Jag funderar på att bygga ett utekök med grill, ho och arbetsyta vid vårt sommartorp. Min tanke är att stommen ska vara pallkragar på reglar, med en bänkskiva på. Några sektioner tänkte jag såga upp i framkant för att på det sättet få öppningsbara skåp (jag tänkte sätta en snedslå på varje sida samt regla över hörnet i bakkant för stabilitet). Har letat på nätet men ser inte att någon gjort något liknande och undrar därför om det finns någon anledning att inte bygga kök av pallkragar?
 
Fulkemisten
Ja flera. Det är dyrt, om du inte har en ohemul mängd gamla pallkragar liggandes. Då är det istället risk att det är ohygieniskt. Fortsättningsvis är det för mig udda mått på pallkragar för ett kök, 120 x 80 cm brukar de vara, jag hade önskat mer långsmalt men där gör man som man vill. Till sist låter det omständigt. Bättre (och billigare?) är väl att bygga i löst virke av vad sort man nu önskar enligt de mått man önskar?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ja flera. Det är dyrt, om du inte har en ohemul mängd gamla pallkragar liggandes. Då är det istället risk att det är ohygieniskt. Fortsättningsvis är det för mig udda mått på pallkragar för ett kök, 120 x 80 cm brukar de vara, jag hade önskat mer långsmalt men där gör man som man vill. Till sist låter det omständigt. Bättre (och billigare?) är väl att bygga i löst virke av vad sort man nu önskar enligt de mått man önskar?
Jag har uppskattat att det landar på runt 2000kr och då får jag ett kök i vinkel som är 240x60 i ena delen och 120x60 i den kortare delen. Jag tänkte använda nya halvkragar, dvs med mått 80x60. Inklusive bänkskiva. (16 pallkragar blir knappt 1300kr, bänkskiva knappt 500kr) Jag har inte hittat billigare på annat sätt i alla fall.
 
Redigerat:
Ingen annan som har testat eller som har tankar om det är bu eller bä?
 
H
Varför inte bara köpa vanligt virke? Så kan du bestämma mått själv och blir säkert billigare. Framförallt när du ändå tänkt såga i pallkragarna.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Jag tänker att det är enklare att bara slå ihop med sprinten i hörnet. Så är lådan klar. Sedan bara stapla dem. Behändigare att transportera pallkragar än virke, utan behov av släp osv
 
  • Gilla
larka742
  • Laddar…
Ser väl vissa fördelar med detta trots allt. Det är enkelt att montera, flytta och kanske tom packa ned för vintern.
Inte direkt mycket krångel med sågar och verktyg

Vill man höja eller sänka arbetshöjden är det fullt möjligt att bara justera med en pallkrage mer eller mindre.

På en sida - sågar man bort en bit i nederkant på ett varv, och en bit överkant på det undre varvet får man en lucka in i skalet utan att förstöra någon pallkrage. I detta hål borde man kunna bygga in ett hyllplan.

Med en rejäl bordsskiva blir det kanske stabilt, men annars kan man säkert skruva fast någon regel på insidan.
 
  • Gilla
Torpkarin
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Ser väl vissa fördelar med detta trots allt. Det är enkelt att montera, flytta och kanske tom packa ned för vintern.
Inte direkt mycket krångel med sågar och verktyg

Vill man höja eller sänka arbetshöjden är det fullt möjligt att bara justera med en pallkrage mer eller mindre.

På en sida - sågar man bort en bit i nederkant på ett varv, och en bit överkant på det undre varvet får man en lucka in i skalet utan att förstöra någon pallkrage. I detta hål borde man kunna bygga in ett hyllplan.

Med en rejäl bordsskiva blir det kanske stabilt, men annars kan man säkert skruva fast någon regel på insidan.
Ja min tanke är att bygga det med min 13-åring, så då vore det skönt om vi kan slippa hålla på med så mycket måttpassning och vattenpass. Jag tänkte regla upp från marken så det är i våg och sedan bara bygga upp. Troligen brädor som arbetsskiva, grillen ställs in i ett hålrum- typ såhär
 
  • Skiss av ett byggprojekt med mått för träreglar och utrymme för grill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul projekt. Bänkskiva av brädor låter kanske inte superbra om det ska tåla att stå utomhus i ur och skur och man vill nog inte ha tryckimpregnerat där man ska laga mat. Ett tips är att kolla på blocket efter gamla hederliga diskbänkar - de brukar slängas ut vid köksrenoveringar idag och säljs oftast väldigt billigt.
 
D Dublin skrev:
Kul projekt. Bänkskiva av brädor låter kanske inte superbra om det ska tåla att stå utomhus i ur och skur och man vill nog inte ha tryckimpregnerat där man ska laga mat. Ett tips är att kolla på blocket efter gamla hederliga diskbänkar - de brukar slängas ut vid köksrenoveringar idag och säljs oftast väldigt billigt.
Hej, nej impat vill jag såklart inte ha. Men min tanke är att det ska kunna släppa igenom viss nederbörd under höst och vinter. Så gärna lite mindre glipor i underlaget. En gammal diskbänk har jag i ladan bredvid, men tror jag bara kör på ho.
 
Kan rekommendera att använda begagnad diskbänk, då får du bänkskivan samtidigt som hon. Jag köpte en diskbänk på blocket som någon använt ett par månader när de byggde nytt kök, billigt och ser rätt snyggt ut på altanen (som underrede använde jag ikeas rostfria underrede för bänk/bord - också köpt på blocket).
 
Även jag kör med en gammal diskbänk vid uteköket. Väldigt smidigt. Och lätt att göra rent när man vill kunna stå ute och baka bröd på sommaren :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.