Är det någon som vet hur det blir om man har golvvärme och mattor?

Mattor brukar man ha av två olika anledningar

1) dels för att det inte skall bli så kallt om fötterna när man går på golvet

2) dels för utseendets skull.

I det första fallet fyller ju mattan inte längre någon funktion men i det andra fallet kanske mattan har ett väldigt vacker mönster eller liknande.

Tack på förhand!
 
Det beror på vad du har för typ av golvvärme?

Vattenburet och trägolv är tex inte en toppenbra kombination eftersom det blir varmare (kanske för varmt) under mattan. Det hela beror ju också på vad det är för mattor man tänker sig - den tjockaste mattan bör man nog hålla sig ifrån.
 
Det beror väl mest på vad du har för golv och vilken temperatur du måste ha på golvet för att hålla värmen (dvs hur välisolerat huset är). Trägolv mår inte bra av att bli för varma. Vi har lagt en matta på ett ställe i vårt vardagsrum där vi har ett parkettgolv. Det verkar inte bli för varmt. Jag tycker det blir väldigt kalt om man inte har några mattor, men man kan ju tänka på att begränsa storleken och antalet. Om man har elgovvärme har jag hört att elslingor kan må dåligt av för höga temperaturer. Vet inte om det stämmer.
 
Om det är elvärme och du lägger en isolerande matta ovanpå så ökar temperaturen tills balans mellan värmeledningen genom mattan och tillförd effekt uppstår. Det kan bli ganska varmt om mattan isolerar väl.
Om det är vattenburen värme så ökar temperaturen under mattat till max utgående temp på radiatorvattnet. Normalt är den temperaturen max runt 30-35 grader C och inte skadlig på något vis.
 
Och så finns det ju också självreglerande elgolvvärmeslingor. De ger ingen speciell ökning av värmen under en matta, utan stryper sig själva lokalt på de ställen som det blir för varmt.
 
Nu blev det tyvärr ett missförstånd....

Det jag menade var mer ur ekonomisynpunkt.

Om jag lägger en normaltjock men ganska tät knuten matta så lör den isolera en del.

Men vad händer med värmen som skulle gått ut på det område där mattan ligger?

Kommer värmen att gå ut i rummet precis utanför mattan eller stannar värmen i golvet och i värsta fall läcker "bakvägen" ut i grunden/plattan?

Tack igen på förhand.
 
Är plattan väl isolerad, dvs betydligt bättre isolerad på undersidan än vad mattan isolerar på ovansidan blir det inget nämnvärt läckage, så ekonomiskt gör det nog ingen större skillnad. Det blir mer praktiska problem. Om du minskar den yta där värme strålar in i rummet måste du öka temperaturen på den ytan. Det kan förstås medföra dyrare uppvärmning om man t.ex. värmer med värmepump som blir mindre effektiv ju högre temperatur den skall avge, men detta är nog inget problem om du inte täcker stora delar av golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.