Köpte en mindre hyresfastighet med 4 lägenheter och 2 st rum utan dusch och toalett, med gansk eftersatt underhåll.

Hyresfastighet med fyra lägenheter täckt av snö, i behov av renovering med synliga fönster och fordon framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersatt hyresfastighet med sliten fasad och gamla fönster i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slitet vitt hus med skadad fasad och gamla fönster, prydnadsstegar på sidan, fotograferat i snöigt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket är ok, bergvärmepump installerad men med oljepanna som tillskott, ca 6-800 liter /år

Planen är att byta fasad och fönster, en sida per år.

Blir dubbelfaspanel och PVC fönster.

För att hålla nere utläggen så tilläggsisolerar jag inte utansidan utan kommer att isolera med 45mm på insidan, då kan jag samtidigt dra om all el.

För att dels bli av med gamla järnrör och ev klara vintern utan tillskott så kommer det att bli golvvärme i nästan hela huset.
 
  • Gilla
39x och 16 till
  • Laddar…
Dusch och toalett till rummen är under entrétrappen som var i dåligt skick pga att man hackat bort is och saltat...

Finns mer bilder på trappen i tråden: Renovera betongtrapp själv

Betongtrappa med skador och löst material under en metallräcke, före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ganska mycket snusk
Så jag tvättade med högtryck först

Skadad betongtrappa utomhus under renovering med synliga reparationer, omgiven av grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sidan var också dålig så den knackade jag ner allt löst och putsade om
Skadad betongtrappa med avhackat puts, exponerade tegelstenar och litet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyputsad betongvägg under trapp med markarbeten och högtrycksslang, renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kom hösten och jag avslutade, ska putsa klar och fortsätta spackla steg och plan med Ardex A46 och sen måla med nån STO färg med tätskikt och halkskydd i samma.
 
  • Gilla
39x och 6 till
  • Laddar…
Fönstren på övervåningen till höger hör till ena rummet, det närmast balkongen ska bort.

Planen här är att reglar upp ett litet badrum och göra dusch och toalett.
I samband med det så drar jag nytt vatten till rummet och till vindsvåningen samt nytt avlopp och matning till golvvärmen.
Avloppet måste även fortsätta till vindsvåningen så när det badrummet ska renoveras så kopplas det på nya avloppet.

Trodde jag skulle hinna regla och få upp köket innan hyresgästen, som varit bortrest i 6mån, kom hem men han får flytta till det andra rummet.

Barummet blir ca 140x200, så det blir litet men rummet är drygt 20kvm så det är inte mycket att spela på.

Rum under renovering med träreglar, köksutrustning och byggmaterial, avsett för framtida badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
I andra rummet som ligger längst ner till vänster på första bilden murar jag igen ett fönster.

Murat och delvis putsat fönsterområde i ett rum med skyddsplast på golvet och demonterade skåpsdelar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igengytt fönsterområde med ojämn puts och renoveringsmaterial, plastskydd på vägg, befintligt fönster synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Putsade i 2 omgångar, är nog därför det ser ut som det är en jättekant mitt i putsningen.
Fönstret till vänster i bild ska bytas mot ett pvc som är lite lägre som flyttas upp ca 10cm för att komma upp en bit till från backen.
 
  • Gilla
39x och 6 till
  • Laddar…
Gud vad intressant! Hur hittade du huset? Är alla lägenheter uthyrda nu eller kommer lägenheter vara tomma tills isoleringen är klar?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Gud vad intressant! Hur hittade du huset? Är alla lägenheter uthyrda nu eller kommer lägenheter vara tomma tills isoleringen är klar?
Mina föräldrar har ägt det sen -86 eller så, efter pappa gick bort -09 så orkade väl inte morsan med att sköta renoveringar och underhåll så det bara rullade på.

2019 så köpte jag det för en symbolisk summa.

Allt utom ett rum är uthyrt.

Vet inte riktigt hur jag ska lösa dom invändiga renoveringarna än :D:thinking:

Finns en liten 16kvm timmerstuga på gården som man ev kan skicka ut hyresgästen till :D
Sen är dom nog glada att få renoverat iof
 
  • Gilla
39x och 3 till
  • Laddar…
Intressant! Denna bevakar vi :)
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Nu kommer det inte blir nån tråd som går i 200, har heltidsjobb med skift så ibland har man mer ork ibland mindre.

Ny ytterdörr är beställd och skickas den 26mars, panelen ska beställas snart och planerad star för byte är nog I Maj
 
  • Gilla
39x och 3 till
  • Laddar…
LoweW
Kul med ett hyreshus! Om du orkar får du gärna gå in på detaljer när det kommer till vilka material etc du tycker är lönsamma i och med att det ska hyras ut.

Drömmer om att köpa eget och sköta men just nu känns det långt borta.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Hur resonerar du kring fasadbytet? Är den befintliga i för risigt skick för att rädda?
 
Har ju ett till likande projekt som finns i tråden badrum och lägenhetensbygge, men där är det 3 lgh klara nu och ett tillfälligt garage där lgh 4 blir i framtiden.

Där har vi helkaklat badrummen med elvärme som går på lgh egen el, vanlig plastmatta i rummen, slätväv armeringsväv microlite eller vad man kallar det på alla väggar och målat bara.
Mycket beg grejer i dom 3 lgh, beg kök i 2st, beg vitvaror som ibland har bytts ut mot nya ibland andra beg vitvaror.


Tanken med huset i tråden är att renovera för egna pengar så långt det går och ev sälja när det är klart eller ha det kvar och ha en liten extra pension
 
  • Gilla
Caroline543 och 3 till
  • Laddar…
A ati skrev:
Hur resonerar du kring fasadbytet? Är det befintliga i för risigt skick för att rädda?
Huset blev målat innan -86 med plastfärg som flagnar, blästring är väl enda räddningen och sen putsa om men jag tror det blir väldigt mycket dyrare än att slå på träpanel.

Det är ca 95kvm framsida, alltså 700 löpmeter eller ca 50 varv med 145mm panel.
Ska fästa upp spikläkt med stege eller lånad rullställning, sen hyra 2st byggställningar på 6m bredd och 8m höjd 2veckor.
Tar hjälp av 4st som bor i huset en helg, jag stutsar på ställningen dom andra langar och kapar panel, bör bli klar rätt fort med det panelen hoppas jag.
Tänkte kapa och måla alla foder så kanske jag får upp dom helgen efter.

En kompis gör samma på sitt hus som är kortare men högre och tilläggsisolerar också och han har ca 60h / sida
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nu kommer det inte blir nån tråd som går i 200, har heltidsjobb med skift så ibland har man mer ork ibland mindre.

Ny ytterdörr är beställd och skickas den 26mars, panelen ska beställas snart och planerad star för byte är nog I Maj
Trådar behöver inte gå i 200 om det är bra kvalité på inläggen istället, vilket du alltid har! (y)

Se till att beställa panelen omgående! Det börjar märkas ordentligt på marknaden att det är brist på virke.
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Panel mellanstuken 22x145 (750lpm = 100kvm), råplan 22x120 (50lpm) och spikläkt 34x70 (200lpm) beställd.

Tänkte hämta spikläkt torsdag v15 då jag är ledig på fredag och tanten jobbar hela helgen, panelen och råplan 2 eller 4veckor senare beroende på hur det går.

Ska beställa fönster och en balkongdörr den här veckan och ytterdörren skickas den 29 mars så nu drar det ihop sig...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Har några frågor som jag hoppas få svar på

1 nåt smart sätt att hitta reglarna bakom putsen? Borra med en 5-6mm borr och hoppas hitta? Utgå från takstolarna och loda ner?

2 vid trappen så går ju panelen upp i kanske 30 graders vinkel, hur gör man där? Kapar panelen lika och har väldigt mycket ändträ just där?

3 där vid trappen, ska man sätta korta stående bitar att fästa panelen i, sätta en som följer lutningen eller låta ändarna vara frihängande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.