Hej!

Jag har ett gammalt faktum Ikeakök med en inbyggd kyl/frys. Fronten på kylen är repad och eftersom det inte längre går att köpa reservdelar för mitt Ikeakök funderar jag på att byta ut kyl/frysen till en som inte är inbyggd i skåp och därmed slippa det repade skåpet. Min fråga är om detta går utan att jag kan köpa till reservdelar? Jag tänker på golvsockel, täckskiva (sidorna till skåpen, osäker på om det är rätt term). Mina frågor:

1. Kan jag bara ställa in en kyl och frys i det inbyggda skåpet utan att sätta på luckor eller måste jag montera ner skåpet för att ställa kylen på golvet?

2. om jag monterar ner skåpet och ställer kylen på golvet, hur gör jag med täckskivan som inte när hela vägen ner till golvet? Går inte att köpa reservdelar. Och det kanske blir ett glapp från kylen upp till resten av skåpen.

Jag kan inte mycket om hantverk. Kan man själv installera en kyl/frys eller behöver man hjälp med det?

Tack på förhand!
 
  • En vit köksinredning med en inbyggd kyl/frys vars front är repad, intill en diskbänk och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
L Lavayui skrev:
Hej!

Jag har ett gammalt faktum Ikeakök med en inbyggd kyl/frys. Fronten på kylen är repad och eftersom det inte längre går att köpa reservdelar för mitt Ikeakök funderar jag på att byta ut kyl/frysen till en som inte är inbyggd i skåp och därmed slippa det repade skåpet. Min fråga är om detta går utan att jag kan köpa till reservdelar? Jag tänker på golvsockel, täckskiva (sidorna till skåpen, osäker på om det är rätt term). Mina frågor:

1. Kan jag bara ställa in en kyl och frys i det inbyggda skåpet utan att sätta på luckor eller måste jag montera ner skåpet för att ställa kylen på golvet?

2. om jag monterar ner skåpet och ställer kylen på golvet, hur gör jag med täckskivan som inte när hela vägen ner till golvet? Går inte att köpa reservdelar. Och det kanske blir ett glapp från kylen upp till resten av skåpen.

Jag kan inte mycket om hantverk. Kan man själv installera en kyl/frys eller behöver man hjälp med det?

Tack på förhand!
Busenkelt
ta bort kyl-frysen och skåpet den står i inklusive sockel, sparkplåt mm.
kylen kan du sätta kloss intill diskbänken eller sätta en ny skiva eller använsa den gamla som ändå ser ut att vara silikonerad på plats
 
Skivan på sidan når inte ända ner till golvet, går inte att köpa från samma serie längre. Tänker också att det blir ett fult glapp om jag ställer kylen på golvet och det inte når lila högt upp som skåpen bredvid. Kylen kommer inte kännas inbyggd längre. Förslag på hur man kan göra det snyggt?
 
A
när det nya skåpet kommer på plats kommer det se jättekonstigt ut om en skiva går ner till golvet, kylens sockel kommer att vara innanför och då en omotiverad skiva som sticker ut utanför inredningens sockel ser nog väldigt B ut.
 
Är inte säker på om jag förstår vad du menar. Jag tänker nåt sånt här som bilden. Kylen når ju ända ner till golvet, utan sockel. Då blir det konstigt om skivan bredvid inte går ner hela vägen till golvet tänker jag.
 
  • Modernt kök med vit kyl utan sockel och intilliggande vit bänkskiva som når golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.