I ett hus vi skall lägga bud på så finns det en pelletskamin från 2000(se bild).
Kan man på ngt sätt modernisera den, genom att byta ut den mot en vedeldad eller är det bara dumt? Tänkte på hur skorstenarna till dagens kaniner ser ut kontra denna.
En svart pelletskamin i ett vardagsrum med ansluten skorstensrör som går upp genom taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fastbränsle kontra pellets kräver bättre brandskydd på schaktet genom tak så svårt o se detta på bild
 
Jag har precis fått byta ut min pelletskamin (pga åsknedslag) och är mycket irriterad över att den nyare modellen (som visserligen drar något mindre pellets) är 10 gånger jobbigare att hålla ren än den gamla. Ett tips är att kolla detta innan köp!

En inte oväsentlig kostnad är ju skorstenen som måste bytas om du går över på ved. Dessutom är det lägre krav på skorstenshöjden för pellets. Går denna inte över taknocken kan det bli estetiskt sämre.

Jag ser bara EN (1) fördel med ved och det är att kaminen kan användas vid elavbrott. Annars är pelletskamin lika mysigt.

Skorstensröret på bild är inte vidare tilltalande...
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Fastbränsle kontra pellets kräver bättre brandskydd på schaktet genom tak så svårt o se detta på bild
Skarvar på mitt egna inlägg, kolla med sotardistriktet de har ju uppgifter på installationen i helhet.
 
Ytterligare tyckande: jag värmer hela huset (utom badrum) med pelletskaminen i vardagsrummet innebärande att jag annars bara har hushållsel. Men det beror naturligtvis på var i landet fastigheten ligger, rumsindelning och husets storlek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.