Genom att bygga poolen själv kan du spara mycket pengar. En som gjorde det själv är Johannes Igelström. Här berättar han hur arbetet går till, från planering till att du kan ta ditt första dopp.

Du kan läsa artikeln här: Bygga pool själv - steg för steg
 
Det stämmer inte att du behöver armera mer för en pool än för ett hus. Trycket på botten i poolen är inte mer än 1500kg/m2 och en utbredd last, vilket inte är mer än ca 15kN. S200 tål 70kN i långtidslast. Voter är inte nödvändigt då det bara är väggarnas egenlast som behöver tas upp rakt ner och det är inte mycket.

Det är dock viktigt att det är bra underlag som är dränerat.
 
  • Gilla
Gillar att bygga och 1 till
  • Laddar…
Det jag syftade på är själva plattan och inte voterna. På plattan så är den utbredda lasten mycket riktigt 1500kg/m2 (normaldjup pool). I ett hus utgår jag ifrån en nyttolast på 200kg/m2 vilket är betydligt mindre. Jag har dock inte räknat själv på min pool utan anlitade konstruktör som föreskrev 150mm tjock betongplatta med armeringsnät i under- och ovankant.

/Johannes Igelström
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
I igelkotten82 skrev:
Det jag syftade på är själva plattan och inte voterna. På plattan så är den utbredda lasten mycket riktigt 1500kg/m2 (normaldjup pool). I ett hus utgår jag ifrån en nyttolast på 200kg/m2 vilket är betydligt mindre. Jag har dock inte räknat själv på min pool utan anlitade konstruktör som föreskrev 150mm tjock betongplatta med armeringsnät i under- och ovankant.

/Johannes Igelström
De konstruktörer jag anlitade konstaterade att du inte behöver någon extra armerad eller tjock platta om du ser till att ha bra underlag. Du kommer ju inte att ha några som helst punktlaster, enbart utbredda.
 
  • Gilla
craftsboy
  • Laddar…
Om det grävs för en 32 kvm så blir det teoretiskt 64 kubikmeter som ska bort om grävdjupet är 2 meter. Men eftersom jorden nu blir i "lösmått", är det någon som har koll på hur mycket det blir i verkligheten?
 
O olotor skrev:
Om det grävs för en 32 kvm så blir det teoretiskt 64 kubikmeter som ska bort om grävdjupet är 2 meter. Men eftersom jorden nu blir i "lösmått", är det någon som har koll på hur mycket det blir i verkligheten?
Jag skulle säga att du får räkna på ungefär x1,5
 
K
Borde man inte ha koll på var ledningar och rör går om man byggt huset själv? På en kommunal tomt finns det väl inte andra rör och ledningar än de man själv lagt ner?

Hur nära huset vågar man gräva? Hade varit kul med en pool längs vår gavel..
 
"– Det är mycket du ska ha koll på. Du behöver veta markförhållandena, så att exempelvis grundvattenståndet inte gör så att poolen inte flyter upp igen. "

Vatten är vatten. Vinylduken väger mera än vatten. Konstruktionen för poolen är i regel tyngre än vatten, om man inte bygger en poolstomme som är lättare än vatten. Därigenom så tycker jag att ovanstående påstående är nonsens, om man inte tömmer poolen mellan badsäsongerna.
 
"– Mycket av inkopplingen sker under marknivån så det måste utföras innan du fyller upp med vatten. Men när rören väl är inkopplade kan du fylla tillbaka på utsidan. Enligt leverantörernas anvisningar ska du ofta fylla upp vatten parallellt."

Så är det ju om man bygger en pool med vek stomme. Min pool om 4,5x8,5x1,2m har öppet runt om, man kan krypa runt poolen under marknivå utan någon risk.

Sedan, om ni installerar pump o filter o annan utrustning ovanmark, så får ni mycket sämre cirkulation på vattnet än om ni har monterat iaf cirpumpen iaf i samma nivå som poolen. Det har att göra med pumpens uppfodringshöjd. Jag tycker att det finns en del konstigheter med dessa poolrekommendationer.
 
L leifa.k skrev:
"– Det är mycket du ska ha koll på. Du behöver veta markförhållandena, så att exempelvis grundvattenståndet inte gör så att poolen inte flyter upp igen. "

Vatten är vatten. Vinylduken väger mera än vatten. Konstruktionen för poolen är i regel tyngre än vatten, om man inte bygger en poolstomme som är lättare än vatten. Därigenom så tycker jag att ovanstående påstående är nonsens, om man inte tömmer poolen mellan badsäsongerna.
Detta hände i klagshamn(Skåne) antar att den är en plastpool och inte betong?
https://www.expressen.se/kvallsposten/vattenkaoset-forstorde-oscars-swimmingpool/
 
K
A Anders_sbj skrev:
Detta hände i klagshamn(Skåne) antar att den är en plastpool och inte betong?
[länk]
Frågan är ju om den var tom..men ja det är alltid en risk för pooler utan tung stomme. Har en kollega som fick sin pool upptryckt under ett regnoväder där sanden den var satt i kollapsade under så de fick gräva en ny grop.

Edit: den var tom. PP
 
L leifa.k skrev:
Sedan, om ni installerar pump o filter o annan utrustning ovanmark, så får ni mycket sämre cirkulation på vattnet än om ni har monterat iaf cirpumpen iaf i samma nivå som poolen. Det har att göra med pumpens uppfodringshöjd.
Detta stämmer inte alls!
Så länge rörsystemet mellan teknikrum och pool är fyllt hela tiden (så är alla pooler konstruerade) så spelar pumpens vertikala position ingen roll. Det finns ingen höjdskillnad eftersom allt vatten pumpas i och ur samma bassäng där nivån är densamma i alla punkter.

Pumpen övervinner ett motstånd som består av friktionsförluster och stötförluster. Dessa beror på vätskans hastighet, rörens släthet på insidan och antal och typ av rörkrökar, ventiler, kopplingar mm.

Pumpen kan placeras nästan varsomhelst så länge man beaktar förlusterna ovan på ett vettigt sätt och man förlorar inget på att placera en pump ovanför vattennivån i poolen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.