Jag har en Janfire anno 2004 och en CTC-panna från 1970-talet (kombipanna). Brännaren strejkar. Testat att tända manuellt, men den fortsätter strejka efter ett tag.

Dvs det funkar tända manuellt, därefter lyser lysdioden ”flamvakt”. Vad gör jag nu? Janfire-brännarens kontrollpanel och strejkande flamvakt med tända lysdioder i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har ej samma brännare men om flamvakten strular så brukar det vara rengöring av glaset på den som behövs. Den kollar om låga finns, blir den skitig så brukar den sluta mata eller inte tända vid start
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Flamvakt är alltså en fotodiod inkapslad i ett litet glasrör
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Sitter lite krångligt till och kräver viss demontering.
Absolut görbart, men testa att städa ur allt ordentligt och torka av flamvakterna försiktigt (finns 2)
Hade samma fel på samma brännare, men satsade på att rengöra allt ordentligt innan jag slog till på en ny för 250:- (som jag aldrig bytte, men bra att ha kanske)
Har fungerat länge sedan dess utan felkod.

Video finns, men det är till modellen med vred på manöverpanelen.
https://mrpellets.se/sv/tips-tricks-med-pellets/373-film-byta-termokontakt-pa-janfire-flex-a.html
 
Tack för värdefulla svar. Blir för komplicerat för mig att fixa. Tar hit en reparatör imorgon. Tack ändå för mkt lärorika tips.
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Tack för värdefulla svar. Blir för komplicerat för mig att fixa. Tar hit en reparatör imorgon. Tack ändå för mkt lärorika tips.
Rekommenderar att du medverkar vid service.
Då ser du hur man går igenom brännaren och kommer att kunna göra detta själv vid behov.
Vid normal användning behöver du ändå städa ur någon gång i veckan för att den ska må bra. Tar ca 10 min inklusive att suga rent pannan.
 
Då flamvakten är sotig vet inte brännaren om att det brinner så därför matar den inte fram mer pellets. Det systemet finns där för att inte pannan skall matas full av pellets om elden har slocknat.

Jag brukar putsa sotet av flamvakten och askan ur röret där den sitter varannan söndag då jag annars också sotar pelletspannan..

Den där brännarmodellen är jag inte bekant med. Den pelletsbrännaren som jag slåss med i huset där jag är gårdskarl är en annan modell.
 
Okskillde sig från min px21, då kan gör nog ej rengöring nån större nytta kan ja tänka mig, termokontakten paj eller tändelement
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.