Hej!

Planerar att börja bygga växthus till sommaren. Modell större (24 kvm) som står på mur.

Rekommendationerna från tillverkaren anger att man ska gräva ned sig till frostfritt djup för att där gjuta sula, och sedan mura sig upp. Men med tanke på att bygget kommer ske i Jämtland där tjälen den bästa av vintrar kan leta sig ned mot 3 meters djup är det i mesta laget att gräva och sedan mura 3 meter. Därför planerar vi att isolera muren/grunden för att inte behöva gräva så attans djupt.

Frågan är: hur djupt är rimligt att gå (1 meter?), och vilka åtgärder förutom isolering och armering minskar risken för tjälskjutningar? Hur rekommenderar ni förövrigt att isolera? Tänker mig XPS/EPS – men hur mycket? Jag tänker hellre för mycket än för lite för att inte riskera att stå med ett skevt och trasigt växthus efter nästa vinter.

Annan input på ritningar/grävjobb/konstruktion mottages tacksamt!
 
  • Sektionsritning av grundkonstruktion med numrerade delar såsom isolering, Lecablock och marksten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk ritning av mark- och murarbete för växthus med måttangivelser för grunden och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja, det är grundläggningsdjupet som du ska gå på inte det specifika tjäldjupet. Grundläggningsdjupet beror på ett antal faktorer, bla. jordtypen, om den är tjälfarlig eller inte. Enklaste skulle jag säga är att du ringer till någon markfirma i området. De har garanterat bra koll.

Här är en skrift som förklarar det hela mer ingående: https://swedgeo.se/globalassets/pub...pitel3-dimensionering-av-separata-plattor.pdf
 
Tack för svar och länk!

Jag har varit i kontakt med en del mark/grävfirmor i området, och ingen tycker det verkar vara nödvändigt att gräva mer än ca 30 cm djupt, gjuta sulan och isolera runt om och sen mura tegel direkt från ca 10-20 cm under marknivå (beroende på sulans tjocklek). Dvs. inget lager med leca och betydligt grundare än alla övriga rekommendationer kring växthus jag tagit del av. Därav att jag är lite konfunderad.
 
Här på västkusten grävde vi 85 cm djupt när vi byggde förra året och hade 10cm makadam och en sula på 15 cm och 3 skift med Lecablock. Ingen isolering men passade på att lägga dränering då det är lerjord som inte släpper igenom något vatten alls. Var rädd att det i princip skulle bli stående vatten under muren i värsta fall :cool:.

Låter ju som vi överarbetade en aning isåfall :crysmile:.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Här på västkusten grävde vi 85 cm djupt när vi byggde förra året och hade 10cm makadam och en sula på 15 cm och 3 skift med Lecablock. Ingen isolering men passade på att lägga dränering då det är lerjord som inte släpper igenom något vatten alls. Var rädd att det i princip skulle bli stående vatten under muren i värsta fall :cool:.
Låter ju som vi överarbetade en aning isåfall :crysmile:.
Jag tycker att er metod låter helt rätt. Har själv byggt ett ca 25kvm stort växthus och gjort som ni.
Grävt ur, markduk, makadam, gjutit sula, murat leca till marknivå och därefter murat tegel till önskad höjd.
Givetvis beror det helt på vad man skall ställa på muren och vilken höjd, vikt och tyngd som placeras på den.
 
A araberg skrev:
Tack för svar och länk!

Jag har varit i kontakt med en del mark/grävfirmor i området, och ingen tycker det verkar vara nödvändigt att gräva mer än ca 30 cm djupt, gjuta sulan och isolera runt om och sen mura tegel direkt från ca 10-20 cm under marknivå (beroende på sulans tjocklek). Dvs. inget lager med leca och betydligt grundare än alla övriga rekommendationer kring växthus jag tagit del av. Därav att jag är lite konfunderad.
Jag hade sneglat på inlägget under som handlar om västkusten.
Har själv byggt i Skåne på västkusten och nästan gjort det identiskt med det svaret.
Här kommer en bild på vårt.
 
  • Kvällsbild av vit växthusbyggnad med belysning bakom nakna trädgrenar i en Skånsk trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.