Hejsan!

Vi bor sedan ett halvår i ett hus från -69 som vi ska renovera det mesta i. Huset är köpt från ett dödsbo så det finns ingen tidigare ägare att fråga om olika saker dessvärre utan vi måste leka detektiv. Jag trodde att alla våra rör var gjutjärn då det var vanligt när huset byggdes samt att alla golvbrunnar är gjutjärn än idag. Men för nån vecka sen hade vi en firma förbi och filmade rören (gratis, de hoppades sälja relining) och till min förvåning visade sig rören vara av plast förutom en stump i bortre änden som var gjutjärn. Nedanför huset var det betongrör. Som jag har förstått det så fanns det plaströr även på 60-70 talet, men de var av dålig kvalitet och bör isåfall bytas? Det gjordes en del renoveringar i huset i mitten på 90-talet så det är inte omöjligt att rören byttes till plast då och isåfall är förmodligen rören ok. Firman som filmade tyckte att rören såg bra ut, förutom den del som var i gjutjärn.

Frågor:
  • Tror ni att plaströren är original eller bytta efteråt? Varför byter man isåfall inte golvbrunnar samtidigt? För att de är lättare att byta sen?
  • Om de är original, varför är inte allt i plast?
  • Vi ska ändå lägga om alla golv ovanför avloppsstammen så småningom, så frågan är om man då kan se om plasten är gammal eller ny på något enkelt sätt? Eller ska man bara byta oavsett?
 
Första generationens plaströr är ganska spröda, risk att de spricker när man sågar av dom eller om man slår/tappat något hårt på dom. Dom är även limmade i skarvarna.
De är ljusgrå/vita i färgen.

Nyare plaströr tål stötar/slag omild behandling ganska bra.
De har mörkare grå nyans.
 
  • Gilla
jonathanst
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Första generationens plaströr är ganska spröda, risk att de spricker när man sågar av dom eller om man slår/tappat något hårt på dom. Dom är även limmade i skarvarna.
De är ljusgrå/vita i färgen.

Nyare plaströr tål stötar/slag omild behandling ganska bra.
De har mörkare grå nyans.
Okej. De här rören såg ganska ljusa ut när vi filmade, men ljuset men vet inte hur korrekt den bildåtergivningen blir med en sån kamera.

Var det normalt att man lade plaströr och gjutjärnsbrunnar blandat? En viss del är ju dessutom gjutjärnsrör..

Det är med att "tappa något på dem" är ju kanske inte så troligt eftersom de är nere i betongen, men kanske kan bli strul om man flyttar eller byter någon brunn då.
 
Vårt hus är byggt -69/-70, vi har plaströr och gjutjärnsbrunnar.

Jag har bytt det mesta genom åren, har en gjutjärnsbrunn kvar (används ej), samt gamla plaströren i ca 60% av avloppet i plattan.
Vid överlämningspunkten till kommunen så övergår markplaströren till betongrör.
 
  • Gilla
jonathanst
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vårt hus är byggt -69/-70, vi har plaströr och gjutjärnsbrunnar.

Jag har bytt det mesta genom åren, har en gjutjärnsbrunn kvar (används ej), samt gamla plaströren i ca 60% av avloppet i plattan.
Vid överlämningspunkten till kommunen så övergår markplaströren till betongrör.
Det låter ju precis som vårt då. Haft några problem med rören eller bytte ni för säkerhets skull?

Alla våra rör går i markplan i plattan för övrigt..
 
Vi har bytt successivt allt eftersom vi har renoverat, gjort det i förebyggande syfte för att slippa otrevliga överraskningar framöver.
 
  • Gilla
jonathanst
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.