Hej!

Har hört att det kan bli dyrt att riva en byggnad som ingår i tomtköpet. Vi har hittat en tomt med en ca 70 kvm sommarstuga i förfallstadie på och som vi tänkte riva.
Har någon erfarenhet av hur det går till och vad det kan kosta? Kan man få det hela billigare genom att tex låta brandkåren öva? Vi finns i uppsala. Erfarenhet av rivningsfirmor här?
 
Vi har ungefär samma fundering i Sthlm. Någon med erfarenhet?
 
Hur långt det är till tippen spelar ju roll, hur mycket det kostar att deponera är en annan variabel, kan man elda går det ju fint att långsamt "grilla" upp det mesta och gör man jobbet till stor del själv och har många rivningsglada vänner så behöver det inte bli så dyrt.

Ett tips kan annars vara att kontakta närmaste idrottsförening och fråga om de behöver ett annorlunda träningstillfälle, kan inte tänka mig bättre rivhjälp än ett juniorlag i fotboll med var sin kofot :)
 
Hmmm. Kanske en bra idé. Bingolotter kan ju inte vara så kul!
 
Hemmakatten
viltfjall skrev:
Ett tips kan annars vara att kontakta närmaste idrottsförening och fråga om de behöver ett annorlunda träningstillfälle, kan inte tänka mig bättre rivhjälp än ett juniorlag i fotboll med var sin kofot :)
Detta skulle jag absolut inte göra!! Man är ansvarig för om det händer något! Och att ha ett gäng ungdomar springandes omkring utan skyddsutrustning och med varsin kofot utan utbildning är ansvarslöst. För övrigt får ungdomar under 18 år inte arbeta med sådant farligt arbete, oavsett om de får betalt eller inte.

För övrigt måste du börja med att be om rivningslov hos kommunen. Du måste också säkert bifoga en rivningsplan och ange vem som är ansvarig för rivningen. I rivningsplanen skall allt miljöfarligt avfall anges samt beskrivning hur detta skall deponeras. Det kanske finns eternit eller asbest som är extra farligt

Skall man riva själv och planerar att elda det som går (i princip bara trä, ej tryckimpregnerat eller färg på) måste man noga sortera bort allt annat, såsom glas, plast, kakel, elkablar mm. Man måste dessutom ha plats på tomten för att elda (grannar kan ha synpunkter) och det måste dessutom vara tillåtet att elda i din kommun (i vissa storstadskommuner är det bara tillåtet en vecka på hösten och en på våren). Man kan också beställa containrar o lägga allt i. En container för blandat avfall är mycket dyr. Det är billigare att ha en för trä och en för sten, betong, kakel, toaporslin. Resten kan man kanske köra bort.

Att få ett hus nedbränt av brandkåren har jag läst tidigare att många föreslagit, men jag har aldrig hört talas om någon som verkligen fått det gjort.

Pris? 50-100´kanske.
 
En klar poäng med ansvar vid rivning.
Det beror ju lite på vilken tid vi har på oss att göra tomten byggbar om man kan göra det själv eller bör skaffa rivhjälp som ju kan göra det på nolltid.
Ett 70 kvm stort hus är ju ganska stort och det blir nog både tidsödande och bökigt att göra det själv så det lutar nog åt att det får bli proffsrivet...........om vi får köpa tomten!

Har läst en hemsida där man lät brandkåren bränna gamla huset. De hade inte några grannar i omedelbar närhet och en stor tomt. Det kostade 30.000:- att få det bränt.
 
Kolla noga upp priser med rivning resp. deportering. Det kan bli dyrt, så räkna med det.
När vi byggde nuvarande bostad 1993, fanns ett 1 1/2 plans stenhus på tomten. Jag kom överens med mäklaren (som ägde tomten) att jag skulle stå för rivningen, med ett bidrag från honom på 6.000kr. Nu kände jag lite folk inom branchen, så jag tyckte det skulle gå enkelt. Grävmaskinen som plockade sönder huset kostade 4000:-. Men vad gällde transport och tippning (9 contenrar) så hade det det blivit ett missförstånd. Jag hade räknat med att avfallet skulle användas till fyllning, men jag blev debiterad 18.000:-! ganska mycket pengar inför starten av ett villabygge. Fraktfirman (Acka) påstod att man fått betala tippavgift. Kontaktade även brandkåren i inledningen, men o nej, man var inte intresserad att bränna hus i övningssyfte ha ha. Fick senare reda på att man vid en liknande övning varit nära att sätta eld på hela kommunen:D

Så räkna med att det kan kosta en slant, med dagens miljötänkande. Men brädor går väl att köra till återvinningen på ett personbilssläp, och kanske annat med, om man nu vill jobba själv med rivningen.
 
Man kan också pröva att kontakta den lokala brandkåren, efter att du fått rivningstillstånd så kanske de vill ha ett hus att öva på.
 
Egentligen tror jag att det skulle vara svårt att få rivningslov mha brandkåren efterom tomten på flera sidor gränsar till ett naturreservat. Lite taskigt om det börjar brinna okontrollerat även om ju brandkåren borde kunna fixa det. Har också hört att det kan bli en ganska elak brandlukt på tomten som det kan ta en stund att bli av med.
Man får väl kombinera egenrivning = man tar det man kan ha nytta av, tex fönster till drivbänkar, och proffsrivning.
 
Mikael_L
Nu är jag inte så säker på det här, det är lite av hörsägen, om ni förstår hur jag menar...
Men iaf, det här med övningsobjekt för brandkåren skulle alltså varit något som förr i tiden kunde gå bra.
Men numera har även brandkåren i princip samma miljökrav på sig som all annan verksamhet i landet, så om dom ska bränna ett hus som övningsobjekt måste dom börja med att avlägsna alla rör, kabel, färg osv. Så det blir nästan lika dyrt som att bygga upp ett hus istället.

Kan berätta att; Vid ett tillfälle var jag och tittade på räddningstjänstens övningsområde i Boden.
Jag noterade att dom hade 1 personbil som tydligen tändes på gång efter gång, dom hade ett litet komplex av stålcontainers som troligen användes för att öva rökdykning i. Sen hade dom faktiskt byggt upp ett helt 2-våningshus, där man kunde se att t.ex. i taket gick det att byta "kassetter" alltså övade dom antagligen på mindre ytor som sen gick att återställa hyfsat billigt.
 
Det där med juniorlag tar jag självklart tillbaka, det skrevs lite skämtsamt. Själv tog jag däremot hjälp av en förening och delade ut skyddsglasögon och handskar. Sen var det en hel del slit och släp inblandat och ett stort antal lass med släpkärran till återvinningsstationen (gratis deponi för ALLT inkl eternit i små doser)

Ja, det ÄR ett jätteslit men du kommer också få massor av tid på tomten så är värdefull ur planeringssynpunkt. Du lär dig solens gång, ljud, grannar och får massor av bra idéer när du kroppsarbetar. Och att sortera ut olika fraktioner är enklare än man först tror, se till att skaffa många bra säckar och tejpa igen dem ordentligt så går det som en dans. Och elda rent trä om det går!
 
Vi rev en kåk på 65 kvm, allt som gick brändes ner på vårkanten och allt annat lämnades till återvinningscentralen. En del av den gamla grunden användes som fylle. Det tog fyra man tre veckor (kvällar och helger) att utföra.

Sen "glömde" vi fråga kommunen från början så vi fick rivningstillståndet först efter arbetet var klart, det är inte till att rekomendera. Våra kommunala kontakter var väldigt hjälpsamma och förstående :p


Det blev ju nästan gjort gratis om man bortser från all skräpmat och kaffe som gick åt till alla som hjälpte till.

Kan faktiskt rekomendera att göra det själv trots att det var hårt slit så känns det otroligt upplyftande när det är klart!

Rivningen medförde att vi ändrade husritningarna ganska mkt när man fick känna på miljön, trafik, grannar, sol mm.
 
Hej!

Vi köpte tomt i Stockholm med rivningshus på. Det var från 30-talet, 1,5 plan, totalt 130 kvm+ källare. Vi tog in offerter från rivningsföretag, vilka låg på mellan 100 000 och 180 000. Vi valde den billigaste, och det gick bra! Det här var för 1 år sedan.
 
Tack för tipsern zachris.
Jag har lagt upp din blogg bland mina favoriter redan tidigare och kollar där med jämna mellanrum. Kommer att följa resten med intresse!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.