Har en liten fundering kring ventilation som dykt upp. Håller på med renovering av badrum och tänkte i första hand på att ha tvättstuga gemensamt med badrum.

Har ingen ventilationcentral eller nått sånt utan gammalt hederligt självdrag.

Har idag en befintlig kanal i murstocken som jag tänkte använda med en paxfläkt, självdrag när den inte är igång! Vill man samtidigt ha torkskåp så måste den ventileras och det är ju inte optimalt att dra denna via paxfläkt med risk för totalstopp av ludd efter ett tag i kanalen samt fläkt. Samt så tål dessa fläktar tydligen inte så hög värme. Visst man kunde kanske dra ut ventilationen genom väggen med dragavlastning till torkskåpet, mura igen ventilationen i murstocken men då är åter värmen på fläkten ett bekymmer. Samt att jag gärna vill ha kvar funktionen med självdrag!

Om man nu skulle ordna en separat tvättstuga med dörr i anslutning till badrummet vart tar man tilluften då ifrån? Normalt i ett badrum är ju att man tar tilluften via badrumsdörren uppe eller nere (otät dörr). Men tvättstugedelen som nås via badrummet och man drar igång torkskåpet med sin kapacitet "drar" man inte luft från kanalen som är tänkt som frånluft i badrummet då? Eller kan man ha en tät dörr mellan bad och tvätt och ha både till och frånluft i tvättstuge-delen?
 
HEJ FRÅN KNUT.

Självdrag får kopplas ihopa!!MEN-Det finns gängse flöden se SBN 75 på självdragskapitlet.
DÄR STÅR DET!

MEN:F-fläkt Östbergs IRE (125) är en isolerad tyst bra fläkt.

Sedan kan koppla ihopa olika utrymmen.Kolla tryckfall DIM KANALER osv.

TRoligtvis får du kosta på en transformator.GLÖM EJ TIIIILLLUFTEN!!!!!!

knut
 
aldrig har jag hört att man ska ha tilluft i badrum, det enda du ska ha där är frånluft! eller har alla i byggbranschen ljugit för mig???
 
franluft utan tillluft? då blir det vakuum....
 
Har en nyrenoverad relax/tvättstuga/dusch/bastu i källaren och hus byggt med självdrag. I detta utrymmet har jag en tilluftsventil i duschen som är termostatstyrd (hål i vägg) sedan nyttjar jag den befintliga i murstocken för självdrag. I samma rum fanns tidigare tilluftsintaget till pannrummet i ytterväggen som nu är borttaget (bergvärme) och där har monterats två 100mm rör för en paxfläkt för forcerad ventilation och den andra för anslutning av torktumlare. Utvändigt där torktumlaren sitter har jag en ventill som öppnar av lufttrycket och där insektsnätet är borttaget för att inte ludda igen vilket det annars gör snabbt med en torktumlare. Att jag valde frånluftstumlare var att jag vill få lite extra ventilation i samband med tvätt vilket också fungerar bra.
 
Det finns säkert gamla lösningar.

Men idag skall all frånluft tas från fuktiga utrymmen och all tilluft ges till torra utrymmen.

Det blir inte vakum i nåt rum, utan det skapar en fungerande ventilation i hela bostaden.
 
Consensus skrev:
Det finns säkert gamla lösningar.

Men idag skall all frånluft tas från fuktiga utrymmen och all tilluft ges till torra utrymmen.

Det blir inte vakum i nåt rum, utan det skapar en fungerande ventilation i hela bostaden.
Javisst, och så fixar man tilluft till badrummet med en luftspalt eller galler under/i dörren. Det blir inte mycket med din frånluftsfläkt om inte luften kan kommer in någonstans också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.