kan ni ta bort det uttaget och backa kabeln, om det inte finns mer än en kabel i uttag A också, då måste det finnas mer kopplingspunkter på vägen annars skulle varken uttag A eller B någonsin fungerat.

Det är svårt att förklara när det känns som det saknas information eller är felaktig information. Principen är dock att ni tagit bort signalens möjlighet att gå från vit till grön och blå till lila. Om ni backar kabeln så att vi ser andra änden på den bortklippta kabeln och tar kort där så kan jag förklara hur ni ska göra där :)
 
Visa oss uttag B :D
 
S SueCia skrev:
Hej!

Nej alltså. Det kan inte bara finnas en kabel mellan uttag A och B utan att A och B har förbindelse med något annat. Det jag menar är att din fru har klippt bort uttag B om jag förstår dig rätt. OM uttag B endast hade denna bortklippta kabel så kan ni ta bort det uttaget och backa kabeln, om det inte finns mer än en kabel i uttag A också, då måste det finnas mer kopplingspunkter på vägen annars skulle varken uttag A eller B någonsin fungerat.

Det är svårt att förklara när det känns som det saknas information eller är felaktig information. Principen är dock att ni tagit bort signalens möjlighet att gå från vit till grön och blå till lila. Om ni backar kabeln så att vi ser andra änden på den bortklippta kabeln och tar kort där så kan jag förklara hur ni ska göra där :)
Hej yes bild på uttag B kommer snart! Det är det uttaget som har kopplingspunkter i väggen
 
T Tompafix skrev:
Visa oss uttag B :D
Hej här kommer bi
T Tompafix skrev:
Visa oss uttag B :D
hej här kommer bilder på uttag B
 
  • Eluttag på vägg med synlig kabel och skadat målarbete nära golvlisten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet eluttag med synliga flerfärgade kablar och anslutningar i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet eluttag i vägg med synliga färgade kablar och plastklämmor på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Boss89 Boss89 skrev:
Hej här kommer bi
hej här kommer bilder på uttag B
Koppla ihop enligt bilden så kommer det funka :)
 
  • Oöppnad vägguttag med flera färgade kablar och anslutningar på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Koppla ihop enligt bilden så kommer det funka :)
Det där kommer att fixa till det. (y)
 
S SueCia skrev:
Koppla ihop enligt bilden så kommer det funka :)
tack skall testa! Skall jag då klippa rödma
T Tompafix skrev:
Det där kommer att fixa till det. (y)
Perfekt tackar! jag skall testa det! Bara för att dubbellkolla det jag skall göra är(Se bild längre ner):

- Klippa kablarna där jag markerat rött
- Skala kablarna så kopparn syns
- Föra in de i varsinn ände i en sockerbit enligt den kopplingen ni föreslagit

Eller går detta bra att göra även utan sockerbit genom att tvinna kablarna med varandra?
Därefter skall alltså uttag C, D och E fungera?

Öppen eldosa med flera färgade kablar, några markerade med röd klippmarkering och sockerbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Boss89 Boss89 skrev:
tack skall testa! Skall jag då klippa rödma

Perfekt tackar! jag skall testa det! Bara för att dubbellkolla det jag skall göra är(Se bild längre ner):

- Klippa kablarna där jag markerat rött
- Skala kablarna så kopparn syns
- Föra in de i varsinn ände i en sockerbit enligt den kopplingen ni föreslagit

Eller går detta bra att göra även utan sockerbit genom att tvinna kablarna med varandra?
Därefter skall alltså uttag C, D och E fungera?

[bild]

Ja du har förstått rätt.

För en oerfaren skulle jag säga, skala upp trådarna som ska kopplas ihop, tvinna dom, sen in i en sockerbit, skruva åt men inte för hårt, trådarna går av lätt.
 
S SueCia skrev:
Ja du har förstått rätt.

För en oerfaren skulle jag säga, skala upp trådarna som ska kopplas ihop, tvinna dom, sen in i en sockerbit, skruva åt men inte för hårt, trådarna går av lätt.
Stort tack :) testar senare idag och återkopplar
 
R
Boss89 Boss89 skrev:
tack skall testa! Skall jag då klippa rödma

Perfekt tackar! jag skall testa det! Bara för att dubbellkolla det jag skall göra är(Se bild längre ner):

- Klippa kablarna där jag markerat rött
- Skala kablarna så kopparn syns
- Föra in de i varsinn ände i en sockerbit enligt den kopplingen ni föreslagit

Eller går detta bra att göra även utan sockerbit genom att tvinna kablarna med varandra?
Därefter skall alltså uttag C, D och E fungera?
Använd likadana skarvdon som det redan sitter där om du vill göra på rätt sätt. Sockerbit lär fungera men det finns inga garantier för hur länge och det kan yttra sig som sämre prestanda på ADSL eller intermittenta fel.

Köp några sådana här https://www.kjell.com/se/produkter/...on-forgreningar/skarvklamma-tva-ledare-p39037 Enkla att använda, tryck i de oskalade ledarna och tryck ihop med en tång.
 
  • Gilla
Boss89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.