Hej
Värmepannan har börjat käka säkringar. Pannan är gammal, elpatronerna (3stk.) lite nyare -80-talet, så patronerna börjar nog sjunga på sista versen. Har haft problem i vintras med att jordfelsbrytaren löser ut och en gång att ena säkringen (3 stk. säkringar till patronerna) till elpatronerna har löst ut sammans med ena huvudsäkringen (L3).
I dag gick ena huvudsäkringen (L3).
Är det så att varje elpatron har tre slingor,-en slinga från varje fas?
Det verkar som att den ena elpatronen börjar kortsluta mot jord i den ena fasen.
Funkar det att kopla bort den patronen som strular medan jag funderar på ny panna?
Jag kommer att få hit en elektriker för att kolla patronerna och eventuelt koppla bort den som är kass i sådant fall. Sen får det bli antigen nya patroner eller spill nytt system i fall patronerna är svåra att få tag på.
 
Magnus E K
Ja, om det är tre separata patroner bör det inte vara några problem att koppla bort en, eller två, så länge som kvarvarande effekt räcker. Jag har själv en gammal elpanna (som används ibland främst vinternätter) med två patroner men bara den ena har varit inkopplad ända sen jag flyttade hit.
 
Till att börja med så måste forumet veta fabrikat och modell, om det är en ren EL-panna eller en olja/ved/pellets.
gärna då foton på framsidan så ev inställningar och knappar syns
 
Albin vedpanna med separat Albin EVP-110 elkasett.
Albin vedpanna och Albin EVP-110 elkasett med mätinstrument, reglage och röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hittar inte el-schema på den, det ser ut att vara 3 st termostater , troligtvis kanske flerstegs, märks när vrider på en om det klickar flera ggr, då er det troligtvis 3 patroner i den och dom sitter bakom nedre plåten. Är du förtrogen med el, så kan du koppla loss tamparna på varje patron hänger dom ii luften och sätter på elen. Händer inget så kopplar du in en patron slår på elen, sen lika med dom andra en i taget.. Den patron som slår ut allt kopplar du inte in, utan isolerar tamparna med häng i luften. Då kommer den att lämna värme på 2 patroner ca 6 Kw och du klarar dig. Senare kam det mätas upp om patronen är gången och byta den. kan vara en 2 tums ( 50 mm ) gänga, men det ser du med plåten borttagen.
 
Ja, det är tre termostater. Om dom är flerstegs vet jag inte, men det hörs ett litet klick varje gång ratten vrids från lägre temperatur när den går förbi den temperaturen som är i vattnet i pannan. -Det här gäller alla termostaterna.
På en skylt står det 6-15 kW.
Tyvärr är felet inte permanent. I vintras löste jordfelbrytaren ut en gång. Efter några veckor tre gånger på samma kväll, så efter det löste den ut en gång samtidigt som den ena utav pannans tre 16 amp säkringar samt den ena huvudsäkringen löste ut. Till sist löste den samma huvudsäkringen ut i går utan att involvera varken JFB eller den ena patronsäkringen.
Om det är 2 tums gänga så går det att köpa nya hos en firma i närheten.

Om den ena patronen börjar strula så är det sannolikt att dom andra också står för tur inte alltför långt in i framtiden. Om jag byter alla tre så är det bara att vänta på att det rostar inuti pannan så att vattnet i elementen läcker ut i vattnet till köket. Det bästa vore att installera jord/bergvärme när sommaren kommer.
 
Det med permanent är lite så där. det beror nog på hur mycket effekt du behöver. räcker det med tex 2 patroner så kanske det inte löser, kan vara något litet i en patron. Lättast att prova utan instrument är att ställa termostater i stigande följd uppifrån, tex från uppe 60 C nästa 70 C nästa 80 C eller nu då det inte behövs så mycket värme, en på 75 C och dom andra på noll, sen skifta till nästa. Det är 1- stegstermostater då det bara klickar en gång. Att göra så är desamma som att koppla bort patroner. Det kan vara lite lurigt med kopplingen till patronerna med termostaterna om dom är 2 poliga och då ligger en fas alltid på patroner och då kan det bli överledning till jord via den fasen. Enda sättet att se det är att öppna upp och se om det är 4 eller 6 kopplingspunkter på dom. Till sist bara mätning/megning till jord på varje patron. En patron består av 3 st element och är det fel på ett går det att koppla bort det på själva patronen sitter säker ett bleck som kopplar ihop alla och ledningar in på 3 st .. då öppnas ( vikes undan ) blecket upp från det elementet och inkommande tas bort isoleras och häng i luften. Elementen på patronen brukar vara färgmärkta så det syns vilket som in ut. Vid urkoppling av ett element tappar du lite effekt , kanske 1 Kw på en 3 Kw och 2 Kw på en 6 Kw, inga stora skillnader på totalens värmeavgivning
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.