Hej,

Jag har en gamla vedspis Thermia 312, men en av tre spiralknapparna saknas. Jag känner att jag letat överallt efter en sådan knapp, men jag kan inte hitta den rätta.
Jag har bara hittat spiralknappar med en skruv med en diameter på 6 mm, och jag behöver 8 mm så att jag kan skruva in dem direkt i dörren. (tyvärr är det inte M8).
Närbild på en spiralknapp på en gammal Thermia vedspis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske har någon här ett tips där jag kan hitta en sådan knapp? (Skruven är särskilt viktig, vi har en lösning för spiralen)
Tack på förhand!
Mirthe
 
Jag skulle gissa att gängan är antingen 5/16 tums Whitworth med teoretisk ytterdiameter 7,93mm och 18 gängor per tum och 55 graders toppvinkel på gängorna eller 5/16 tums UNC som också har teoretisk ytterdiameter 7,93mm och 18 gängor per tum men med toppvinkeln 60 grader.

Fem graders skillnad i toppvinkel saknar i det stora hela betydelse på en vedspis där inte belastningen är så stor och där toleranserna på gamla gängan inte är så precisa. Det innebär bara att en UNC skruv kan gå litet trögt i gängan på luckan.

UNC skruvar är lättare att få tag på än Whitworth men båda finns att köpas. Brickan är en typ som används av båtbyggare. Spiralen går att vrida till av järntråd. Där har du en knopp.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Tack för att ni tänker med och dina svar. Jag får se om jag kan hitta en sådan skruv i helgen.
 
T
M Mirthe skrev:
Tack för att ni tänker med och dina svar. Jag får se om jag kan hitta en sådan skruv i helgen.
Hur gick det? Hittade du någon skruv?

Jag kan tänka att skruvar med Whitworthgänga eller UNC är svåra att hitta på ställen som har öppet på helgen om det inte är en byggnadsvårdsbutik.

För specialskruv och udda gängor (och hit räknar jag allt som inte är M-gänga eller trägängat) så har jag köpt skruv på Sifverts (https://www.sifvert-skruv.se/) som åtminstone tidigare haft butik i Stockholm med öppettider för "proffs" d v s dagtid vardagar.
Sen är det väl byggnadsvårdsbutker som Nacka Byggnadsvård, Gysinge, Byggfabriken, Överjärva gård osv i Stockholm/Uppland som kan ha reservdelar till gamla spisar.
 
T Testarn skrev:
Hur gick det? Hittade du någon skruv?

Jag kan tänka att skruvar med Whitworthgänga eller UNC är svåra att hitta på ställen som har öppet på helgen om det inte är en byggnadsvårdsbutik.

För specialskruv och udda gängor (och hit räknar jag allt som inte är M-gänga eller trägängat) så har jag köpt skruv på Sifverts ([länk]) som åtminstone tidigare haft butik i Stockholm med öppettider för "proffs" d v s dagtid vardagar.
Sen är det väl byggnadsvårdsbutker som Nacka Byggnadsvård, Gysinge, Byggfabriken, Överjärva gård osv i Stockholm/Uppland som kan ha reservdelar till gamla spisar.
Tack for tipsen. Jag hade redan kollat med Nacka, Gysinge och liknande, men alla hade inte rätt storlek.
Jag de verkligen inte hitta en UNC-skruv med rätt storlek. Men nu har jag köpt en vänligt M8 sexkantsskruv som jag vässade i rätt form, och i hålet skärde jag på M8. En gammal svartbränd skruv och en ny M8 sexkantsskruv bredvid en bricka på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
her se du de gamla skruv och de nya
Gammal och ny sexkantskruv på metall med mätinstrument, båda nästan identiska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uppe till höger är den nya skruven. ingen skillnad att se!

Tack alla för hjälp och tips!
 
  • Gilla
Lofjärden och 2 till
  • Laddar…
Mycket stiligt må jag säga. Det gäller att vara lite bonnmek ibland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.